Conform analiștilor de la Colliers International, România nu are un risc economic foarte mare din cauza încetinirii acestei industrii, în comparație cu alte țări, întrucât sectorul turistic autohton reprezintă doar 3% din PIB, adică de 4 ori mai puțin decât Spania și de două ori mai puțin decât Ungaria. Cu toate acestea, repercusiunile se vor răsfrânge asupra multor alte sectoare.
De la sine înțeles, România va pierde o mare parte dintre cei aproximativ 2.7 milioane de turiști străini care au vizitat țara noastră în 2019. De altfel, în martie, prima lună de pandemie, hotelurile din țară au pierdut 68% dintre turiști, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, iar ulterior, situația a degenerat.
Terasele restaurantelor au fost deschise de la 1 iunie, iar hotelurile de pe 15 iunie. Problemele nu au fost însă rezolvate. Nu toate hotelurile au terase, dar chiar și cele care au se confruntă cu foarte multe limitări și în plus, au costuri suplimentare pentru a respecta noile reglementări.
Întrucât evenimentele de tip corporate se organizează online, iar evenimentele festive de tip botez sau nuntă sunt extrem de rare în această perioadă, atât hotelurile cu săli de conferințe, cât și cele cu săli de evenimente personale au de suferit.
Momentan, industria nu poate reveni la normal, iar patronii speră măcar să încaseze suficient pentru a putea plăti angajații.
Antreprenorii sunt obligați să investească în igienizare și automatizare. Există o serie de măsuri care trebuie luate pentru respectarea condițiilor de igienă și de distanțare socială.
Pe lângă respectarea dințatei sanitare, restaurantele și terasele trebuie să dezinfecteze în mod constant mesele și scaunele, dar și să contabilizeze identitatea clienților. În ceea ce privește dezinfectarea camerelor, se ia în calcul inclusiv menținerea camerelor goale timp de 24 ore, între plecarea și venirea noilor clienți.
Digitalizarea operațiunilor de recepție, check-in și check-out, este necesară, precum și procesul de comandare din restaurante, acolo unde, în mod ideal, clienții ar trebui să comande mâncarea la distanță, prin intermediul unor aplicații și nu prin contact direct. Același fenomen pare să aibă loc și în sectorul jocurilor de noroc, acolo unde foarte mulți pariori migrează online și revendică, printre altele, Casa Pariurilor bonus, bucurându-se, totodată, de numeroasele avantaje facilitate de mediul online.
Previziunile specialiștilor de la Colliers par a fi echilibrate, în sensul că, dacă situația epidemiologică nu se înrăutățește, se așteaptă că hotelurile de top să aibă un grad de ocupare de peste 50% spre finalul acestui an. Estimările însă nu pot fi foarte exacte, întrucât nici până în prezent nu avem un pachet complet de măsuri din partea autorităților vizavi de viitorul industriei HoReCa. Certe este că dorința antreprenorilor din domeniul hotelier pentru acest an este de a-și păstra business-urile pe linia de plutire, în speranța că lucrurile vor întra pe un făgaș normal în a doua parte a anului viitor.