Frecvența cu care este dat înapoi kilometrajul crește o dată cu înregistrările odometrului, dar daunele sunt comune la orice kilometraj
Kilometrajul unei mașini este un indicator important al stării acesteia, așa că mulți șoferi se uită la el atunci când cumpără o mașină second-hand. Totuși, kilometrajul nu este întotdeauna corect, mai ales la mașinile mai vechi. Odometrul, care măsoară distanța totală parcursă de mașină, este un dispozitiv pe care escrocii îl modifică adesea pentru a păcăli cumpărătorii.
Compania de date auto carVertical a făcut cercetări folosind informațiile din rapoartele de verificare a istoricului mașinilor pentru a vedea dacă există o legătură între numărul de kilometri parcurși de un vehicul și cât de frecvent se modifică kilometrajul, dar și dacă accidentele sunt mai frecvente pe măsură ce distanța parcursă crește.
După ce o mașină depășește 150.000 km, cresc șansele să-i fie dat înapoi kilometrajul în România
În România, se întâmplă mult mai des ca odometrele să fie date înapoi după ce o mașină trece de 150.000 km. De exemplu, 5% dintre mașinile verificate pe carVertical, care aveau între 150.000 și 200.000 km, aveau kilometrajul modificat. Comparativ, riscul de a cumpăra o mașină cu odometrul modificat este de două ori mai mare la mașinile cu un kilometraj de peste 150.000 km față de cele cu un kilometraj mic (între 0 și 50.000 km).
Dintre mașinile cu kilometraj între 50.000 și 100.000 km, doar 2,5% aveau odometrul modificat, iar 3,3% dintre cele cu între 100.000 și 150.000 km. După ce o mașină depășește 200.000 km, acest procent crește rapid la 8,2%, iar pe măsură ce kilometrajul crește, și riscul de manipulare a odometrului devine mai mare.
De exemplu, la mașinile cu peste 250.000 km, 14,9% au odometrul modificat, iar pentru cele cu între 300.000 și 350.000 km, procentul crește la 18,7%. La mașinile cu kilometraj între 350.000 și 400.000 km, 20,7% au odometrul dat înapoi, iar la cele care depășesc 500.000 km, aproape un sfert (24,4%) au aceeași problemă. Practic, 1 din 4 mașini cu peste 500.000 km are kilometrajul falsificat.
Ponderea mașinilor cu daune este mereu ridicată indiferent de grupa de kilometraj
Riscul de a cumpăra o mașină cu kilometrajul dat înapoi este doar una dintre grijile cumpărătorilor de mașini second-hand. Cercetările arată că riscul de a avea o mașină cu daune este destul de mare pentru toate vehiculele, indiferent de numărul de kilometri, chiar și pentru cele cu kilometraj scăzut.
Dintre toate mașinile verificate pe carVertical în România, cele cu peste 500.000 km aveau cele mai multe daune – 62,7% dintre acestea au fost implicate în accidente. Totuși, mașinile cu kilometraj mai mic, între 200.000-250.000 km și 250.000-300.000 km, aveau și ele o rată mare a daunelor, de 61,2%.
Aceste statistici arată că problema daunelor este importantă pentru toți cumpărătorii de mașini second-hand, indiferent de kilometrajul vehiculului. De exemplu, 59% dintre mașinile cu 50.000-100.000 km aveau daune, iar 59,3% dintre cele cu 100.000-150.000 km aveau aceeași problemă. Chiar și mașinile cu kilometraj mic (între 0 și 50.000 km) au avut daune în proporție de 53,7%.
„Pentru a evita riscul de a cumpăra o mașină care a fost avariată în trecut, din ce în ce mai mulți cumpărători aleg să verifice istoricul vehiculului înainte de a-l inspecta în persoană,” explică Matas Buzelis, șeful departamentului de comunicații al carVertical.
„Știind că mașina a fost avariată, cumpărătorii sau chiar dealerii o pot duce la inspecție și pot vedea dacă reparațiile sunt de calitate inferioară. Dacă partea frontală a suferit un impact, mecanicii se vor uita după rugină sau alte dovezi ale unor reparații proaste în acea zonă. În funcție de ce găsesc, aceste informații v-ar putea ajuta să vă decideți dacă merită să cumpărați o astfel de maşină sau mai bine căutaţi alta.”
Rapoartele despre istoricul unei mașini oferă informații importante despre trecutul acesteia, cum ar fi accidentele sau posibilele modificări ale kilometrajului. Aceste informații ajută cumpărătorii să aibă o imagine mai clară asupra stării reale a vehiculului, eliminând surprizele. Astfel, aceștia pot estima mai bine costurile viitoare de întreținere și pot lua decizii mai informate atunci când cumpără o mașină.
Majoritatea cumpărătorilor români sunt interesați de mașini care au parcurs între 50.000 și 200.000 de kilometri
Dintre toate mașinile verificate pe carVertical de cumpărătorii din România, cele mai căutate au fost cele cu un kilometraj între 150.000 și 200.000 km (21,1%). Mașinile cu între 100.000 și 150.000 km au fost următoarele ca popularitate, având 20,2%, iar cele cu între 50.000 și 100.000 km au reprezentat 17,6% din totalul rapoartelor.
Studiul arată că mulți cumpărători români caută mașini cu un kilometraj de peste 150.000 km, unde riscul de a întâlni un kilometraj dat înapoi este mult mai mare. De asemenea, mai mult de jumătate dintre mașinile cu un kilometraj mai mare de 150.000 km au avut daune înregistrate, ceea ce sugerează că ar putea avea și alte probleme ascunse.
„Vehiculele de la 3 la 5 ani sunt adesea considerate ideale pentru a evita deprecierea rapidă și un kilometraj ridicat. Cu toate acestea, astfel de mașini ar putea fi inaccesibile multor cumpărători, alternativa cea mai populară fiind căutarea altor variante de mașini, mai vechi și cu mai mulți kilometri la bord.
Cumpărătorii ar trebui să se intereseze de starea reală a vehiculului pe care vor să-l cumpere, istoricul său fiind doar unul dintre lucrurile important de știut. Înainte de a cumpăra o mașină trebuie mers la un drive test și făcută o inspecție într-un service auto respectabil”, explică Matas Buzelis, expertul auto carVertical.
Metodologie
Studiul carVertical a analizat rapoartele reale ale istoricului mașinilor cumpărate de utilizatorii companiei între iunie 2023 și iunie 2024. Prin procesarea a milioane de verificări ale istoricului auto, compania poate observa tendințele pieței și poate face previziuni despre piața mașinilor second-hand.