Reclama la tutun dauneaza grav Ministerului Sanatatii

categoric: fara nici un fel de publicitate la tutun incepand cu 30 iulie 2005. Initiativa Ministerului Sanatatii este motivata de alinierea Romaniei la legislatia Uniunii Europene, in perspectiva aderarii (cel mai devreme 2007). Publicitatea la tutun este oricum interzisa in prezent la radio-TV si pe prima si ultima pagina a ziarelor. Presa scrisa, cinematografele si panotajul sunt singurele medii in care se pot afisa producatorii de tutun. Recentul proiect de lege interzice orice forma de comun

categoric: fara nici un fel de publicitate la tutun incepand cu 30 iulie 2005. Initiativa Ministerului Sanatatii este motivata de alinierea Romaniei la legislatia Uniunii Europene, in perspectiva aderarii (cel mai devreme 2007). Publicitatea la tutun este oricum interzisa in prezent la radio-TV si pe prima si ultima pagina a ziarelor. Presa scrisa, cinematografele si panotajul sunt singurele medii in care se pot afisa producatorii de tutun. Recentul proiect de lege interzice orice forma de comunicare in aceasta piata. Publicitatea la tigarete este reglementata in prezent atat de legi organice (Legea audiovizualului si Legea publicitatii), cat si de coduri de conduita interne ale industriei. Un astfel de document de autoreglementare a fost semnat in 1997 de principalii producatori de tigari care s-au declarat de acord, printre altele, sa se retraga din proprie initiativa din publicitatea audiovizuala sau din preajma scolilor. „Niciodata nu vom fi de acord cu interzicerea dreptului unui produs legal de a comunica cu consumatorii sai. Suntem de acord ca legiuitorii sa reglementeze, sa controleze, dar nu sa interzica”, a declarat Peter Imre, director corporate affairs Philip Morris, intr-o dezbatere publica organizata de Ministerul Sanatatii pe tema proiectului de lege.Daca proiectul de lege va fi adoptat de Parlament in forma actuala, piata de tutun va ingheta in lipsa oricarei posibilitati de comunicare. „Publicitatea este cea care incurajeaza inovatia de produse si servicii, astfel incat aceasta forma de cenzurare a publicitatii va afecta in mod direct economia de piata”, a spus stefan Iordache, director general al agentiei Leo Burnett&Target. „Este afectata concurenta intre jucatorii de pe piata produsului pentru care se interzice publicitatea”, explica Iordache. Fara indoiala, presa scrisa si panotajul vor resimti direct aceasta interdictie. Potrivit estimarilor Capital, presa scrisa ar putea fi mai saraca cu aproximativ 5 milioane de dolari. Nu este o suma neglijabila, avand in vedere ca intreaga piata de publicitate pe presa scrisa s-a ridicat anul trecut la 45 milioane de dolari. „Interzicerea reclamelor la tutun ar aduce prejudicii financiare grave institutiilor de presa”, a declarat Cornel Nistorescu, directorul ziarului Evenimentul Zilei, in dezbaterea publica de la Ministerul Sanatatii. Anul trecut, Evenimentul Zilei a incasat 406.000 de dolari din publicitatea la tutun, conform monitorizarilor Alfacont pe baza tarifelor-lista, Libertatea – 290.000 de dolari, iar Pro Sport – 195.000 de dolari. Revistele Pro TV, Playboy si TVmania au avut in 2003 incasari intre 300 si 400 de mii de dolari din reclamele la tigari. Firmele de panotaj (outdoor) vor cunoaste cele mai mari pierderi in cazul adoptarii acestei legi. Potrivit lui Adrian Draghici, director general Euromedia, aproximativ 40% (cinci milioane de dolari) din piata de outdoor este data de reclama la tigari. „Disparitia acestui buget important va duce la o supraoferta de panouri care va genera scaderea preturilor pe termen scurt si la falimentul firmelor mici de panotaj dependente de acest tip de reclama”, a declarat Draghici. De asemenea, bugetele locale vor inregistra pierderi legate de taxele de publicitate si impozitele de la agentiile ce vor disparea. De mentionat ca firmele de tigari au avut o contributie covarsitoare la dezvoltarea retelelor de panouri, mai ales dupa „plecarea” lor de pe TV. Agentiile de publicitate si media vor inregistra pierderi estimate de la Capital la aproximativ trei milioane de dolari, provenite din serviciile asigurate producatorilor de tutun. Sume considerabile, dar imposibil de monitorizat si evaluat, sunt cheltuite de firme de tutun pentru organizarea de evenimente, promotii, sponsorizari etc. Aceste sume depasesc cu mult, potrivit unor surse din piata, volumul cheltuit in presa scrisa.si statul va pierde sume importante prin disparitia taxelor si impozitelor de publicitate (asa-numita „taxa de sanatate” de 12% si „taxa de publicitate” de 3% – in vigoare numai pentru panotaj).Surprinderea pietei de tutun provine si din graba cu care se doreste adoptarea acestui proiect de lege. Cum Romania nu este inca stat membru UE, este de neinteles ca termenul de aplicare a legii sa fie fixat cu doi ani mai devreme decat probabila aderare, timp in care piata s-ar putea consolida. Ministerul Sanatatii pare mai mult preocupat de aspecte cosmetice decat de rezolvarea situatiei din spitale, criza de medicamente sau calitatea serviciilor medicale.

Argumente pro si contra interzicerii reclamelor la tigari
Pro· Romania se numara printre tarile cu cel mai ridicat consum de tutun: 21% din populatia de peste 15 ani fumeaza zilnic; 39% din femei si 54% din barbati se declara fumatori. In grupa de varsta 15-24 de ani, fumeaza 18,8% din barbati si 8,8% din femei.
· Aproximativ 40% din totalul cauzelor de deces prin cancer la barbatii din tara noastra au drept factor de risc tutunul.
· Reducerea morbiditatii prin bolile asociate consumului produselor de tutun, a costurilor sociale determinate de aceste afectiuni si adoptarea unui comportament sanatos mai ales in randul tinerilor.
· Armonizarea cu legislatia Uniunii Europene (Directiva 33/2003/EC.)
Sursa: expunerea de motive a proiectului de lege privind publicitatea produselor din tutun

Contra· Implementarea Directivei 33 cu doi-trei ani inainte de data aderarii Romaniei la UE (2007 cel mai devreme) nu tine cont de realitatile socio-economice din tara.
· In cazul interzicerii publicitatii la tigarete, vor avea de pierdut statul (prin disparitia taxelor si impozitelor pe publicitate), presa scrisa, agentiile de publicitate si de panotaj.
· Se incalca libertatea de exprimare; orice produs care se vinde legal trebuie sa aiba posibilitatea de a-si face publicitate.
· Scopul publicitatii la tutun este de a influenta alegerea marcii, si nu de a atrage noi fumatori.
· Nu se poate demonstra nici o legatura intre publicitate si consumul de tutun.
Sursa: producatorii de tutun, agentii de publicitate, companii de presa scrisa