Mașinile cu cutie automată au un schimbător de viteze diferit față de cele manuale. Deși schimbarea vitezelor este altfel, în linii mari ideea este aceeași. Ce înseamnă literele de pe cutia automată?
Ce înseamnă literele de pe cutia automată?
Un număr tot mai mare de mașini electrice sunt introduse în circulație în România, toate fiind echipate cu transmisie automată. Prin urmare, șoferii care sunt obișnuiți cu transmisia manuală trebuie să se adapteze la utilizarea celei automate.
Șoferii care au condus exclusiv mașini cu transmisie manuală sunt familiarizați cu faptul că treptele de viteză sunt marcate cu cifre arabe. În cazul autoturismelor, treptele sunt selectate în ordine secvențială, de la 1 până la 5, 6 sau chiar 8.
La acestea se adaugă și litera R, care indică treapta pentru mersul în marșarier, adică deplasarea cu spatele.
Pe de altă parte, într-un vehicul cu transmisie automată, toate treptele de viteză sunt marcate cu litere. Pe lângă acestea, pot apărea și anumite cifre.
Ce reprezintă literele pe schimbătorul de viteze de la cutia automată?
Transmisia automată schimbă treptele de viteză automat, astfel încât șoferul trebuie doar să aleagă direcția de deplasare: înainte sau înapoi. Totuși, aceste cutii automate oferă și alte opțiuni suplimentare.
Iată semnificația literelor P-R-N-D-S-B de pe selectorul de viteze și modul în care trebuie utilizate:
- P = Parking: Se folosește atunci când vehiculul este parcat.
- R = Reverse: Este treapta pentru mersul cu spatele.
- N = Neutral: Permite decuplarea cutiei de viteze, lăsând mașina „pe liber”.
- D = Drive: Poziția destinată deplasării înainte.
- S = Sport: Activează modul sport, care schimbă treptele de viteză la turații mai mari.
- B = Brake: Pe anumite modele, oferă frânare suplimentară de motor.
Pentru a circula înainte, trebuie selectată poziția „D”. Dacă doriți ca mașina să adopte un stil de condus sportiv și să schimbe treptele de viteză mai repede pentru a atinge viteze superioare, trebuie să alegeți opțiunea „S”.Pentru a circula pe un drum alunecos sau pentru a coborî o pantă abruptă, ar trebui selectată opțiunea „B”, care sporește eficiența frânei de motor.
Unele cutii automate includ trepte auxiliare precum D1, D2 sau D3, care sunt concepute pentru a optimiza performanța în condiții specifice de drum. De exemplu, D1 este utilă pentru a avansa mai ușor în noroi sau nisip, D2 oferă un cuplu mai mare la urcarea unui deal, iar D3 îmbunătățește demarajul, scrie promotor.ro.
Schimbarea vitezelor se face automat
Mașinile cu transmisie automată schimbă treptele de viteză în mod automat.
După ce este selectată poziția D, computerul mașinii va schimba automat treptele de viteză de la cele inferioare la cele superioare, în funcție de cât de tare apăsați accelerația. De asemenea, atunci când viteza scade, mașina va trece progresiv la trepte inferioare, tot automat.
Pentru a schimba din Drive în Parking, va trebui să mutați manual schimbătorul de viteze de la D la P. În acest proces, va trebui să treceți prin pozițiile N și R, deoarece cele patru opțiuni sunt aliniate într-o secvență.
În acest sistem, ordinea opțiunilor este: prima poziție este P, urmată de R, apoi N și, în final, D. După D, pot fi disponibile și opțiuni suplimentare, cum ar fi S, B, D1, D2, D3 și altele.
De ce nu este bine să oprești motorul în poziția D?
Dacă motorul se oprește accidental în timp ce mașina este în Drive, nu va afecta nici motorul, nici transmisia.
Dacă opriți motorul în timp ce sunteți în mișcare, veți pierde direcția asistată și asistența la frânare. Deși veți putea continua să controlați mașina pentru a vira și a opri, va fi necesar să depuneți un efort suplimentar pentru a compensa lipsa servodirecției și a frânei asistate.
Dacă mașina este oprită și aveți piciorul pe frână, dar sunteți în treapta „D”, nu există probleme dacă opriți motorul. Totuși, dacă ridicați piciorul de pe frână și mașina se află pe o pantă, există riscul ca aceasta să înceapă să alunece în jos.