saptamana de campanie, circa un milion de dolari pe reclamele din ziare (cele de la radio si televiziune sunt, potrivit legii, gratuite). Aproape o treime din aceasta suma (289.000 de dolari) a fost cheltuita de PSD (plus inca 62.000 de dolari pentru „Bucuresti, acum ai cu cine sa votezi!”), in timp ce Alianta PNL-PD si PUR au alocat cate 190.000 de dolari. Candidatul „independent” Marian Vanghelie a cheltuit 116.000 dolari, depasind, in sapte zile, de trei ori suma maxima admisa de lege. Nu au lipsit, cu toate astea, incidentele dintre politicieni si ziaristi. Lideri ai PSD Timis, enervati de un articol din „Jurnal Banatean”, au facut presiuni pentru ca o jurnalista sa fie mutata din domeniul politic-administratie intr-unul mai inofensiv (arta-cultura). In caz contrar, comenzile de publicitate ar fi urmat sa fie oprite.Agentiile de publicitate au si ele mai mult de munca in aceasta perioada, fie ca e vorba sa realizeze clipuri video sau audio ori sa conceapa reclamele din presa scrisa. Doar ca marea majoritate isi neaga implicarea in domeniul electoral, singurul care a admis oficial ca lucreaza pentru un candidat (Traian Basescu) fiind Felix Tataru si a sa GMP Advertising.si institutele de sondare a opiniei publice sunt mai ocupate. „Am avut ceva mai multa activitate in aceasta perioada. In general, in anii electorali, cifra de afaceri creste cu aproximativ 10%”, spune directorul IMAS, Mircea Kivu. Cat despre consultantii politici, acum este bataia pestelui. „Ma ocup de trei campanii importante si, din ce semne avem pana acum, vom avea succes”, spune Claudiu Saftoiu, de la Capital Promotion.Dar si alte afaceri, aparent fara nici o legatura cu politica, infloresc acum. Cand am vorbit cu el, impresarul Sorin Bocerean se afla la Fundulea, unde pregatea un spectacol electoral pentru un candidat local. „Primim comenzi de la toate partidele si, in aceasta perioada, au de lucru toti artistii”, spune el.Moda concertelor a cuprins intreaga tara. La Targu-Mures, primarul Dorin Florea pregateste, pentru inceputul lui iunie, un spectacol grandios, iar pana acum a „rupt gura targului” cu caravana pe care o organizeaza din doua-n doua zile in diferite locatii din Targu Mures: scena, video proiectoare, sonorizare, zeci de motociclisti care-l insotesc la sosire si plecare, un balon imens inscriptionat cu numele si sloganul sau. Nu toata lumea castiga. Vremea buna, de exemplu, a stricat apele administratorilor de sali de spectacole. Majoritatea manifestarilor de campanie au loc acum in aer liber, ceea ce ar putea sa le ridice mingea la fileu firmelor care organizeaza focuri de artificii. Silviu Stanut, patronul Pirostar Orastie, spune, totusi, ca nu a primit foarte multe comenzi din partea partidelor. „Sincer, nici nu prea ma asteptam, caci ne bazam pe alt fel de clienti”, explica el.
PE CE SE DUC BANII CANDIDAtILOR?
· Un sfert de pagina de reclama – 1.500 – 2.500 euro/aparitie intr-un ziar central, respectiv 100 – 300 euro/aparitie intr-un ziar local;
· Un videoclip electoral – 1.000 – 5.000 euro;
· Consultanta politica – 3.000 – 20.000 euro/campanie, in functie de serviciile oferite;
· Un sondaj de opinie la nivelul unui oras mediu sau mare – 5.000 – 15.000 euro;
· Inchirierea unei instalatii de sonorizare – 200 – 1.000 euro/zi;
· Onorariul incasat de un artist/o trupa muzicala pentru un concert de 30 minute – 200 – 1.500 euro.
CaT POATE CHELTUI UN CANDIDAT
· 28 miliarde lei (700.000 euro) – pentru Primaria Capitalei
· 5,6 miliarde lei (140.000 euro) – pentru primariile resedintelor de judet
· 1,4 miliarde lei (35.000 euro) – pentru primariile municipiilor, oraselor si sectoarelor Bucurestiului
· 56 milioane lei (1.400 euro) – pentru primariile comunelor si consilierii judeteni sau CGMB
· 42 milioane lei (1.050 euro) – pentru consilierii locali din municipiile resedinta de judet si din sectoarele Bucurestiului
· 28 milioane lei (700 euro) – pentru consilierii locali din municipii si orase
· 5,6 milioane lei (140 euro) – pentru consilierii locali din comune