Se pregătește o reformă fiscală în România

Reforma fiscală preconizează implementarea unor măsuri destinate ajustării sistemului de facilități fiscale pentru principalele tipuri de impozite și taxe, având ca scop asigurarea unei impozitări echitabile și evitarea distorsiunilor în politica fiscală. Aceasta va include reglementarea metodelor de optimizare fiscală, modificarea regulilor de impozitare, corectarea bazei de impozitare și alte acțiuni menite să maximizeze eficiența încasării veniturilor bugetare, conform principiilor fiscale stabilite.

Reforma va include mai multe măsuri esențiale. În primul rând, se va propune o actualizare a regulilor de impunere, care va acoperi atât bazele de impozitare, cât și ratele de impozitare pentru principalele categorii de taxe, inclusiv impozitul pe profit, impozitul pe venit și contribuțiile sociale, TVA, accize, impozitarea ecologică și impozitele locale. De asemenea, veniturile nefiscale, inclusiv sistemul de redevențe, vor fi revizuite.

Va fi necesară ajustarea cotelor de impozitare pentru a asigura o colectare eficientă și alinierea cu standardele Uniunii Europene

De asemenea, se va analiza și optimizarea sistemelor de facilități fiscale. Deducerile pentru impozitul pe venit vor fi ajustate pentru a reflecta corect capacitatea de plată a contribuabililor cu venituri sub media națională.

Un alt aspect important va fi combaterea situațiilor de optimizare fiscală, în special în cazul transferurilor de fonduri de către întreprinderile multinaționale, sistemul de donații și sponsorizări, și deducerile pentru cheltuieli legate de impozitul pe profit și impozitul pe venit.

Se va pregăti, de asemenea, trecerea la impozitarea proprietăților conform valorilor de piață. Sistemul de stabilire a redevențelor va fi ajustat pentru a introduce mecanisme noi care să asigure o gestionare eficientă a resurselor naturale și a patrimoniului public.

În primul trimestru al anului 2025, Banca Mondială va prezenta scenariile de reformă fiscală, care vor include un set de măsuri fiscale specifice. Acestea vor consta în minimum două opțiuni alternative. Autoritățile publice vor alege varianta care va fi pusă în aplicare începând cu aprilie 2025.

Reforma administrării sistemului de impozite și taxe

Impact bugetar– 0,5% din PIB începând cu anul 2026 și 0,7% din PIB începând cu anul 2029

Această reformă include următoarele măsuri:

  • Crearea unui mecanism pentru detectarea timpurie a fraudelor în domeniul TVA, în special în ceea ce privește achizițiile intracomunitare, tranzitele și tranzacțiile interne.
  • Implementarea unor module antifraudă dedicate analizei și identificării tranzacțiilor suspecte de tip carusel (CARUSEL, INDFISC, TRANSPRISC, COMRISC și RORISC).
  • Sporirea capacității de identificare a neregulilor prin integrarea de noi sisteme, precum e-Invoice, SAF-T, e-AMEF (casă de marcat electronică), eDU (formular digital unic), e-TVA și DAC-7, CESOP.
  • Reducerea decalajelor fiscale prin utilizarea unor soluții digitale extinse pentru a combate evaziunea fiscală, inclusiv neconformitățile deliberate, subdeclararea veniturilor și folosirea firmelor fantomă în lanțul tranzacțiilor.
  • Monitorizarea digitală a conformității în pregătirea documentației fiscale relevante.
  • Stabilirea unui mecanism de control al planificării fiscale destinat marilor contribuabili, cu extinderea acestuia la contribuabilii de dimensiuni medii.
  • Crearea unui sistem de profilare a contribuabililor pe baza unei analize comprehensive, care să integreze și să curățe bazele de date interne, promovând interoperabilitatea cu instituțiile statului și îmbunătățind precizia și eficiența colectării impozitelor. Acest sistem va viza și persoanele fizice.
  • Modificarea legislației privind insolvența pentru a permite un control mai eficient asupra firmelor care se declară insolvente.
  • Implementarea unui mecanism de plată recurentă.