Puțini își cunosc drepturile în ceea ce privește reparația produselor în garanție sau ieșite din garanție. Reprezentanții InfoCons au clarificat ce trebuie să facă românii în situația în care întâmpină probleme cu un produs achiziționat.

„Propunerea actuală vine să aducă schimbări esențiale în modul în care gestionăm reparațiile produselor, pentru a promova o abordare mai durabilă și economică”, au spus aceștia într-o postare pe Facebook.

Soluția care se aplica în trecut când un produs se defecta

În trecut, atunci când un produs se defecta, soluția obișnuită era înlocuirea acestuia, fără prea multe stimulente pentru a încuraja repararea.

Propunerea vizează modificarea acestui mod de gândire. Astfel, se facilitează și încurajează repararea atât înainte, cât și după expirarea perioadei de garanție legală.

Drept la reparare pentru consumatori

Principalele aspecte ale propunerii includ introducerea unui „drept la reparare” pentru consumatori. Acesta le ofere acces la servicii de reparații la prețuri accesibile. Situația se aplică indiferent dacă produsul se află încă în perioada de garanție sau după expirarea acesteia.

Înainte de expirarea garanției, vânzătorii vor fi obligați să ofere opțiunea de reparații. Excepție vor fi cazurile în care acestea ar fi mai costisitoare decât înlocuirea produsului.

Drepturile consumatorilor după expirarea perioadei de garanție

După expirarea perioadei de garanție, consumatorii vor dispune de mai multe drepturi și instrumente. Ele sunt menite să faciliteze procesul de reparație. Acestea sunt:

  • Vor avea dreptul de a solicita reparații de la producători pentru produsele care pot fi reparate tehnic. Este cazul electrocasnicelor sau electronicelor. Acest aspect garantează că întotdeauna există o opțiune pentru reparare. În plus, încurajează producătorii să dezvolte modele de afaceri mai durabile.
  • Producătorii vor avea obligația de a informa consumatorii cu privire la produsele pentru care aceștia sunt responsabili să efectueze reparații pe cont propriu.
  • Va fi creată o platformă online. Ea va fi folosită pentru identificarea reparatorilor. Aceasta va facilita legătura între consumatori și profesioniștii în domeniul reparațiilor. Platforma se va promova piața bunurilor recondiționate.
  • Se va dezvolta un formular european de informații privind reparațiile. El e menit să ofere transparență și ușurință în compararea ofertelor de reparații.

Toate aceste informații au fost furnizate de reprezentanții InfoCons pe o rețea socială.