Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis, marţi, interzticerea difuzării clipului publicitar pentru chipsurile Lay’s, ca urmare a mai multor sesizări primite de Consiliu. Majoritatea plângerilor fac referire la faptul că acest clip transmite ideea că „o femeie de defineşte exclusiv prin atributele sale fizice” şi ar promova frumuseţea prin chirurgie plastică.
Deputatul Cristina Ancuţa Pocora şi Agenţia pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi au sesizat CNA cu privire la reclama pentru chipsurile Lay’s, care ar transmite ideea că „o femeie se defineşte exclusiv prin atributele sale fizice” şi ar promova frumuseţea prin chirurgie plastică. Reclama pentru chipsurile Lay’s face parte din campania „Fii pe fază!”, care este difuzată pe aproape toate posturile de televiziune şi care „apelează la stereotipuri sexiste la adresa femeilor”. De asemenea, CNA a primit reclamaţii cu privire la spotul Lay’s şi de la mai multe persoane fizice. „Este unul dintre cele mai urâte lucruri pe care le-am văzut”, a spus Cristina Trepcea.
Gabriel Cosoreanu, de la Star Foods, a declarat în şedinţa CNA că reclama respectivă este o poveste şi nu încalcă legislaţia audiovizuală. „Reclama noastră se vrea a fi o poveste ce vrea să comunice un mesaj, ce face parte dintr-o campanie (…) Povestea în sine are un rol amuzant, acesta fiind şi motivul pentru care s-a mers pe ideea din spot. Subiectul este temerea tinerilor cum că atenţia lor poate fi acaparată de altcineva. (…) Povestea noastră nu încalcă în niciun fel legislaţia audiovizuală”, a spus Cosoreanu.
Reclama garantează câştigarea concursului
„Textul este incorect. Din text rezultă că de fiecare dată când cumperi un pachet de chipsuri câştigi 2.000 de euro sau că atunci când ai câştigat vei primi câte 2.000 de euro pe zi”, a spus şi Ioan Onisei. Christian Mititelu le-a recomandat celor de la Star Foods sã modifice reclama şi „să o aducă în parametrii normali”. „Noi am fi trebuit să ne autosesizăm în legătura cu asta. (…) Cei care ne-au făcut sesizări le-au făcut pentru încălcarea demnităţii femeii”, a subliniat Trepcea.
Consiliul a considerat că a fost încălcat articolul 29 alin. 2) lit. a) din Legea Audiovizualului care spune: „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special: a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă ori a credulităţii acestora”, coroborat cu articolul 107 din Codul Audiovizual – „Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării şi ale unei competiţii corecte”. Totodată, CNA a luat în considerare şi articolul 114 aliniatul 2 din Cod, conform căruia „Orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori”.
Potrivit deputatului PDL, Cristina Ancuţa Pocora (PNL), preşedinta Comisei pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi, în reclama la chipsurile Lay’s, femeia este definită „exclusiv prin atributele sale fizice”.
Femeia ca obiect
„De curând a apărut o nouă reclamă la un produs marca Lay’s, produs care se adresează în special tinerilor, care inoculează ideea că tinerele fete şi adolescente trebuie să consume acest produs pentru a-şi putea finanţa operaţii estetice, mesajul transmis fiind acela că o femeie se defineşte exclusiv prin atributele sale fizice. Consider că acest mesaj este deosebit de periculos pentru tinerele fete, de natură să le influenţeze în plan emoţional şi să le determine să se concentreze doar asupra înfăţişării, în detrimentul unei personalităţi armonioase şi, în final, sănătoase. Acest spot reprezintă „un nou exemplu al felului în care femeia este prezentată ca obiect, ca agent de marketing, mesajul reclamei neavând nici o legătură cu produsul promovat şi întărind stereotipul periculos al «femeii obiect decorativ»”, spune Cristina Ancuţa Pocora, într-o scrisoare adresată CNA. Aceasta a cerut CNA să intervină „ferm” asupra modului în care „media audio-vizuală prezintă imaginea femeii”.
„Reclama în cauză reflectă o concurenţă între femei pentru un bărbat: «Îţi cam place prietenul tău? O vezi pe fata aia? Şi ea îl place!». Promovează un model de frumuseţe prin acces la chirurgie plastică în competiţia pentru un bărbat: «Uită-te, şi-a cumpărat o pungă de Lay’s pentru că îi era poftă şi probabil o să câştige 2.000 de euro la promoţie, apoi o să-şi pună silicoane şi, într-o bună zi, o să dea peste prietenul tău. Din întâmplare, evident!»”, se arată în sesizarea ANES transmisă CNA.
Stereotipizarea relaţiilor dintre bărbaţi şi femei
Potrivit Agenţiei, clipul publicitar la chipsurile Lay’s „infantilizează şi deresponsabilizează bărbaţii în ceea ce priveşte relaţiile cu femeile (modul în care este reprezentat bărbatul din reclamă sugerează că acesta este complet inocent şi nevinovat de faptul că două femei sunt în competiţie pentru el)”, „negativizează situaţia femeilor singure: «Iar tu vei rămâne singură!»” şi „negativizează un anumit tip de sexualitate considerată a fi «agresivă»: «Fii pe fază şi câştigă tu 2.000 de euro pe zi şi nu-i lăsa să ajungă în buzunarul cui nu trebuie»”.
„În acest sens şi având în vedere faptul că reclama reproduce un stereotip la adresa femeilor conform căruia acestea sunt în permanentă competiţie pentru bărbaţi prin apel la diferite forme de «înfrumuseţare», ANES recomandă amendarea şi retragerea imediată a reclamei în cauză de pe posturile de televiziune”, se precizează în reclamaţia transmisă CNA.
Răspunsul agenţiei: Ironie interpretată la modul personal
Graffiti BBDO a anunţat, în 15 ianuarie 2010, că a dezvoltat o nouă campanie promoţională pentru brandul de chipsuri Lay’s. „Spotul campaniei foloseşte o poveste amuzantă – cu o intrigă şi un şir de întâmplări ce merg în zona suprarealismului plăsmuirilor tipic feminine – pentru a transmite mesajul promoţiei: «Fii pe fază şi nu lăsa banii să ajungă în buzunarul care nu trebuie!»”, se arăta într-un comunicat transmis de agenţia de publicitate în momentul lansării campaniei.
„Am înţeles targetul, am aflat ce este important pentru ei şi am transpus totul în limbajul lor printr-o poveste relevantă. În fiecare zi, vom face un consumator fericit. El va decide ce face cu banii”, spunea, la momentul respectiv, Marius Dumitraşcu, Marketing Manager Lay’s. Cu declinări pe TV, Internet şi POSM, campanie de promovare a chipsurile Lay’s are ca perioadă de desfăşurare intervalul 11 ianuarie – 5 martie 2010.