Recalculare pensii. Ce se va întâmpla cu pensiile magistraților?
Ministerul Justiției a adus în dezbatere un proiect referitor la procedura de recalculare a pensiilor de serviciu percepute de judecători, procurori, judecători și magistrați-asistenți la Curtea Constituțională, magistrați-asistenți la Înalta Curte de Casație și Justiție, precum și personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor.
Propunerea de Hotărâre cuprinde regulile de aplicare a prevederilor privind pensiile de serviciu conforme Legii nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor și Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.
Recalcularea pensiilor magistraților va fi efectuată conform următoarelor etape:
Articolul 11, (1) Persoanele care au obținut decizii de pensionare până la data de 1 ianuarie 2024 pot solicita casei teritoriale de pensii competente recalcularea pensiei de serviciu prin creșterea cuantumului pensiei de serviciu cu 1% pentru fiecare an întreg care depășește vechimea de 25 de ani. În cazul în care la stabilirea inițială a pensiei s-a luat în considerare o vechime mai mare de 25 de ani, pensia de serviciu va fi majorată cu 1% doar pentru fiecare an întreg care depășește vechimea utilizată la calculul pensiei.
(2) În situația persoanelor care îndeplinesc criteriile pentru acordarea pensiei de serviciu până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv (au cel puțin o vechime de 25 de ani în funcțiile specificate de lege), dar nu au primit încă decizii de pensionare sau nu au depus cereri de pensionare până la această dată, majorarea menționată la alineatul (1) se aplică prin decizia de stabilire a pensiei de serviciu.
Recalcularea nu implică modificarea bazei de calcul
(3) Recalcularea menționată la alineatul (1) nu implică modificarea bazei de calcul.
(4) Recalcularea conform condițiilor prezentului articol poate fi solicitată doar la eliberarea din funcție prin decretul Președintelui României sau prin act administrativ de încetare a funcției, casa de pensii competentă emitând o decizie de recalculare doar în ceea ce privește cuantumul pensiei de serviciu, pe baza unei adeverințe eliberate conform articolului 7 alineatul (4), care se aplică în mod corespunzător. Această adeverință trebuie să indice vechimea acumulată în plus până la data eliberării din funcție, în comparație cu cea luată în considerare la momentul stabilirii pensiei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 12. Adeverința-tip specificată în această anexă se eliberează doar pentru cei care au o decizie anterioară de stabilire a pensiei de serviciu.
(5) Dispozițiile articolului 7 alineatul (8) se aplică corespunzător și în situația deciziei de recalculare a pensiei.
Ce altceva mai prevede legea?
Articolul 12, (1) În cazul în care persoanele menționate la articolul III alineatele (2) și (3) din Legea nr. 282/2023 nu sunt eliberate din funcție după stabilirea pensiei de serviciu ca urmare a îndeplinirii condiției de vechime de cel puțin 25 de ani în funcțiile enumerate în dispozițiile legale anterioare datei de 1 ianuarie 2024, continuându-și activitatea și beneficiind de o indemnizație de încadrare brută lunară sau sporuri mai mari decât cele luate în considerare la stabilirea pensiei de serviciu, datorită promovării, exercitării unei funcții de conducere sau altei funcții pentru care este prevăzut un nivel superior de salarizare, sau ca urmare a altor circumstanțe care au condus la creșterea bazei de calcul considerate la stabilirea pensiei de serviciu, cu excepția situației menționate la articolul 15 alineatul (2), aceștia pot solicita recalcularea pensiei de serviciu la momentul eliberării din funcție, având în vedere vechimea și baza de calcul din ultima lună de activitate înainte de depunerea cererii de recalculare.
(2) Casa teritorială de pensii competentă emite o decizie de recalculare a pensiei de serviciu, având ca bază o adeverință eliberată conform articolului 7 alineatul (4), aplicată corespunzător în funcție de situația actuală a persoanei îndreptățite în momentul recalculării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13.
(3) Prevederile alineatelor (1) și (2) se aplică în mod corespunzător și în cazul reîncadrării în funcție conform articolului 216 alineatul (2) din lege.
Recalcularea pensiei de serviciu se efectuează numai pe baza cererii depuse de persoana îndreptățită
(4) Dispozițiile articolului 6 alineatul (5) și ale articolului 7 alineatul (8) se aplică corespunzător și în situația recalculării pensiei de serviciu conform condițiilor prezentei dispoziții.
(5) Recalcularea pensiei de serviciu în conformitate cu prevederile prezentului articol se efectuează numai pe baza cererii depuse de persoana îndreptățită la casa teritorială de pensii competentă.
(6) Actualizarea pensiei de serviciu recalculată conform prevederilor prezentului articol se realizează în conformitate cu dispozițiile articolului 15 și 16. În acest caz, desemnarea ordonatorilor principali de credite care furnizează adeverințele conform articolului 16 alineatul (1) litera b) se efectuează conform articolului 7 alineatul (4), aplicat corespunzător în funcție de situația actuală a persoanei îndreptățite la momentul recalculării.
AICI puteți consulat proiectul integral în format pdf.