Finalul de an a adus vești bune pentru industria românească de turism: un TVA redus trasează linii noi în businessul agențiilor, cu estimări de creșteri peste media din 2014.
Dacă reducerea TVA pentru pachetele turistice ar fi fost aplicată în urmă cu cinci ani, altfel ar fi stat lucrurile pentru tur-operatorii din România. „Competiția cu celelalte țări, cu o cotă mult redusă în ultimii ani, nu a fost deloc egală“, spun ei.
Astfel că anunțul de reducere a TVA de la 24% la 9%, pentru anul acesta, în urma discuțiilor cu delegațiile Fondului Monetar Internațional, Comisiei Europene și Băncii Mondiale și, ulterior, adoptarea în ședința Guvernului a ordonanței de urgență, au dat un impuls pozitiv în planurile de dezvoltare ale agențiilor de turism. Ca efect direct, pachetele vor fi comercializate la prețuri mai scăzute, iar numărul turiștilor va crește cu circa 20%.
„Sperăm că vom avea, în sfârșit, șansa unor prețuri competitive în turismul românesc, pentru că cel mai important lucru este ca noi să facem un business corect și în condiții de competitivitate cu celelalte țări din Uniunea Europeană, care au de mulți ani cote reduse de TVA pentru pachetele all-inclusive, pachetele cu cazare și masă. Din această cauză, prețurile noastre nu puteau să concureze cu prețurile operatorilor de turism din aceste țări“, spune Lucia Nora Morariu, președinte ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) și proprietara agenției Eximtur.
Cu alte cuvinte, hotelierii se vor orienta mai mult spre oferirea de pachete turistice, cu cazare și masă, dar și servicii spa, wellness sau de agrement. Practic, diferența de TVA de la 24% la 9% vine ca o gură de aer proaspăt pentru hotelieri, îi ajută să reechilibreze prețurile pachetelor și să se consolideze financiar prin creșterea calității serviciilor turistice pe care le vor acorda la tarife mai bune. „Ne așteptăm ca valoarea medie a pachetului turistic vândut pentru România, de 90 de euro în prezent, să crească. Spre comparație, valoarea medie a pachetului vândut pentru o vacanță în străinătate este de 250 de euro, pentru că turistul cumpără și serviciile de masă. În România, din cauza unei TVA mai mari pentru prânz și cină (24%) față de cea de la micul dejun (9%), turiștii cumpărau, de cele mai multe ori, doar cazarea cu mic dejun pentru vacanța lor“, mai spune Morariu.
Un comision cu 12% mai mic
Potrivit reprezentanților agenției de turism online Paravion.ro, această măsură ar putea să încurajeze tur-operatorii să micșoreze cu până la 12% comisionul practicat. În sprijinul acestei afirmații vin și oficiali din cadrul departamentului pentru IMM-uri, Mediu de afaceri și Turism, care spun că, încă din primul an de aplicare a TVA de 9% pentru servicii all-inclusive, din cei 500.000 de turiști români care plecau din țară pentru astfel de servicii, circa 200.000 vor alege litoralul românesc.
În acest context, hotelierii care luau în calcul o creștere a tarifelor în acest an, pentru a-și acoperi costurile, vor renunța, cu siguranță, la această măsură.