Achizitia la nivel global de catre Pernod Ricard a companiei Allied Domecq a produs efecte pana pe piata romaneasca a distributiei de bauturi alcoolice. Pana in 2005, portofoliul de branduri importate de catre Allied Domecq in Romania era cel putin impresionant. Este de ajuns sa spunem ca acesta cuprindea cele mai vandute trei marci de whisky, Ballantine’s, Jack Daniel’s si Teacher’s, la care se adauga Finlandia, vodca de import cu cele mai mari volume vandut
Achizitia la nivel global de catre Pernod Ricard a companiei Allied Domecq a produs efecte pana pe piata romaneasca a distributiei de bauturi alcoolice.
Pana in 2005, portofoliul de branduri importate de catre Allied Domecq in Romania era cel putin impresionant. Este de ajuns sa spunem ca acesta cuprindea cele mai vandute trei marci de whisky, Ballantine’s, Jack Daniel’s si Teacher’s, la care se adauga Finlandia, vodca de import cu cele mai mari volume vandute in Romania, coniacul Courvoisier si whisky-ului irlandez Tullamore Dew. Iar lista poate continua. Cu o cifra de afaceri de aproximativ 20 milioane de euro, Allied Domecq domina autoritar o piata bauturilor alcoolice de import care se ridica la circa 45-50 milioane de euro. Pentru Tudor Furir, country manager al Alied Domecq, vremurile in care compania pe care o conduce domina autoritar piata nu par a fi apus. Mai ales dupa ce Allied Domecq a fost cumparata la nivel global de Pernod Ricard, al doilea jucator de pe piata distributiei de bauturi alcoolice din lume. “Este prevazuta o jonctiune cu filiala din Romania a Pernod Ricard, insa nu pot spune cand se va intampla aceasta. Oricum, nu va dura foarte mult”, spune Furir. El mai spune ca nou formata companie va detine prima pozitie in piata, cu o cifra de afaceri de 15 milioane de euro anual.
Primele efecte ale achizitiei la nivel global au constat intr-o reorganizare a pietei romanesti. Este vorba de desprinderea unui numar destul de mare de branduri din portofoliul Allied Domecq. Au fost mai intai Teacher’s, Tequilla Sauza si Courvoisier, a caror distributie in Romania a fost preluata de companiile Cristalex si Heinrig. “La nivel global, aceste marci sunt ale companiei Fortune Brands si erau distribuite de Allied Domecq. Dupa achizitia de catre Pernod Ricard, Fortune Brands a avut o intelegere ca marcile proprii sa fie distribuite de altcineva. Aceasta este explicatia”, spune Tudor Furir. Acelasi lucru s-a intamplat si cu producatorul Brown-Forman, care detine marcile Jack Daniel’s, Finlandia si Southern Comfort. “Brown-Forman a decis ca este momentul sa mearga singur in distributie”, explica country managerul Allied Domecq.
Cea mai spectaculoasa miscare a pietei a fost aparitia unui nou jucator, care a preluat distributia marcilor Brown-Forman. Este vorba despre compania BDG Import, detinuta in majoritate de omul de afaceri Pepe Berciu, care mai are si cluburile The Office si firma Zero Production. Intrarea lui BDG pe piata distributiei de alcool i-a luat pe multi prin surprindere, in conditiile in care marii jucatori se luptau deja pentru distributia exclusiva de Jack Daniel’s, Finlandia si Southern Comfort.
Pentru Berciu, insa, era o miscare obligatorie. BDG se ocupase ani la rand de distributia bauturii energizante Red Bull, iar el tocmai aflase ca producatorul austriac decisese sa isi deschida propria filiala in Romania. “Red Bull pentru noi insemna circa 60-65% din business. Deodata, am scazut de la 7-8 milioane de euro, pana la 3,5 milioane de euro. Insa, noi aveam cheltuielile unei companii cu 7-8 milioane de euro. Deci trebuia sa facem ceva”, spune Pepe Berciu. Acesta a trebuit sa caute distributia unor produse noi, insa toate erau deja date pe piata. A aflat insa de disponibilitatea brandurilor lui Brown-Forman in momentul in care a vrut sa obtina distributia pentru Jagermeister. A fost intrebat de ce nu a depus oferta si pentru marcile lui Brown-Forman. “Am intrat ultimii in joc si am reusit sa castigam”, explica Berciu. Obtinerea dreptului de distributie pentru Romania a celor trei marci inseamna un venit anual de circa sase milioane de euro, dintre care trei milioane aduse de Jack Daniel’s si doua milioane de catre Finlandia.
Principalele miscari ale pietei
• Cristalex – a preluat de la Allied Domecq distributia pentru Teacher’s, Tullamore Dew, Carolans si Tequila Sauza. Mai detine distributia pentru: Absolut Vodka, Jim Beam, Campari, Cinzano
• Solers – Distribuie in Romania marcile liderului mondial din domeniu, compania Diageo Group: Johnie Walker, J&B, Smirnoff, Baileys. Alt brand: Metaxa
• Heinrig – a preluat de la Allied Domecq distributia pentru marca Courvoisier. Alte marci distribuite pe piata romaneasca: Cutty Sark, Sierra Tequila, De Kuyper
• Pernod Ricard – distribuie in Romania marcile: Chivas, Jameson, Havana Club, Wild Turkey, Wyborowa
• Allied Domecq – este compania care si-a micsorat puternic portofoliul incepand cu 2006. Distribuie marcile: Ballantine’s, Beefeater, Kahula, Tia Maria, Mumm
• BDG- este cel mai nou jucator de pe piata bauturilor de import dupa preluarea distributiei brandurilor Jack Daniel’s, Finlandia si Southern Comfort.
Sursa: IWSR