Chiar dacă firmele private ce efectuază transport de persoane cu autocare, autobuze sau microbuze încasează sume importante de bani, investiţiile în autogări lasă de dorit. La toate acestea, statul pare să închidă ochii, multe dintre autogările concesionate firmelor de transport rutier de persoane au fost lăsate în paragină. Băieţii deştepţi, proprietarii a sute de microbuze şi autocare, au împânzit Bucureştiul şi marile oraşe ale României de autogări improvizate.

În Bucureşti, pe lângă cele 18 de autogări autorizate de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Române, în alte zone ale Capitalei cum ar fi Piaţa Presei Libere, staţiile de metrou Păcii sau Piaţa Sudului, microbuze şi autocarele transportă zilnic zeci de mii de călători fără să beneficieze de condiţii minime cum ar fi un adăpost sau o toaletă. Am întrebat Autoritatea Rutieră Română câte autogări sunt autorizate în toată ţara, cum se stabilește tariful de utilizare al unei autogări, care este un top 10 al acestora după numărul de curse, care este criteriul de clasificare al unei autogări și cine verifică firmele private dacă asigură condiţii minime de confort pentru pasageri. Potrivit răspunsului specialiştilor din cadrul Autorităţii Rutiere Române, în România sunt 284 de autogări sunt licenţiate în momentul acesta.

Cea mai mare autogară din România, după numărul de surse efectuate zilnic este deţinută de administrată de firma Millenium Trans Impex. Conform datelor prezentate de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română, AT Millenium Trans Impex îşi desfăşoară activitatea în două autogări aflate Bucureşti, respectiv Giuleşti şi 13 Septembrie, de unde pleacă zilnic 227 de curse. Într-o curte de nici 1.000 de metri pătraţi, în spatele unei benzinării, Autogara 13 Septembrie oferă călătorilor „condiţii de cinci stele”. Mii de călători care tranzitează cea mai mare autogară din punct de vedere al numărului de curse efectuate au la dispoziţie trei bănci rupte două mese şi un wc în incinta benzinăriei. În curtea transformată în autogară din care pleacă zilnic zeci de autocare şi microbuze nici măcare nici măcar nu există sală de aşteptare, peroane şi toalete. Din această „autogară” pleacă zilnic mii de oameni cu autocare şi microbuze spre judeţele Teleorman, Giurgiu, Olt şi alte localităţi din Ilfov.

Sub nasul oficialilor MT funcţionează încă o autogară improvizată

O altă curte, aflată în spatele Ministerului Transporturilor, a fost transformată în autogară de patronul unei firme de transport. Microbuzele şi autocarele GSM Trans, Sir Trans, Comanto şi Simpa Trans pleacă zilnic spre Constanţa, Câmpina, Ploieşti şi alte oraşe din ţară din autogara improvizată în curtea de aproximativ 1.000 de metri pătraţi.
Firma Gifan Strong, administratorul autogării din spatele Ministerului Transporturilor, este proprietara microbuzelor şi autocarelor GSM Trans. Conform ARR, din autogara administrată de Gifan Strong, se efectuează zilnic 133 de curse.

ARR: Autogările imporvizate în curţi unde sunt câteva bănci în aer liber, mese rupte şi un acoperiş de ploaie funcţionează cu aprobarea Ministerului Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română. Eliberarea licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier, activităţi desfăşurate de autogări, se face dacă sunt îndeplinite anumite condiţii minime de confort pentru călători. Funcţionarea acestor autogări improvizate aduc încasări de sute de mii de euro/zi patronilor firmelor de transport rutier de persoane. Aceste 284 de autogări funcţionează cu avizarea inspectorilor Autorităţii Rutiere Române. „Licenţa pentru activităţi conexe transportului rutier-activităţi desfăşurate de autogară se eliberează operatorilor economici care îndeplinesc următoarele condiţii: bază materială, competeneţă profesională şi onorabilitate. În ceea ce priveşte condiţia de bază materială, aceasta este îndeplinită dacă operatorul econmic dispune de: casă de bilete şi abonamente, birou de mişcare şi informaţii minimum două peroane pentru autobuzele care pleacă/sosesc în/din cursă, grup saniatr propriu cu minimum două cabine, sală de aşteptare pentru publicul călător cu cel puţin 20 de locuri pe scaune şi o suprafaţă echivalentă de minimum 1 metru pătrat pentru fiecare loc pe scaun, spaţiu pentru depozitatea bagajelor publiciului călător dotat cu rafturi pentru depozitarea în mod corespunzător şi suficient a bagajelor, afişaj pentru informarea publicului călător la fiecare peron, calculator şi conexiune la internet”, conform răspunsului primit de la Autoritatea Rutieră Română, (ARR), care ne-a citat prevederile art. 52, alin. (3) din OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.

Potrivit oficialilor Autorităţii Rutiere Române, „eliberarea licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier – activităţi desfăşurate de autogară se efectuează în termen de 30 zile de la data înregistrării cererii ori se comunică în scris refuzul motivat al eliberării asceteia. „În maximum 90 de zile de la data eliberării licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier -activităţi desfăşurate de autogară, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier va efectua un control la sediul operatorului economic”, se mai arată în răspunsul Autorităţii Rutiere Române.

Tabel

Număr autogări judeţ

Alba 5
Argeş 10
Arad 6
Bucureşti 18
Bacău 5
Bihor 5
Bistriţa Năsăud 2
Brăila 6
Botoşani 11
Braşov 8
Buzău 5
Cluj 10
Călăraţi 6
Caraş Severin 4
Constanţa 5
Covasna 7
Dâmboviţa 11
Dolj 5
Gorj 4
Galaţi 7
Giurgiu 1
Hunedoara 9
Harghita 4
Ialomiţa 8
Iaşi 10
Maramureş 6
Mureş 11
Neamţ 10
Olt 5
Prahova 4
Sibiu 7
Sălaj 3
Satu Mare 5
Suceava 14
Tulcea 5
Timişoara 9
Teleorman 11
Vâlcea 9
Vrancea 3
Vaslui 10

Top autogări localităţi număr curse

1 AT Millenium Trans Impex Bucureşti 227
2 Autogara Militari Bucureşti 210
3 Transbus Codreanu SRL Iaşi 167
4 Autotrans Călători Filaret SA Bucureşti 157
5 IDM Kennedy Co Bucureşti 151
6 Giadi Gold Ploieşti 136
7 Gifan Strong Bucureşti 133
8 Transbus Braşov 129
9 CDI Transport Intern şi Internaţional Bucureşti 126
10 Craiova Nord Craiova 80

Sursa: ARR