Recuperarea prejudiciilor se va face printr-o aplicație, spune ministrul Alina Gorghiu. Potrivit șefei de la Justiție, s-a realizat deja un pas important în acest domeniu.
Recuperarea prejudiciilor se va face printr-o aplicație
Recuperarea prejudiciilor se va face printr-o aplicație, spune ministrul Justiției, Alina Gorghiu.
Aflată la Brăila, Alina Gorghiu a precizat că aplicația va purta numele de ROARMIS și că va deveni funcțională în acest an.
„În premieră cred că fac cunoscut în spaţiul public un subiect abordat cu procurorii şi cu judecătorii a fost tema recuperării prejudiciilor din infracţiuni. În România de-a lungul anilor a fost doar un singur deziderat recuperarea prejudiciului şi s-a dispus condamnarea persoanelor respective la pedeapsa cu închisoarea.
Sigur am populat închisorile cu persoane condamnate de către instanţe, dar recuperarea prejudiciului a lăsat de dorit.
Motiv pentru care nu aş vrea să mai fie un principiu frumos pe care îl trecem de fiecare dată în tot felul de strategii la nivelul statului, la nivelul sistemului de justiţie, ci mi-aş dori să devină un obiectiv atins pentru că doar aşa putem să vorbim de un act de justiţie eficient şi pe deplin realizabil”, a anunţat Alina Gorghiu.
Eficientizarea sistemului judiciar
Ministrul Justiției a mai spus că prin această aplicație s-a realizat un pas important în ceea ce privește eficientizarea sistemului judiciar din România.
„Vă spun acest lucru având o discuţie cu colegii mei din minister, pentru că s-a realizat deja un pas important pe care doresc să îl cunoască toţi cei din sistemul de justiţie, în eficientizarea sistemului judiciar în acest domeniu.
S-a creat o aplicaţie informatică numită Roarmis care înseamnă Registrul Integrat de Evidenţă a Creanţelor Provenite din Infracţiuni care aplicaţie va deveni operaţională din acest an şi care include date şi informaţii pentru a putea fi identificat bunul, pentru a putea vedea care este autoritatea care a dispus măsura asiguratorie şi tipul de infracţiune care a stat la baza emiterii ordonanţei, hotărârea de instituire a sechestrului, ş.a.m.d.
Deci va fi practic o aplicaţie prin care transparentizăm procesul de recuperare a creanţelor şi vom putea să generăm şi statistici fiabile pentru urmărirea procesului de recuperare a acestor creanţe”, mai spune ministrul.
Proiectul, intitulat „Dezvoltarea sistemului informatic național integrat de înregistrare a creanțelor provenite din infracțiuni”, este menit să îmbunătățească eficiența procesului de recuperare a creanțelor în România, potrivit site-ului Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Sechestrate.
Un instrument care să ducă la unificarea evidenţei creanţelor
Prin colectarea și agregarea standardizată a datelor și indicatorilor relevanți, se intenționează să se dezvolte un instrument de lucru care să conducă la unificarea practicilor privind înregistrarea creanțelor penale la nivel național.
„Sistemul informatic naţional integrat va furniza informaţii cu privire la diferite etape ale procesului de recuperare a creanţelor, începând cu primele faze de identificare şi urmărire a bunului, urmate de sechestrarea produselor infracţiunii şi a altor tipuri de bunuri şi până la implementarea procedurilor finale de executare a măsurilor de siguranţă de confiscare specială sau extinsă, repararea prejudiciilor, încheierea acordurilor internaţionale de împărţire a bunurilor rezultate din săvârşirea infracţiunilor sau luarea deciziei privind reutilizarea în interes public sau social a imobilelor confiscate”, arată Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate.
Potrivit sursei citate, utilizarea acestui nou instrument de lucru îmbunătățește implicit capacitatea instituțională a sistemului juridic de a recupera creanțele rezultate din activitatea infracțională.
„Formarea profesională va viza personalul ANABI şi cel din cadrul instanţelor judecătoreşti, Ministerului Public, MAI, ANAF în calitate de instituţii implicate în procesul de recuperare a creanţelor provenite din infracţiuni cu care ANABI cooperează. Aceasta va include şi transferul de know-how către personalul ANABI astfel încât acesta să poată organiza în mod independent şi sustenabil funcţia de formator de formatori pentru utilizatorii sistemului”, conform site-ului ANABI.
Proiectul a început în 2020
În plus, aplicația își propune să ofere tuturor unităților și instanțelor accesul la sistemul informatic creat pentru proiect.
„Sistemul vizează testarea şi implementarea treptată a sistemului informatic astfel încât să de asigure accesului tuturor unităţilor de parchet şi instanţelor judecătoreşti ca principali generatori de date relevante pentru evidenţa creanţelor provenite din infracţiuni, dar şi a poliţiei judiciare, ANAF, Ministerul Justiţiei”, potrivit site-ului ANABI.
Perioada de implementare a proiectului a fost de 30 de luni și a început la 10 iulie 2020.
Potrivit sursei citate, bugetul total al proiectului ROARMIS este de 3.912.146,40 lei, din care contribuția solicitantului este de 613.805,09 lei, fondurile neeligibile totalizează 79.730 lei, iar asistența financiară nerambursabilă este de 83,98386280%, adică 3.218.611,31 lei.