Au 35 de ani, sunt conationali si pana nu demult au facut echipa. Intre timp, au devenit rivali. Pentru pozitiile pe care le ocupa, pot fi usor supranumiti regii mall-urilor din Capitala.
Cu cateva luni in urma, Ali Ergun Ergen anunta ca renunta la fotoliul de director general al Anchor Group Romania in favoarea celui de retail development manager la Baneasa Developments. Vestea i-a luat prin surprindere pe multi. Dupa ce a pus umarul la constructia primelor doua mall-uri din Capitala, Bucuresti Mall si Plaza Romania, pe care le-a si condus in ultimii ani, Ergen a ales sa conduca acum proiectul a ceea ce va insemna cel mai mare centru comercial din Romania si unul dintre cele mai mari din Europa – Baneasa Shopping City. “Am plecat pentru o provocare mai mare. Intregul proiect te uimeste. In intreaga Europa nu exista ceva de acest gen”, sustine Ergen. Intr-adevar, proiectul Baneasa, desfasurat pe mai mult de 220 de hectare, este estimat la peste 1,2 miliarde de euro. Iar partea de retail din acest proiect, Baneasa Shopping City, care va include un mall si o galerie comerciala ce vor insuma peste 120.000 de metri patrati construiti si vor include peste 220 de magazine, are o valoare estimata la peste 150 de milioane de euro.
Cand Ergen spune ca a plecat pentru o provocare mai mare nu inseamna ca la vechiul loc de munca avea motive de plictiseala. Turcii de la Anchor au planuri mari de investitii pentru urmatorii ani in Romania. Vor sa extinda Bucuresti Mall, construiesc o cladire de birouri si 800 de apartamente, ceea ce va insemna investitii de aproape 100 de milioane de euro. Dupa plecarea lui Ergen, pe postul de director general la Anchor a venit Ibrahim Paksoy, care in ultimii ani ocupase functia de director financiar in companie. Intrebat daca a fost si el ofertat de cei de la Baneasa, Paksoy spune ca nu. “Oricum, nu m-as fi dus. Avem aici proiecte mari de dezvoltare pe partea rezidentiala. Obiectivul nostru este ca romanii sa nu ne mai cunoasca doar ca dezvoltatori de centre comerciale”, declara noul sef de la Anchor.
Daca amandoi managerii turci au 35 de ani, amandurora le place Romania si vor sa mai stea ceva vreme aici, in ceea ce priveste planurile de viitor viziunile lor se despart. Ergun Ergen mizeaza in continuare pe segmentul de retail, in timp ce Paksoy crede ca in urmatorii ani miza mare se va muta pe constructia de apartamente si cladiri de birouri. Anchor nu are in plan, cel putin deocamdata, constructia unui nou mall in Romania. In schimb, vrea sa-l extinda pe cel de la Vitan. “Este o cerere incredibila din partea investitorilor pentru spatii in Bucuresti Mall. Peste 70 de firme sunt acum pe lista de asteptare pentru un spatiu aici”, spune Paksoy. Dar, pe viitor, toate terenurile pe care Anchor le are cumparate in Romania vor avea alte destinatii. “Avem terenuri cumparate, unde vom dezvolta proiecte rezidentiale”, dezvaluie seful de la Anchor. Sa preconizeze turcii cumva saturarea pietei de mall-uri, sau sa fi inteles ca este mult mai simplu sa construiesti apartamente, care se vand imediat, decat sa cauti chiriasi si sa te ocupi de intretinerea unui mic oras, asa cum este mall-ul? Oricum, Paksoy spune ca si pentru cele doua mall-uri exista tot timpul oferte de cumparare, venite mai ales de la fondurile de investitii. “Nu vindem, cel putin deocamdata”, adauga el.
In ce-l priveste pe Ergun Ergen, odata ce a decis sa plece la proiectul Baneasa, va continua sa faca ce stie mai bine. Adica retail. Dar si el si-a modificat cumva viziunea. “Am introdus in proiectul Baneasa Shopping City spatiile mari, de pana la 4.000 de metri patrati, asa cum nu exista pe piata romaneasca. si zona de entertainment vine cu o suprafata foarte mare”, afirma entuziasmat Ergen. El spune ca noul centru comercial, care va fi inaugurat in toamna anului viitor, va gazdui zeci de nume noi.
Practic, Ergun si Paksoy se vor bate acum pentru atragerea chiriasilor in mall-urile pe care le conduc. Este interesant de vazut cum ii va convinge Ergen pe viitorii chiriasi sa aleaga spatiile din proiectul lui Gabriel Popoviciu si Radu Dimofte in detrimentul celor gandite de el cu ani in urma la Bucuresti Mall si Plaza Romania.
Insa, cei doi strategi ai retailului mai au ceva in comun, si anume afinitatea pentru constructorii turci, cu care pana acum au lucrat exclusiv. Bucuresti Mall a fost construit de compania Ozer, iar Plaza Romania a fost ridicata de catre Summa Romania, parte a grupului turc Summa. Ergun Ergen spune ca este posibil ca o parte din lucrarile de constructii de la Baneasa sa fie realizate de constructori turci, iar Paksoy confirma ca Summa Romania va lucra la extinderea Bucuresti Mall. Oricum, in afara de cele doua malluri, constructorii turci au ridicat, in ultimii ani, mare parte dintre cladirile importante de birouri din Bucuresti, asa ca alegerea lor pentru viitoarele proiecte nu se bazeaza doar pe patriotism.
Am plecat pentru o provocare mai mare. Intregul proiect te uimeste. In toata Europa nu exista ceva de acest gen.
Ali Ergun Ergen,
Baneasa Shopping City
Avem aici proiecte mari de dezvoltare pe partea rezidentiala. Obiectivul nostru este ca romanii sa nu ne mai cunoasca doar ca dezvoltatori de centre comerciale.
Ibrahim Paksoy,
Anchor Group
Dezvoltarea Baneasa Shopping City
• Investitie – 150 milioane euro
• Suprafata – 120.000 mp
• Magazine – 220
• Zona de entertainment – 15.000 mp
• Inaugurare – toamna 2007
Sursa: compania
Planurile Anchor Group
• Anchor Plaza (Bucuresti) – cladire de birouri (33.000 mp)
Inaugurare – octombrie 2006
Investitia – 25 milioane euro
• Doua cartiere rezidentiale in Bucuresti (peste 800 de apartamente)
Investitia – 60 milioane euro
• Extinderea cu 18.000 de metri patrati a Bucuresti Mall, in urma careia centrul comercial va avea o suprafata de 72.000 de metri patrati
Investitia – circa 14 milioane de euro
Sursa: compania