Reduceri pentru șoferii responsabili. Noi reguli la polițele RCA în România

RCA

SURSA FOTO: Facebook

Actualul sistem bonus-malus aplicat pentru prețurile polițelor RCA este considerat "decalibrat", ceea ce înseamnă că nu funcționează eficient pentru a reflecta corect riscurile și comportamentele șoferilor.

Apar reguli noi la polițele RCA. Anunțul făcut ASF

Sistemul bonus-malus aplicat pentru prețurile polițelor de asigurare RCA ar putea suferi modificări semnificative, conform declarațiilor recente făcute de vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu. Potrivit acestuia, actualul sistem este considerat „decalibrat”, ceea ce înseamnă că nu funcționează eficient pentru a reflecta corect riscurile și comportamentele șoferilor.

Sorin Mititelu a explicat că, în prezent, cei care beneficiază de bonusul maxim nu sunt suficient de recompensați pentru comportamentul lor preventiv. În același timp, sancțiunile (malusul) sunt aplicate doar unei proporții foarte mici de șoferi, aproximativ 1%, ceea ce nu este reprezentativ pentru întreaga populație de asigurați. Această situație sugerează că sistemul nu reușește să reflecte adecvat riscurile și comportamentele de conducere ale asiguraților.

În acest context, Asociația Finprotect, orientată către protecția consumatorilor de produse financiare nonbancare, a venit cu o propunere pentru reformarea sistemului bonus-malus.

Sancțiunile să fie în funcție de gravitatea accidentului

Asociația sugerează că ar trebui să se introducă sancțiuni și recompense mai bine calibrate, în funcție de gravitatea accidentelor provocate de șoferi. Aceasta ar implica ajustarea sistemului astfel încât să reflecte mai exact riscurile și să recompenseze sau să penalizeze asigurații în mod proporțional cu severitatea accidentelor lor.

„Propunem o diferențiere a evenimentelor în funcție de valoarea daunei produse, din care au rezultat numai prejudicii materiale, și o sancționare mult mai severă la nivel de Malus a evenimentelor soldate cu vătămarea sănătății și a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane unde sumele de despăgubire sunt mult mai mari”, declară Gheorghe Cojocaru, vicepreședinte Finprotect, potrivit Economica.net.

„Sistemul trebuie să fie real și eficient pentru a recompensa șoferii care iau măsurile de prevenție și nu produc accidente. Deși majoritatea șoferilor se află în clase de Bonus, reducerile la tarife nu se regăsesc în buzunarul oamenilor de la un an la altul din cauza creșterii prețurilor și a dezechilibrului generat inclusiv de calculul Bonusului și a Malusului”, mai arată Finprotect.

Sistemul bonus-malus a fost implementat în 2017 ca parte a unei inițiative ce vizează stimularea conducerii preventive și acordarea de reduceri la primele de asigurare RCA pentru șoferii responsabili.

Acest sistem, structurat în 17 clase, este utilizat în principal în asigurările de răspundere civilă auto (RCA) și ajustează prima de asigurare a unui șofer pe baza istoricului său de conducere. Scopul său este de a recompensa șoferii prudenți și de a penaliza pe cei care sunt implicați în accidente.

Ministerul Finanțelor a anunțat că ASF intenționează să prelungească plafonarea tarifelor RCA până la 30 septembrie 2024.

În același timp, actul normativ stabilește următoarele:

  • tarifele de primă maxime,
  • contractele asupra cărora se aplică,
  • comisioanele de distribuție aferente contractelor, clasa bonus/malus ce se aplică, implicațiile BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România),
  • despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau dintr-o clasă inferioară,
  • perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile,
  • contravențiile și sancțiunile aplicabile.