Piaţa imobiliară arată promiţător în acest an, având în vedere că este aşteptată livrarea a circa 600.000 de metri pătraţi de spaţii logistice şi industriale, peste 400.000 de metri pătraţi de birouri şi 200.000 de metri pătraţi de spaţii de retail.
Astfel, piaţa imobiliară din România a intrat într-un nou an de dezvoltare pe toate segmentele, investitorii având planuri pentru livrarea unor clădiri logistice, comerciale şi de birouri cu o suprafaţă cumulată de 1,2 milioane de metri pătraţi, un nou record, arată un raport publicat de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Anul trecut au fost livrate spaţii noi de circa 850.000 de metri pătraţi.
Evoluţia pozitivă a activităţii de dezvoltare vine în urma cererii susţinute exprimate de chiriaşi în ultimii trei – patru ani, astfel că pentru mai mult de jumătate din spaţiile noi ce urmează a fi date în folosinţă în acest an au fost deja semnate contracte de închiriere.
La finalul anului trecut, stocul spaţiilor de retail a depăşit 3,7 milioane de metri pătraţi, fiind aproape similar cu cel al spaţiilor de birouri, în timp ce stocul spaţiilor logistice se situa la circa 3,5 milioane de metri pătraţi.
În Bucureşti vor fi daţi în acest an în folosinţă 300.000 de metri pătraţi de spaţii industriale şi 300.000 de metri pătraţi de birouri, în timp ce proiectele comerciale Colosseum şi Veranda Mall urmează a fi extinse cu o suprafaţă cumulată de aproximativ 25.000 de metri pătraţi.
Spaţii noi de retail vor fi livrate anul acesta şi în Sibiu, unde NEPI Rockcastle va finaliza proiectul Festival şi extinderea centrului comercial Shopping City Sibiu, dar şi în Timişoara, unde Iulius Group şi Atterbury vor inaugura extensia proiectului Iulius Mall. În perioada 2015 – 2018 piaţa locală de retail a crescut cu aproape 40%, iar centrele comerciale dominante au avut constant o rată de ocupare de aproape 100%, potrivit companiei.
”Pe fondul unor rezultate în scădere în Europa Centrală şi de Vest, retailerii şi-au concentrat atenţia asupra României şi în 2018 în vederea extinderii reţelei de magazine. Evoluţia pozitivă a vânzărilor din ultimii ani, coroborată cu creşterea salariului mediu, au făcut ca majoritatea retailerilor să amplifice investiţiile în noi magazine, atât în pieţele principale, cât şi în cele secundare sau terţiare şi ne aşteptăm ca dezvoltarea acestora să fie accelerată şi în perioada următoare. De asemenea, ne aşteptăm la noi intrări de retaileri pe piaţă în decursul acestui an”, a spus un partener din cadrul Cushman & Wakefield Echinox, Bogdan Marcu.
El afirmă că vom asista la o serie de consolidări şi extinderi ale unor centre comerciale existente pentru a putea acomoda noile cerinţe şi tendinţe de retail. Totodată, sunt în atenţia dezvoltatorilor şi oraşele secundare şi terţiare, care nu au încă centre comerciale moderne sau sunt sub capacitate din punctul de vedere al stocului de retail.
”În Bucureşti sunt în construcţie în momentul de faţă clădiri noi de birouri cu o suprafaţă de circa 500.000 de metri pătraţi, până la finalul anului în curs urmând a fi livrate spaţii de aproximativ 300.000 de metri pătraţi. Cei mai activi dezvoltatori din punct de vedere al livrărilor vor fi în 2019 grupurile Portland Trust (63.000 metri pătraţi în cadrul Expo Business Park şi Oregon Park), Vastint (62.000 metri pătraţi în cadrul Business Garden şi Timpuri Noi Square), Globalworth (42.000 metri pătraţi în Renault Business Connected) şi River Development (38.000 metri pătraţi în The Light şi Sema Offices)”, arată specialiştii.
Sectorul clădirilor de birouri se dezvoltă şi în alte centre universitare importante, în Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov şi Iaşi urmând să fie date în folosinţă imobile noi cu o suprafaţă de aproximativ 130.000 de metri pătraţi.