La semafor sau în trafic aglomerat, mulți șoferi se întreabă dacă trebuie să scoată mașina din viteză. Deși această decizie pare simplă, mulți comit erori care pot afecta performanța și durata de viață a vehiculului. În acest articol, vom discuta greșelile frecvente ale șoferilor și cum să le eviți, în funcție de tipul de transmisie al mașinii tale.
Greșeli comune la semafor: Cum afectează ele mașina ta?
Majoritatea șoferilor circulă în oraș, unde traficul intens și vitezele mici sunt adesea o realitate. Traficul urban presupune multe opriri și plecări de pe loc, ceea ce pune presiune pe sistemul de ambreiaj al vehiculului.
De asemenea, există diferențe semnificative între mașinile cu transmisie automată și cele cu cutie de viteze manuală.
Fiecare tip de transmisie necesită un stil de conducere specific în trafic, pentru a preveni uzura prematură a ambreiajului.
Totuși, nu toți șoferii sunt conștienți de aceste particularități, iar multe greșeli care pot fi evitate sunt adesea comise.
Mașinile cu transmisie automată: Ce greșeli trebuie evitate?
Când conduci o mașină cu transmisie automată, un obicei frecvent întâlnit este scoaterea mașinii din viteză atunci când te oprești la semafor. În realitate, acest lucru nu este necesar și poate duce la uzura prematură a sistemului.
„Când conduci o mașină cu transmisie automată, schimbarea de viteze o face sistemul mașinii. Astfel că tu, ca șofer, nu ai decât două pedale pe care trebuie să le folosești: accelerația și frâna.
Ambele sunt conectate la sistemul de ambreiaj, care, în funcție de viteză și sarcină, trece într-o treaptă de viteză superioară sau inferioară. Iar când te oprești de tot și ții piciorul pe frână, motorul e decuplat automat”, explică Marian Croitoru, instructor auto, pentru promotor.ro.
Specialiștii susțin că, atunci când conduci o mașină cu transmisie automată, nu trebuie să scoți vehiculul din D (Drive) la semafor.
Robert Marin, mecanic auto, subliniază că:
„Sistemul este conceput să funcționeze automat. Astfel, cu cat treci mai mult din D în P (Park) sau N (Neutral), cu atât uzura va fi mai mare. Cel mai bine e să menții mașina în Drive de când pleci de pe loc până când parchezi”.
Cum trebuie să conduci o mașină cu transmisie manuală?
În cazul mașinilor cu transmisie manuală, șoferii fac adesea greșeli legate de utilizarea ambreiajului. Mulți aleg să țină pedala de ambreiaj apăsată atunci când așteaptă la semafor, ceea ce poate duce la oboseala piciorului și uzura rapidă a componentelor.
Acest obicei este dăunător pentru sistemul de transmisie, deoarece componentele sunt solicitante constant. De asemenea, folosirea treptei a doua pentru a pleca de pe loc sau neutilizarea frânei de mână pe rampă accelerează uzura ambreiajului.
„În cazul mașinilor cu transmisie manuală recomandarea e să scoți din viteză mașina de câte ori stai pe loc. Astfel, vei reduce riscul de uzură rapidă a ambreiajului”, afirmă specialistul auto.
Greșeli frecvente și cum să le eviți
Fiecare tip de transmisie necesită un stil diferit de conducere. Dacă ai o mașină cu transmisie automată, menținerea vehiculului în D este cea mai bună opțiune pentru a evita uzura prematură.
În schimb, pentru o mașină cu transmisie manuală, scoaterea din viteză atunci când te oprești la semafor este esențială pentru a proteja ambreiajul.