Recalculare pensii 2024. Când vor primi pensionarii deciziile de recalculare?
Conform Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), deciziile de recalculare a pensiilor vor ajunge la pensionari între 15 august și 31 august prin Poșta Română. Poștașii vor înmâna documentele numai pensionarilor, ei fiind obligați să semneze de primire. În cazul în care pensionarii nu vor fi acasă între 15 august – 31 august, își vor putea ridica deciziile de recalculare a pensiilor de la casele teritoriale de pensii.
Pensia pe care o primește o persoană se calculează în funcție de punctele acumulate de asigurat, înmulțite cu valoarea unui punct de referință. Dacă, în urma recalculării, pensia scade, românii vor primi pensia mai mare dintre cele două.
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a anunțat deja că va livra pensiile până pe data de 15 septembrie 2024. Ulterior, pensionarii vor avea la dispoziție șase luni să depună o adeverință pentru a solicita includerea în calculul pensiei a veniturilor nepermanente obținute înainte de aprilie 2001, cum ar fi primele, sporurile, plata cu ora sau al 13-lea salariu.
Adeverințele trebuie să conțină numărul de înregistrare, ștampila unității, datele de identificare a solicitantului, specialitatea în timpul activității, detalii despre sporuri, suma primită și motivele pentru care au fost acordate.
Vă reamintim că președintele Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), Daniel Baciu, a recunoscut public că anumite pensii pot fi recalculate greșit. Totuși, pensionarii pot contesta deciziile de recalculare în termen de 45 de zile de la momentul primirii lor.
„Suntem oameni până la urmă și eroarea umană niciodată nu a putut fi eliminată. Noi sperăm să diminuăm aceste erori, spre zero. Eroarea este normală, ne-o asumăm. Orice greșeală se poate îndrepta.
Este foarte clar și prevăzut în formularul de decizie că există un termen de 45 de zile pentru a contesta, de la momentul primirii deciziei. Eu sper să nu fie cazul, am încredere în colegii mei”, a spus el.
Ce prevede noua Lege a Pensiilor?
Acum, Legea Pensiilor ia în considerare veniturile care înainte nu erau incluse în calculul pensiei, cum ar fi sporurile ocazionale, primele, premiile, al 13-lea salariu, orele suplimentare și altele, conform HG nr. 181/2024. Pentru veniturile de după aprilie 2001, nu trebuie documente doveditoare deoarece aceste informații sunt deja stocate în bazele de date electronice.
Românii trebuie să ceară de la angajatorii lor adeverințe care să menționeze aceste venituri ocazionale, conform modelului din Anexa nr. 6 a Legii nr. 360/2023. Dacă angajatorii lor nu mai există, pensionarii trebuie să se caute arhivele în care sunt păstrate aceste documente.
După 1 septembrie 2024, adeverințele pot fi depuse oricând la dosarele de pensii, fără un termen limită. Drepturile rezultate din noile documente vor fi acordate de la începutul lunii următoare. Pensionarii care nu au avut astfel de venituri ocazionale nu trebuie să prezinte adeverințele.