Conform regulilor actuale, statele UE care nu au eliberat permisul de conducere pot restricționa dreptul de a conduce al unui șofer care a fost sancționat cu ridicarea permisul pe teritoriul propriu. Doar statul membru care a eliberat permisul poate restricționa dreptul de a conduce pe întreg teritoriul UE.
În prezent, când un conducător auto săvârșește o infracțiune rutieră gravă într-un stat membru („statul membru al infracțiunii”), altul decât statul membru care a eliberat permisul („statul de eliberare a permisului”), contravenientul nu poate conduce în statul membru al infracțiunii, dar poate continua să conducă peste tot în UE.
Ce prevede noul acord între Parlamentul și Consiliul UE
Cu toate acestea, conform site-ului Consiliului Uniunii Europene, odată cu noile reguli convenite, statul membru al infracțiunii va trebui să informeze statul membru de emitere despre descalificarea aplicată. Statul membru emitent va fi apoi obligat, în condiții specifice, să impună infractorului o descalificare similară, făcând-o efectivă în întreaga UE.
Directiva va contribui la asigurarea unui nivel ridicat de protecție pentru toți utilizatorii drumurilor din UE, asigurând punerea în aplicare a descalificărilor impuse din cauza infracțiunilor grave de conducere, cum ar fi:
conducerea în stare de ebrietate sau conducerea sub influența drogurilor,
infracțiuni de viteză;
o conduită care încalcă regulile de circulație rutieră și provoacă decesul sau răni grave altora
Atunci când statul membru al infracțiunii impune șoferului o descalificare de cel puțin trei luni și toate căile de atac ale conducătorului auto împotriva acestei decizii au fost epuizate, statul membru al infracțiunii trebuie să notifice statul membru emitent utilizând un certificat standard prin intermediul rețelei UE de permis de conducere (RESPER).
Statul membru de emitere va notifica apoi șoferul – atunci când este posibil – în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea notificării și va decide dacă pune în aplicare descalificarea.
În anumite cazuri, de exemplu, dacă statul membru emitent are motive să creadă că nu a fost respectat dreptul conducătorului auto, statul membru emitent poate decide să scutească șoferul și să nu implementeze o descalificare similară pentru conducere.
Următorii pași
Acest acord provizoriu va trebui aprobat de reprezentanții statelor membre în cadrul Consiliului (Coreper) și de către Parlamentul European. Acesta va fi apoi adoptat de ambele instituții, în urma revizuirii juridico-lingvistice.
Un element important al politicii privind siguranța rutieră este aplicarea consecventă a sancțiunilor pentru infracțiunile rutiere comise în UE.
Ca urmare a liberei circulații a persoanelor și a creșterii ulterioare a traficului internațional, descalificările auto sunt impuse din ce în ce mai mult de alte state membre decât statul membru al conducătorului auto a eliberat permisul de conducere. Aceste descalificări sunt aplicate în prezent doar în statul membru în care s-a produs infracțiunea rutieră. În 2019, aproximativ 40% dintre infracțiunile transfrontaliere au fost comise cu relativă impunitate.