Reducerea accizei la motorină va fi prelungită
Astfel, se propune prelungirea perioadei de aplicare a schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură cu încă trei ani, până la data de 31 decembrie 2026, conform unui proiect de Hotărâre de Guvern publicat pe platforma Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
De la anul 2015, conform Hotărârii Guvernului nr. 1174/2014, a fost introdusă schema de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură. Aceasta presupune aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei folosite în efectuarea lucrărilor mecanizate în sectoarele vegetal, zootehnic și de îmbunătățiri funciare, acordată sub formă de rambursare.
„În contextul general dificil al ultimilor ani agricoli, cauzat atât de creşterea accentuată a preţurilor la toate inputurile agricole urmare situaţiei geo-economice dificile din zonă, cât şi de incidentele de mediu manifestate, fiind de notorietate că fermierii s-au confruntat cu un deficit de apă major după doi ani de secetă, este necesar ca fermierii să fie susţinuţi în continuare în sensul reducerii costurilor de producţie şi implicit a creşterii rentabilităţii activităţilor agricole”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul.
Ce pondere au cheltuielile cu motorina
Conform datelor de referință din domeniul agricol, se estimează că motorina reprezintă între 19% și 30% din totalul cheltuielilor cu inputurile pe hectar în sectorul vegetal. În cadrul analizei tehnologiilor de referință pentru culturi, costurile pentru lucrările mecanizate necesare pentru pregătirea terenului și implementarea culturilor, precum și toate etapele tehnologice asociate cu o anumită cultură, constituie între 40% și 59% din totalul cheltuielilor necesare pentru realizarea tehnologică a acelei culturi.
„Bunul mers al sectorului agricol depinde de continuitate şi stabilitate, pentru a se asigura păstrarea unor costuri de producţie în limite sustenabile, iar preţul motorinei utilizate în agricultură reprezintă o componentă semnificativă a acestor costuri. Este important de precizat că preţul motorinei este influenţat de evoluţii ale cotaţiilor mondiale ale petrolului, dar şi de situaţia geopolitică din zonă”, explică MADR în nota de fundamentare.
În lumina particularităților sectorului agricol și multiplelor provocări actuale, inclusiv situația politică și tensiunile la frontiera de est a României, alături de tendințele crescătoare ale prețului petrolului pe piețele internaționale, fermierii români se confruntă cu o vulnerabilitate pe piață din cauza costurilor ridicate de producție. Aceste costuri conduc adesea la o eficiență economică minimă sau chiar la pierderi în producție, conform informațiilor din document.
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a subliniat că, în lumina acestei situații, este imperativă menținerea aplicării schemei de ajutor de stat, care constă în reducerea costurilor de producție pentru fermieri prin diminuarea accizei la motorina utilizată în lucrările mecanice din agricultură și rambursarea sumelor corespunzătoare către aceștia.