Probleme mari pentru România. Industria locală pentru infrastructură este la pământ. Drumurile din România sunt construite cu materie primă din Polonia, Italia sau Turcia. Pe plan local există producători care spun că se văd nevoiţi să apeleze la importuri pentru a-şi fabrica produsele din portofoliu, în condiţiile în care în România multe dintre materiile prime necesare nu se mai produc, scrie Ziarul Financiar.
Sursa citată arată că vopsea pentru marcajele rutiere, ţevi şi cabluri pentru reţelele de utilităţi, bitum, oţel-beton sunt numai câteva dintre materiile prime pe care România le importă atunci când vine vorba de construcţia drumurilor, în lipsa unei producţii locale care să susţină nevoile. Aşa se face că, în condiţiile în care preţurile materialelor doboară record după record, evoluţia proiectelor de infrastructură din România stă sub semnul întrebării, după cum spuneau recent oficialii Asociaţiei Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA).
„Într-adevăr, importăm multe materiale, precum parapeţi sau vopsele, dar în cazul altora avem şi producţie locală. Dacă se găseşte mai ieftin în alte ţări, se cumpără de acolo. Nu este totuşi o tragedie că importăm anumite materiale, mare parte din ceea ce se foloseşte la drumuri şi căi ferate vine totuşi din România“, spune Ionuţ Ciurea, directorul executiv al asociaţiei Pro Infrastructură.
De unde importăm?
România materiale din Franţa şi Italia vin materialele geosintetice, tot din Italia vin parapeţii şi vopselele pentru marcaje rutiere, din Turcia şi Rusia vin ţevile şi cablurile folosite în lucrările de utilităţi şi oţel-betonul, iar din Polonia, Ungaria şi Serbia bitumul.
Pe plan local există producători care spun că se văd nevoiţi să apeleze la importuri pentru a-şi fabrica produsele din portofoliu, în condiţiile în care în România multe dintre materiile prime necesare nu se mai produc.
„Importăm integral materiile prime de bază pentru că, din păcate, nu avem producători interni. Ne-am dori să cumpărăm din România pentru că am scurta lanţurile logistice şi am scădea nivelurile de stoc, dar nu avem de unde“, spunea recent Alexandru Stânean, CEO al TeraPlast, compania-mamă a grupului din construcţii TeraPlast.
Problema se propagă şi în alte sectoare al industriei construcţiilor
Wetterbest, de pildă, un producător de acoperişuri, şi-a făcut intrarea în top 500 de importatori în 2020 tocmai din cauză că a fost nevoit să mărească valoarea importurilor. Dorinţa de extindere a businessului, coroborată cu dificultatea industriei româneşti de a asigura necesarul de materii prime pentru piaţa materialelor de construcţii, a făcut ca această companie să realizeze importuri de 25 de milioane de euro în 2020, după cum spuneau recent reprezentanţii acesteia.
Explozia preţurilor materiilor prime şi a materialelor de construcţii, la care se adaugă aplicarea neuniformă a legislaţiei achiziţiilor publice, ar putea avea un impact negativ direct asupra pieţei de construcţii, prin insolvenţe şi falimente, a proiectelor de infrastructură aflate în derulare, prin blocaje, dar şi indirect, asupra evoluţiei PIB şi a bugetului de stat, în lipsa intervenţiei imediate a autorităţilor publice centrale, avertizau recent oficialii ARCA (Asociaţia Română a Constructorilor de Autostrăzi).
Sursă foto: Dreamstime