Piaţa de radio atrage investiţii de peste un milion de euro în această toamnă, pentru lansări de posturi noi şi campanii de imagine pentru posturile consacrate, după ce în primele luni din acest an a crescut cu 26%.

Chiar dacă schimbările economice de pe plan internaţional se fac simţite pe piaţa autohtonă de media, radioul pare a fi unul dintre canalele de comunicare neatinse de recesiune. Astfel, dacă luăm în considerare primii 20 de jucători de pe piaţa de publicitate (companii din sectoare precum telecom, auto şi retail), se observă că atåt numărul de clipuri publicitare difuzate de posturile radio, cåt şi încasările la tarife de listă (n.r.: fără discounturi) au fost mai mari faţă de anul trecut cu 15% şi respectiv 30%.

Potrivit datelor agenţiei Mediaedge:cia, piaţa de publicitate radio a crescut cu 26% în primele nouă luni ale acestui an faţă de perioada similară din 2007. „Ritmul de creştere a pieţei de publicitate radio îl depăşeşte pe cel al pieţei totale, care se situează sub 20%“, explică Florin Beldiman, research coordinator al agenţiei Mediaedge:cia. În acest context, Beldiman preconizează că, în acest an, încasările din publicitate pe piaţa de radio vor fi de aproximativ 39 de milioane de euro.

Dacă pånă acum cea mai mare parte din sumă era împărţită între staţiile trusturilor SBS Broadcasting (Kiss FM, Magic FM, One FM), Lagardère (Europa FM, Radio 21, Vibe FM) şi MediaPro (ProFM, Info Pro, Pro FM Dance), din această toamnă celelalte grupuri media îşi propun să prindă o felie din tortul publicităţii.

129-20341-18media41.jpg

Mutări strategice la Intact şi Realitatea Caţavencu

Ultimele mişcări din lumea radioului romånesc arată o continuă fragmentare a pieţei şi noi poziţionări ale staţiilor, pentru a satisface gusturile din ce în ce mai rafinate ale consumatorilor şi pentru acoperi un public nou.

Prima schimbare a venit din partea Intact, trust ce a renunţat la News FM, pe care îl lansase cu un an în urmă şi a cărui acoperire se rezuma la Bucureşti, dar şi la reţeaua naţională Romantic FM, păstrånd postul doar la nivelul Capitalei. În schimb, cu o investiţie de aproximativ 500.000 de euro, trustul patronat de familia Voiculescu a ales să intre puternic în Liga 1 a radiourilor romåneşti, lansånd o reţea naţională comercială, ZU. Ca piesă de rezistenţă, ZU a mizat pe Morning ZU, cu Mihai Morar şi Daniel Buzdugan, realizatorii matinalului difuzat de Radio 21, liderul posturilor de radio din Bucureşti.

Dacă Intact a pariat pe un post comercial cu acoperire naţională, intrånd astfel în competiţie cu ProFM, Kiss FM sau Radio 21, trustul Realitatea Caţavencu a preferat să investească în imaginea şi în produsele staţiilor aflate în portofoliu: Radio Guerilla, Realitatea FM şi Radio Total. Astfel, postul Realitatea FM, care pånă acum a difuzat doar sunetul Realităţii TV, va deveni un post de radio axat pe ştiri şi talk-show-uri, cu un conţinut propriu, realizat de fosta echipă de jurnalişti a BBC. În noua formulă, Realitatea FM va umple golul lăsat pe piaţă de News FM şi va avea, totodată acoperire în Bucureşti, Cluj, Sulina şi Sibiu. În cazul Radio Total, trustul a luat decizia de a-i schimba numele şi poziţionarea. Radio Total va deveni astfel Gold, un post care poate concura prin formatul său cu Romantic FM, Smart FM sau Magic FM. La ultimul studiu de audienţă radio, realizat între 5 mai şi 31 august 2008, audienţa zilnică a Radio Total nu depăşea 7.000 de persoane.

Nevoia jucătorilor de a se repoziţiona este motivaţia imediată a investiţiilor recente din piaţa radio. „O motivaţie în plus este creşterea de 30% pånă la 40% pe care publicitatea radio a avut-o în ultimii ani. De asemenea, fenomenul de sold-out pe staţiile mari contribuie la mutarea investiţiilor de pe acestea pe cele mici sau de nişă, în anumite perioade ale anului“, spune specialistul Mediaedge:cia. Dar, chiar dacă potenţialul de creştere al pieţei există, pånă acum exemplele din piaţă au demonstrat că un post de radio este, în Romånia, o afacere bună doar în două ipostaze: fie să emită în Bucureşti, fie să aibă acoperire naţională.

 129-20343-18media412222.jpg