Cel mai probabil, șoferii mai în vârstă vor fi cei cei mai afectați, având în vedere regulile medicale mai stricte pentru obținerea sau reînnoirea permisului auto.
Consiliul și parlamentul UE au convenit asupra principalelor puncte ale unei noi directive privind permisul de conducere și au comunicat conținutul său. Cu toate acestea, textul exact nu a fost încă finalizat și publicat, scrie Connexionfrance
Statele membre UE, inclusiv Franța, ar avea la dispoziție apoi patru ani pentru a introduce normele Uniunii în legislația națională.
Cum se vor schimba permisele de conducere
Noua lege prevede că toate statele membre UE sunt obligate să furnizeze permise auto șoferilor într-un format digital, ca parte a viitoarei scheme „Portofel de identitate digitală în UE”.
Este prevăzut ca fiecare stat să aibă propria aplicație de portofel digital pentru stocarea în siguranță a documentelor digitale, care va fi acceptată în întreaga UE (Franța are deja o schemă similară, numită France Identité, dar în prezent este doar pentru cetățenii francezi).
Permisele fizice vor fi disponibile în viitor doar la cerere.
Statele UE vor fi obligate să modernizeze testele de conducere
Statele membre UE vor fi obligate să modernizeze testele de conducere pentru a include, de exemplu, utilizarea în siguranță a telefonului și „sisteme avansate de asistență pentru șofer și alte tehnologii automatizate”. De asemenea, va fi necesară o mai bună conștientizare a pietonilor, bicicliștilor și altor utilizatori vulnerabili ai drumului.
Durata de valabilitate a permisului standard UE va crește de la 10 la 15 ani, deși statele ar putea alege să o reducă la 10 dacă permisul poate fi folosit și ca formă validă de identificare națională (cum este cazul Franței).
Statele UE ar putea să solicite ca reînnoirea permiselor să fie mai frecventă pentru persoanele cu vârsta de 65 de ani sau mai mult. Alegerea implementării noilor perioade de valabilitate rămâne la latitudinea guvernelor.
Teste medicale obligatorii?
În Franța, există dezbateri privind modul în care șoferii în vârstă ar trebui să treacă teste medicale pentru a-și reînnoi permisele. Comisia Europeană afirmă că „aptitudinea șoferilor de a conduce o mașină va fi în viitor verificată mai sistematic”, iar „noua directivă conține mai multe prevederi care urmăresc să stabilească dacă un șofer este apt fizic și psihic să conducă”.
Franța va avea de ales dacă să implementeze ceva mai strict decât un formular de autoevaluare, dar acest lucru pare puțin probabil pe baza reticenței sale istorice de a face acest lucru.
Reguli noi pentru șoferii începători
Un alt aspect important al acestui acord este legat de șoferii începători. Aceștia vor trebui să treacă printr-o perioadă de probă de cel puțin doi ani, cu reguli mai stricte și sancțiuni mai severe în cazul abaterilor legate de consumul de alcool sau droguri.
În ceea ce privește siguranța rutieră, un subiect de mare interes pentru autoritățile europene, statisticile recente sunt mixte.
În 2024, accidentele rutiere din Uniunea Europeană au dus la pierderea a aproape 20.000 de vieți, o scădere ușoară față de anul anterior. Cele mai sigure drumuri se află în Suedia și Danemarca, iar cele mai periculoase în Bulgaria și România, cu rate de decese mult mai ridicate.