Nu, nu e vorba de vânzare – nici nu sunt, acum, investitori interesaţi să-i cumpere businessul de bricolaj. Ambient va ră­mâne „o firmă românească, ardelenească“, dar şi-a schimbat şi filosofia de management, şi modul de abordare a clienţilor. De pildă, cel mai nou centru comercial Ambient, deschis în urmă cu o lună, la Braşov, este un concept inedit de magazin – „un fel de avanpost, de avanpre­mieră pentru ceea ce urmează să facem de-acum înainte“, lasă Ioan Ciolan să se în­ţe­leagă.
Gândit ca un proiect inedit, Ambient Bra­şov reprezintă un spa­ţiu etajat în care toţi cei care îi calcă pragul au acces la consiliere profesionistă, tehnică și comercială. Casa demonstrativă din interiorul magazinului le arată clienţilor „pe viu“ cum se ridică o astfel de construcţie, de la fundaţie şi până la desing interior. „Încă e criză şi continuăm să consolidăm şi să stabilizăm rețeaua existentă. Investiţiile vizează dotările și portofoliul din magazine“, subliniază omul de afaceri sibian; cea mai importantă investiție din 2011 a fost deschiderea – în șapte dintre centrele comerciale Ambient – a unui nou concept de showroom de finisaje, Galeria cu Idei.
Dacă până acum Ambient s-a concentrat în special asupra clienţilor profesionali (constructorii şi firmele de recomercializare contribuie cu circa 55% din vânzări), acum se uită mult mai atent la clienţii ocazionali, numiţi în industrie „do-it-your­self“ – pe scurt, DYI. „Păstrăm clienţii profesionali, dar vrem să ajungem la o pondere a retailului de 50%. Acum suntem şi consilieri, oferim şi soluţii personalizate, nu doar produse“, explică Ioan Ciolan. Un motor de creştere a Ambientului, în special în termeni de cotă de piaţă, „nu neapărat de cifre fantastice“, va fi şi reţeaua de magazine în franciză pe care Ciolan intenţionează să le dezvolte în oraşe mici, sub 40.000 de locuitori.
Cu spatele la trecut
La începuturile crizei, puţini ar fi pariat pe faptul că toţi jucătorii din piaţa de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj – care la jumătatea lui 2009 a scăzut cu peste 40% – vor ieşi cu bine din recesiune. La începutul lui 2010, şi mai puţini ar fi pariat pe supravieţuirea Ambient, ani la rând, cea mai mare reţea locală de bricolaj. Dar retailerul de bricolaj nu doar că a supravieţuit pierderilor masive din 2009, de circa 19 milioane de euro, dar a trecut direct pe creştere în 2010, an încheiat cu o cifră de afaceri de 104 milioane de euro, iar anul trecut „aproape că am dublat promisiunea făcută, de 15% creștere“, susţine Ioan Ciolan.
În 2011, compania a trecut de la comerţul unic la separarea busines­sului în două divizii: Retail (reţeaua celor 12 centre comerciale) și Distribuţie (două depozite logistice). În altă ordine de idei, sibienii au avut un 2011 „neașteptat de bun“, cum spune Ciolan, care arată o stabilizare şi faptul că „avem un business sănătos şi în creştere“. Un plus de 28% la cifra de afaceri, până la 135 milioane de euro – în condițiile în care piaţa construcţiilor, estimată la 1,7 milioane de euro, e tot prăbuşită, şi tot cu zero şanse de revenire în viitorul apropiat, iar „competitorii se mișcă încontinuu“ -, îi dă curaj lui Ioan Ciolan să vadă şi în perspectivă, ceea ce nu putea face în urmă cu doi ani. Aşa că, în prezent, poate anticipa o creştere de 15% și pentru 2012. Și se bazează în special pe familiile care renovează sau construiesc: „Vrem să ne întărim poziţia pe segmentul strategic reprezentat de meșteri“.
Este discuția despre vânzarea Ambient de domeniul trecutului? (nota bene: la sfârşitul lui 2008, când estimările privind evoluţia pieţei de bricolaj erau încă optimiste, fondatorul Ambient era pe punctul de a vinde jumătate din companie fondului de investiţii suedez EQT. A venit criza, iar EQT a oprit dealul). Cel puțin pentru moment, Ciolan spune că „da, vânzarea Ambient este un capitol încheiat“.
124 este locul ocupat de Ioan Ciolan în ediţia din 2011 a TOP 300 Capital, cei mai bogați români

Profil de companie
1993 este anul înfiinţării Ambient, cu activitate în comerţul cu instalaţii şi finisaje pentru locuinţe, care doi ani mai târziu avea deja şapte magazine 
În 2008, toate cele 14 centre comerciale din reţeaua Ambient, care erau practic firme de sine stătătoare, în care Ioan Ciolan era asociat cu 50% din acţiuni, au fuzionat prin absorbţie
într-un Ambient unic.
În prezent, Ambient are 1300 de angajaţi, 3.500 de clienţi contractuali, un parc auto de 200 de maşini, peste 40.000 de produse şi peste 1.000 de furnizori.
Ambient acoperă întregul centru al ţării cu o reţea de 14 centre comerciale şi două depozite logistice; suprafaţa totală de vânzare este de 250.000 mp.
Rețeaua de magazine de bricolaj a încheiat 2011 cu o creștere a cifrei de afaceri cu 28%, până la 135 milioane de euro.