Scadentele au inceput sa se inmulteasca, iar dupa perioada sarbatorilor de iarna, portofelele au inceput sa se subtieze. Tot mai multe persoane fizice care au apelat la creditul de consum dau semne ca nu mai pot sa achite ratele. Pentru banci, recuperarea creditelor devenite neperformante a devenit o problema de grija careia vor sa scape. Solutia nu a intarziat sa apara. Firmele specializate in urmarirea si recuperarea debitelor de la persoane juridice au inceput sa priveasca atent spre noul seg
Scadentele au inceput sa se inmulteasca, iar dupa perioada sarbatorilor de iarna, portofelele au inceput sa se subtieze. Tot mai multe persoane fizice care au apelat la creditul de consum dau semne ca nu mai pot sa achite ratele. Pentru banci, recuperarea creditelor devenite neperformante a devenit o problema de grija careia vor sa scape. Solutia nu a intarziat sa apara. Firmele specializate in urmarirea si recuperarea debitelor de la persoane juridice au inceput sa priveasca atent spre noul segment al persoanelor fizice. Daca in urma cu cativa ani recuperatorii puteau fi numarati pe degetele de la o mana, acum pe piata au aparut aproape 20 de astfel de societati. Cu un pas inainte de aparitia Biroului de Credit, firmele si-au intocmit deja ample baze de date, liste negre ale datornicilor si chiar sisteme proprii de evaluare a bonitatii potentialilor clienti ai unei banci sau ai unei companii, contra cost. Inceputul lui 2004 a adus firmelor specializate in recuperarea debitelor de la persoane fizice o majorare a portofoliului. Asa cum ne-a declarat Elena Mirea, director general Delos Credit Info, „din ianuarie – februarie 2004, portofoliul nostru de clienti aproape s-a triplat, ajungand la 160.000 de cazuri din toate domeniile: telefonie fixa si mobila, credite de consum, diversi distribuitori, cu o valoare totala a debitelor de 15 milioane de dolari”. Majoritatea creditelor restante sunt cele luate in decembrie 2003, perioada in care, de spaima Normelor BNR, bancile au coborat stacheta la conditiile de creditare, iar marile lanturi de magazine au simplificat procedurile de verificare a solicitantilor. Deocamdata, pe piata sunt doua mari companii specializate si in recuperarea debitelor persoanelor fizice, dar majoritatea jucatorilor se pregatesc sa atace si acest segment. Pentru ca, asa cum explica Cristian Ionescu, director general Coface Intercredit, „datoriile persoanelor fizice pot fi recuperate mai usor decat cele ale companiilor”. Totusi, clientii din aceasta categorie sunt mai greu de depistat, deoarece exista asa-numitii „datornici de profesie”, persoane care iau imprumuturi si nu le ramburseaza niciodata. Pe de alta parte, exista si persoane care au profitat de faptul ca bancile au relaxat conditiile si au renuntat la obligativitatea girantului, au contractat creditul, dupa care au plecat din tara. Statisticile facute de Elena Mirea arata ca la 1.000 de cazuri date spre rezolvare firmei 5 pana la 10 persoane, in medie 5% din totalul rau-platnicilor, au plecat la munca in strainatate, au fost inchisi sau pur si simplu au decedat, fara sa achite vreo rata. Aproximativ 10% au prezentat acte false la contractarea creditului, iar acum nu mai pot fi identificati. Pentru recuperarea debitelor, firmele specializate duc o adevarata munca de detectivi. Dupa ce s-a semnat contractul cu banca sau corporatia, sau lantul de magazine implicat in creditarea in rate, firma are nevoie de trei-patru luni de documentare asupra fiecarui caz in parte, urmand sa transmita clientului un raport amanuntit. Detaliile merg pana la inregistrarea convorbirilor telefonice ale angajatilor cu rau-platnicii. In tot acest timp se incearca recuperarea debitului pe cale amiabila. Daca se dovedeste ca situatia financiara a imprumutatului este precara, dar exista bunavointa pentru achitarea datoriei, se poate ajunge la o micsorare a penalitatilor si la o reesalonare a termenelor de plata. In caz contrar, se apeleaza la instantele de judecata, ca ultima solutie. Dupa pronuntarea instantei, executorul se indreapta asupra tuturor bunurilor mobile sau imobile ale datornicului. Totusi, majoritatea cazurilor se rezolva prin poprire pe salariu. Procentajul de recuperare a debitelor se situeaza intre 20%, 50% si poate ajunge chiar la 100%. Reprezentantii Delos Credit Info se asteapta ca in aceasta vara creditele de vacanta sa se vanda foarte bine, motiv pentru care au pregatit sisteme speciale de scoring pentru identificarea clientului in cinci baze de date accesate simultan. Majoritatea firmelor se asteapta ca varful incidentelor de plata sa fie in septembrie-octombrie 2004, dupa perioada de concedii. Cu toate acestea, piata recuperarilor de la persoanele fizice este abia la inceput.
