Simona Bucura Oprescu, detalii despre documentele necesare recalculării pensiilor
Ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu, vine în întâmpinarea pensionarilor care au dificultăți în obținerea documentelor necesare pentru recalcularea pensiilor. Acest lucru devine esențial odată cu intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor, care aduce schimbări semnificative în procesul de acordare a acestora.
Una dintre problemele întâlnite este legată de obținerea documentelor de la foștii angajatori care nu mai sunt în activitate. Pentru a rezolva această situație, Guvernul a adoptat o abordare proactivă.
Potrivit ministrului Simona Bucura Oprescu, a fost adoptată o lege care oferă pensionarilor încă 6 luni, începând cu data de 1 septembrie, pentru a aduce documentele necesare recalculării pensiilor. Această măsură vine în sprijinul celor care nu pot obține aceste documente de la angajatorii care și-au încheiat activitatea și au predat arhivele unor prestatori privați.
„Din septembrie încolo, pensionarii mai pot duce documente suplimentare pentru perioada de acord global, al 13-lea salariu, sporuri nepermanente, astfel încât niciunul dintre beneficiarii noștri, dacă are documente suplimentare pentru perioada de dinainte de 2001, să nu-și piardă niciun drept”, a declarat aceasta.
Totuși, există o problemă. Aceste adeverințe importante sunt adesea greu de obținut, în special din cauza închiderii firmelor respective. Mai mult, există și cazuri în care costurile pentru aceste acte depășesc resursele financiare ale pensionarului care le solicită.
Se caută soluții pentru ca pensionarilor să le fie mai ușor
Simona Bucura Oprescu a adăugat că, actualmente, Legea Arhivelor este în vigoare și stabilește clar procedura pentru obținerea acestor adeverințe. Tot ea reglementează tarifele asociate. În cadrul unui grup de lucru deja format, CNPP și Direcția de Asigurări Sociale a Ministerului Muncii au avut deja întâlniri pentru a găsi modalități de a îmbunătăți această situație dificilă pentru pensionari.
„Căutăm să găsim soluții, dar acestea nu țin mereu de noi. Atât timp cât acei angajatori care nu mai există, au dat arhivele la prestatori privați … Căutăm soluții ca pensionarilor să le fie mai ușor.
Pentru pensionarii care au fost în activitate înainte de anul 2001 nu este simplu să-și procure actele doveditoare ale tuturor veniturilor pentru care s-au plătit contribuții la stat.
Legea arhivelor naționale reglementează obținerea acestor adeverințe, dar și ordinul pe care președintele Casei de Pensii a fost obligat să-l dea în baza acelei legi. În momentul acesta avem în vigoare legea arhivelor care stipulează clar cum se iau aceste adeverințe și cum se stabilesc acele tarife”, a explicat Simona Bucura Oprescu la România TV.