Obligatoriu pentru proprietari de la bloc. În contextul recentelor evenimente seismice din România și din alte țări, problema imobilelor cu risc seismic a fost readusă în atenția publicului și a autorităților.
Aceste cutremure au reamintit populației de vulnerabilitatea clădirilor vechi din România, în special în zonele urbane cu o densitate mare de construcții realizate înainte de adoptarea standardelor moderne de proiectare antiseismică.
Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor stabilește cadrul juridic pentru clasificarea și consolidarea clădirilor susceptibile la cutremure. Conform acestei legi, clădirile sunt împărțite în patru clase de risc seismic, după cum urmează:
- Rs I: clădiri cu probabilitate de prăbușire totală sau parțială
- Rs II: clădiri cu potențial de avariere majoră, fără risc de prăbușire
- Rs III: clădiri cu potențial de avariere moderată
- Rs II: clădiri cu comportament seismic similar celor proiectate conform normelor actual
Obligatoriu pentru proprietarii de la bloc
Proprietarii și administratorii de clădiri sunt obligați să monitorizeze comportamentul imobilelor în timpul exploatării, să efectueze expertize tehnice pentru clasificarea în clase de risc și să implementeze măsurile de intervenție recomandate. Expertiza tehnică trebuie realizată de experți atestați, iar concluziile acesteia trebuie comunicate autorităților locale și Agenției Naționale de Cadastru în termen de 30 de zile.
Pentru clădirile încadrate în clasa Rs I, proprietarii trebuie să finalizeze proiectul de consolidare în maximum 2 ani de la notificare și să înceapă lucrările de consolidare în termen de 2 ani de la finalizarea proiectului. Până la finalizarea consolidării, este interzisă organizarea de activități publice în spațiile din clădirile încadrate în clasa Rs I.
Este interzis să închiriezi sau să cedezi în comodat o locuință dintr-o clădire cu risc seismic Rs I
Totodată, potrivit art. 5 din actul normativ, „se interzice închirierea sau cedarea în comodat/folosință a spațiilor cu destinația de locuință din clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic Rs I, începând cu data încadrării în clasa de risc seismic Rs I, până la recepția la terminarea lucrărilor de intervenții realizate în scopul creșterii nivelului de siguranță la acțiuni seismice al clădirii existente”, notează LegalBadger.
Autoritățile locale sunt responsabile pentru identificarea, inventarierea și notificarea proprietarilor de clădiri vulnerabile din zona lor administrativă. În cazul clădirilor încadrate în clasa Rs I, primăriile trebuie să amplaseze panouri de avertizare în termen de 60 de zile de la primirea raportului de expertiză.
„Până la data de 1 ianuarie 2025 conducătorii instituțiilor publice vor dispune începerea expertizării tehnice, realizată de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate, în vederea încadrării acestora într-o clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție, asupra construcțiilor cu destinația de unități sau instituții de învățământ în care se desfășoară activități didactice care se află în patrimoniul instituțiilor publice respective și care au fost construite înainte de anul 1978, pentru care evaluarea vizuală rapidă recomandă efectuarea expertizei tehnice pentru structura de rezistență.
Expertizele tehnice în vederea încadrării acestora într-o clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție vor fi finalizate până la data de 1 iunie 2026”, prevede art. 4 din actul normativ antemenționat.
Aceleași prevederi se aplică și pentru clădirile destinate spitalelor, policlinicilor sau dispensarelor policlinice.
Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat
Legea 212/2022 instituie Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, coordonat de Ministerul Dezvoltării. Programul include două subprograme: unul pentru clădiri de locuit și unul pentru clădiri publice.
Finanțarea este asigurată din bugetul de stat și din bugetele locale. Se pot include clădiri încadrate în clasele Rs I sau Rs II, situate în zone cu accelerație seismică de proiectare de minimum 0,15g.
Art. 16 din Legea 212/2022 prevede că „sumele […] se transferă beneficiarilor sau, după caz, se virează în contul distinct prevăzut la art. 24 alin. (5) în vederea decontării lucrărilor de proiectare și/sau execuție a lucrărilor de intervenții pentru:
a) locuințele proprietate privată ale persoanelor fizice și juridice, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);
b) locuințele și spațiile publice cu altă destinație decât cea de locuință, aflate în proprietatea sau în administrarea unităților administrativ-teritoriale, unităților aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b);
c) locuințele și spațiile publice cu altă destinație decât cea de locuință, existente în proprietatea sau în administrarea autorităților și instituțiilor administrației publice centrale, unităților aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b);
d) spații publice cu altă destinație decât cea de locuință, aflate în proprietatea persoanelor fizice și juridice, incluse în subprogramele prevăzute la art. 12 lit. a) și b).
e) clădiri cu destinația de lăcașuri de cult, precum și anexele acestora cu destinația de locuință, aflate în proprietatea unităților de cult recunoscute potrivit legii”.
Nerespectarea prevederilor legale poate duce la sancțiuni contravenționale
Nerespectarea prevederilor legale poate duce la sancțiuni contravenționale, sub formă de amenzi cuprinse între 5.000 și 50.000 lei, aplicate proprietarilor, administratorilor sau autorităților locale, în funcție de caz.
În ceea ce privește achiziționarea unui imobil, este esențial să se verifice expertizarea și încadramentul acestuia într-o clasă de risc seismic. Persoanele interesate de achiziționarea unor proprietăți din clădiri mai vechi ar trebui să consulte Lista imobilelor expertizate tehnic, disponibilă online. Această verificare ajută la identificarea clasei de risc seismic a imobilului, informație crucială pentru procesul de cumpărare și pentru obținerea unui credit ipotecar.
În contextul finanțării bancare, instituțiile de credit aplică politici diferite în funcție de încadrarea seismică a imobilelor. Proprietățile încadrate în categoriile RsI și RsII sau urgențele U1 și U2 sunt, în general, excluse din sfera garanțiilor acceptate de bănci. Totuși, unele instituții financiare pot lua în considerare astfel de imobile, cu condiția ca acestea să fie asigurate de o companie acceptată de bancă.
Pentru imobilele care nu au fost încă expertizate și încadrate într-o clasă de risc, băncile pot solicita o expertiză tehnică suplimentară conform standardelor Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului. Această cerință suplimentară poate influența durata și complexitatea procesului de creditare.
Cumpărătorii trebuie să fie conștienți că neefectuarea verificării statutului seismic al unei proprietăți poate duce la complicații ulterioare în procesul de achiziție sau creditare. Dacă imobilul se dovedește a fi încadrat într-o clasă de risc neacceptată de bancă, solicitarea de finanțare poate fi respinsă și tranzacția compromisă.
Având în vedere implicațiile juridice și financiare ale achiziționării unui imobil cu risc seismic, se recomandă consultarea unui specialist în domeniul imobiliar sau a unui ofițer bancar pentru clarificarea aspectelor specifice fiecărei situații.