Specialistul în economie Iancu Guda explică vârsta optimă la care părinții pot să le facă carduri bancare copiilor. Acesta subliniază și riscurile la care aceștia îi expun pe cei mici, dacă se apucă prea devreme de această practică.

Să vedem câteva sfaturi despre educația financiară a copiilor, momentul potrivit și metodele recomandate.

Carduri bancare pentru copii: la ce vârstă să le oferim acest instrument financiar

Iancu Guda atrage atenția asupra educației financiare esențiale pentru copii, încă de la vârste fragede. Aceasta ajută la dezvoltarea unei mentalități sănătoase privind gestionarea banilor. Expertul subliniază, însă, pericolele expunerii prea devreme la utilizarea cardurilor bancare.

În multe familii, există o practică pe care specialistul în economie nu o consideră benefică: copiii sunt recompensați financiar pentru performanțele școlare. Acesta subliniază că, indiferent de vârstă, nu este corect să le dai bani copiilor doar pentru note.

În unele cazuri, părinții oferă bani nu doar pentru rezultate școlare, ci și pentru diverse alte cheltuieli. Totuși, există riscuri mari, deoarece copiii pot fi expuși unor tentații periculoase atunci când au bani la dispoziție.

carduri bancare, carduri copii
SURSA FOTO: Dreamstime

„Din păcate, în multe familii, observăm o practică pe care eu nu o consider benefică. Copiii sunt plătiți pentru note. Indiferent de vârstă, nu cred că este o metodă corectă să-i recompensezi pe copii pentru performanțele școlare.

În unele cazuri, părinții le dau bani nu doar pentru note, ci și pentru diverse alte cheltuieli. Dar ce fac copiii cu acești bani? Riscurile sunt mari, cu tentațiile periculoase care există pe piață”, a explicat specialistul în economie la Antena 1.

Vârsta la care este recomandat să le facem carduri bancare copiilor. Iancu Guda spune 10 ani, dar cu o mare condiție

Iancu Guda a menționat că vârsta recomandată pentru a oferi un card bancar unui copil este de 10 ani. Totuși, înainte de a le permite copiilor să folosească acest instrument, părinții trebuie să le ofere o educație financiară corespunzătoare.

„Chiar dacă am încredere în copil, eu, ca părinte, trebuie să stabilesc un cadru în care acesta să învețe să gestioneze banii. Nu trebuie să-l lăsăm să cheltuiască fără limite, mai ales pe la 10 ani. Există riscuri mari la această vârstă, cum ar fi cumpărarea de produse dăunătoare, precum țigările sau alte obiecte periculoase.

Părinții trebuie să monitorizeze tranzacțiile făcute de copii pentru a înțelege unde se duc banii. Responsabilitatea noastră este să le oferim experiențe care îi ajută să învețe și nu să-i expunem riscurilor inutile”, adaugă Iancu Guda.

Cum pot părinții să recompenseze financiar copiii într-un mod sănătos

Atunci când părinții doresc să recompenseze copii pentru realizările lor, Iancu Guda oferă câteva sfaturi utile. Acesta explică faptul că nu trebuie să ofere bani necondiționat sau doar pentru note bune.

Este esențial ca părinții să își ajute copiii să înțeleagă importanța efortului, disciplinei și dorinței de a învăța, subliniind că aceste valori sunt cele mai importante. O metodă recomandată pentru stimularea acestora este dublarea sumelor economisite într-un „borcan al dorințelor”.

„Este important să le stimulăm mentalitatea copiilor astfel încât aceștia să înțeleagă că efortul, disciplina și dorința de învățare sunt cele mai valoroase. O metodă recomandată este dublarea sumelor economisite într-un «borcan al dorințelor».

De exemplu, dacă copilul are 100 de lei economisiți, părintele poate adăuga 100 de lei la acea sumă. Astfel, copilul va învăța să prețuiască economisirea și să aprecieze munca și efortul, în loc să vizeze doar obținerea unor note bune pentru recompense rapide”, adaugă expertul financiar.

Beneficiile recompensării efortului și disciplinării copiilor

Conform lui Iancu Guda, recompensarea efortului, și nu a rezultatelor imediate, va ajuta copilul să devină cea mai bună versiune a sa.

Astfel, în loc să vâneze doar nota, acesta va învăța să aprecieze procesul de învățare și să devină mai disciplinat și mai serios în tot ce face.