Numărul anunţurilor postate pe site-urile de joburi în ultimele două luni ale anului trecut a scăzut cu aproape 20% faţă de aceeaşi perioadă din 2007. Criza economică îi aduce cu picioarele pe pămånt pe cei care s-au hazardat să prevadă o dublare a acestei pieţe în 2009.

Au trecut doar cåteva luni de cånd piaţa muncii a fost cuprinsă de panică, iar reprezentanţii marilor companii s-au întrecut în declaraţii pesimiste, de tipul „vom îngheţa procesul de angajare“ sau „la nevoie, vom recurge la disponibilizări“. Evoluţia site-urilor de joburi, instrumentul de recrutare care se bucură de cea mai mare popularitate în råndul specialiştilor romåni în resurse umane, arată că situaţia nu este chiar atåt de sumbră. Totuşi, scăderea cu o cincime, în numai două luni, a veniturilor provenite din publicarea de anunţuri de angajare (în condiţiile în care acest segment reprezintă circa 90% din veniturile acestor portaluri) arată că previziunile conform cărora piaţa de recrutare online va depăşi zece milioane de euro în 2009, faţă de cele cinci milioane, la cåt era estimată în 2007, au fost mult exagerate. Există voci care afirmă că cifrele de afaceri ale firmelor de profil nu vor trece de valorile înregistrate în 2004-2005.

Cu 75% mai puţine locuri de muncă afişate

Campioane la scăderi nu au fost nici imobiliarele, nici construcţiile sau sectorul bancar: cel mai de sus a căzut domeniul Software/Tehnologii, care, în decembrie 2008, a înregistrat un minus de 42,1% la numărul de joburi noi postate, faţă de aceeaşi lună a lui 2007, urmat de Finanţe/Contabilitate, cu 31%, potrivit datelor Bestjobs. Acest recul nu îi îngrijorează însă pe oficialii portalului. „Angajările au scăzut în această perioadă doar în anumite domenii, iar nouă nu ne va fi dificil să ne adaptăm la această situaţie“, spune Roxana Timofte, responsabilă cu comunicarea în cadrul companiei Neogen, din care face parte Bestjobs. Dovadă că grupul încearcă o acomodare rapidă la noile condiţii economice este demararea unor programe de fidelizare „ce răsplătesc clienţii activi, precum şi a diverse pachete promoţionale“, precizează Roxana Timofte.

Înainte de începutul acestei perioade negre, pe site-ul transilvănean Romjob, unul dintre primele cinci site-uri de joburi la nivel naţional, erau postate 2.300 de anunţuri. În momentul de faţă, sunt mai puţin de 1.500. „Procentual vorbind, alte portaluri din domeniu au înregistrat pierderi mult mai mari“, afirmă Ovidiu Diţă, manager al site-ului, care accentuează că există unele companii din råndul clienţilor „tradiţionali“ care au scăzut cu pånă la 75% numărul de anunţuri publicate. În încercarea de a nu suferi pierderi majore în perioada următoare, Romjob are în plan implementarea unor noi opţiuni în procesul de recrutare, pentru ca acesta să devină un procedeu cåt mai simplu. „Am redus şi preţurile la diferite produse, în special la cele de publicitate“, precizează Ovidiu Diţă.

Concedieri masive la greii recrutării

141-24182-17business02.jpgÎn decembrie, site-ul de joburi numărul unu în Statele Unite şi Marea Britanie, careerbuilder.com, a concediat 300 de angajaţi, reprezentånd circa 15% din totalul personalului. Principalul competitor pe piaţa internaţională, Monster, nu şi-a redus schema de personal, poate pentru că la finalul anului 2007 disponibilizase nu mai puţin de 700 de oameni. Alte două portaluri americane din prima ligă, Jobster şi Jobbing, au renunţat, fiecare, la aproape 40% din forţa de muncă.

Totuşi, un studiu realizat de compania de cercetare Harris Interactive arată că 19% dintre angajatorii de peste Ocean au de gånd ca, în perioada următoare, să investească cea mai mare parte a sumelor destinate recrutării de personal în site-urile de joburi. Potrivit aceluiaşi studiu, realizat în råndul a 8.000 de angajaţi, în ciuda ratei şomajului fără precedent în ultimii 15 ani, un american din cinci are de gånd să-şi schimbe locul de muncă anul acesta. De altfel, un sondaj asemănător, realizat de eJobs pe plan local, indică o percepţie similară şi în råndul angajaţilor romåni, 74% dintre ei declaråndu-se convinşi că finalul lui 2009 îi va găsi în altă companie decåt cea în care activează acum.

Chiar dacă afectat de trendul descendent general, site-ul BestJobs, controlat de antreprenorul Călin Fusu, a pornit anul mai bine decåt restul jucătorilor din recrutarea online. De pildă, numărul de slujbe disponibile active pe site era, în prima decadă a lunii ianuarie, cu 50% mai mare decåt cel pus la dispoziţie de liderul eJobs

Competitori / Evoluţie

141-24185-17_ejobs_02.jpgVenituri în 2007: 2,1 milioane de euro
Fondat în 1999. Asociaţi: Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar (cåte 35 %), fondul de investiţii Tiger Global Management (30%)
Vizitatori unici: 1,1 milioane, în decembrie 2008, în scădere cu 200.000 faţă de octombrie.

141-24183-17_bestjobs_logo_02.jpgVenituri estimate în 2007 1,5 milioane de euro
Fondat în 2000. Acţionarii principali, începånd de anul trecut, Călin Fusu (41,5%), Tiger Global Management (20,5%), Nagy Vajda Andras Peter (10,6%) şi Bodo Zoltan Ferenc (9%)
Vizitatori unici: 730.000 în decembrie 2008.

141-24186-17_myjob_logo_02.jpgFondat în 2001. Este controlat, din 2004, de fondul de investiţii Netbridge Development
Vizitatori unici: 232.000 în decembrie 2008.

141-24184-17_careerbuilder_logo_02.jpgA intrat pe piaţă în prima jumătate a anului trecut.  Lider în SUA şi Regatul Unit, are în plan, pentru 2009, atingerea celei de-a treia poziţii pe piaţa de recrutare online. Actualele condiţii economice pun însă sub semnul întrebării capacitatea unui jucător care porneşte de la zero de a reuşi să se impună pe piaţă în perioada următoare. Proprietarii site-ului sunt trusturile media Garnett, Tribune şi McClatchy.