Datoriile vor fi sursa de venit
Recuperarile de debite maresc cifra de afaceri
Actorii din segmentul de retail considera ca piata recuperatorilor de debite este in formare, dar ca dezvoltarea ei va contribui la maturizarea pietei creditului de consum.Procentajul de credite neperformante din sistemul bancar este, la ora actuala, de numai 0,2%, cei mai multi dintre datornicii persoane fizice fiind inregistrati in segmentul de utilitati (telefonie fixa si mobila, energie electrica si termica etc.). Un alt segment spre care privesc recuperatorii sunt cardurile de credit, fiind de asteptat ca incidentele de plati sa creasca pe masura ce detinatorii acestora se vor inmulti. In cazul creditelor bancare acordate persoanelor fizice, singurele care ridica probleme si care intra in portofoliul firmelor de recuperare a debitelor sunt creditele de consum. Desi gradul de neplata a ratelor se mentine deocamdata la un nivel scazut, principalii jucatori de pe piata electrocasnicelor, Altex si Flanco, admit ca in timp bancile vor fi nevoite sa identifice cele mai bune metode de recuperare a creditelor de consum, una dintre acestea fiind externalizarea serviciului de debite catre o firma specializata. Astfel, institutiile de credit vor economisi timp si bani si vor putea sa se concentreze pe activitatea de baza. „Cred ca un astfel de serviciu externalizat va duce la maturizarea pietei de consum pentru persoanele fizice”, spune Dan Ostahie, presedintele Altex. Circa 80% din totalul vanzarilor de 136 de milioane de euro realizate de Altex in 2003 au fost facute pe baza sistemului de rate. In cazul Flanco, creditele de consum au avut o pondere de peste 50% in totalul cifrei de afaceri de 120 de milioane de euro. „In general, clientul roman persoana fizica este un bun platnic. De principiu, cred ca pe masura ce creditele de consum urca in volum, ne putem astepta si la o crestere a sumelor neplatite”, spune Marius Ghenea, directorul general al Flanco. Cristian Ionescu, directorul general al Coface Intercredite, spune ca o masura de prevenire a inmultirii datornicilor de profesie, adica a celor care au luat credite de la mai multe societati, este introducerea acestora intr-o bazp de date a rau-platnicilor. Aceste date pot fi transmise Biroului de Credit care va deveni functional in luna septembrie.
Oglinda datornicilor
20.000.000 USD – valoarea debitelor persoanelor fizice
200.000 – persoane fizice intrate in colimatorul societatilor de recuperare
20.000 – debitori neidentificati
10.000 – debitori plecati din tara, inchisi sau decedati
Cele doua firme specializate in recuperarea debitelor persoanelor fizice cuprind in portofoliul de clienti datornicii catre banci, companiile de telefonie mobila si fixa, diverse firme de distributie care accepta plata in rate.