Reguli confuze pentru autorizarea micilor întreprinzători

Pare a fi gestul disperat al unuia sătul să vorbească fără a fi ascultat. Este vorba de nou-nouţa ordonanţă de urgenţă care înlocuieşte Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent. Ordonanţa de urgenţă nr.44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale a apărut

Pare a fi gestul disperat al unuia sătul să vorbească fără a fi ascultat. Este vorba de nou-nouţa ordonanţă de urgenţă care înlocuieşte Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent.

Ordonanţa de urgenţă nr.44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale a apărut în Monitorul Oficial în 25 martie 2008 şi produce efecte de la data publicării.

Motivaţia adusă de către Guvern se bazează în principal pe incapacitatea primăriilor de a implementa prevederile Legii nr. 300/2004 şi pe dorinţa de a simplifica procedura de autorizare pentru persoanele care doresc să desfăşoare, în cea mai simplă formă, o activitate economică. Chiar şi aşa, înlocuirea în întregime a Legii nr. 300/2004 este destul de ciudată, putem spune chiar hazardată. De altfel, schimbarea pare să-i ia prin surprindere şi pe cei care administrează activitatea micilor întreprinzători şi anume Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comert, Turism şi Profesii liberale (MMICTP). Astfel, pe site-ul ministerului, la secţiunea de proiecte legislative, se află în continuare proiectul de norme metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004, precum şi recomandarea insistentă adresată primăriilor de a permite autorizarea persoanelor fizice pentru toate activităţile cuprinse în CAEN, cu excepţia celor a căror desfăşurare este reglementată prin legi speciale.

Noutate absolută: întreprinderea individuală
Revenind la OUG nr. 44/2008, iată care sunt principalele prevederi care trebuie avute în vedere:

1. Există trei categorii de forme de desfăşurare a activităţii:
•  Persoană fizică autorizată (PFA);
• Întreprindere individuală;
• Întreprindere familială.
Dintre cele trei forme, întreprinderea individuală reprezintă o noutate absolută. Din păcate, OUG nr. 44/2008 nu reuşeşte în mod convingător nici să explice necesitatea acestei forme de organizare, dar mai ales nu reuşeşte să facă foarte clar distincţia între PFA şi întreprinderea individuală. Mai mult decât atât, se creează o serie de ambiguităţi nepermise, cum ar fi cea legată de personalitatea juridică. Astfel, doar în cazul întreprinderii individuale este precizat faptul că înregistrarea la Registrul Comerţului nu-i conferă acesteia personalitate juridică. Per a contrario, ar rezulta că PFA şi întreprinderea familială ar căpăta, în urma înregistrării, personalitate juridică, ceea ce nu este adevărat (prin raportare la prevederile Legii nr. 359/2004).

2. Ordonanţa defineşte întreprinderea economică (indiferent de denumirea sub care se va derula) ca fiind activitatea economică desfăşurată în mod organizat, permanent şi sistematic, combinând resurse financiare, forţă de muncă atrasă, materii prime, mijloace logistice şi informaţie, pe riscul întreprinzătorului, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege.

3. Înregistrarea şi autorizarea activităţii se face direct la Registrul Comerţului printr-o procedură similară celei folosite pentru societăţile comerciale.

4. Persoanele fizice trebuie, în continuare, să facă dovada pregătirii şi experienţei în domeniile de activitate pentru care solicită autorizarea. Rămâne de văzut cum se va implementa în practică această cerinţă, deoarece, până în prezent, s-a manifestat o prea mare rigiditate în interpretarea acestor prevederi. Este evident că există numeroase situaţii în care cariera profesională a unei persoane a avut o cu totul altă orientare decât pregătirea de bază. De asemenea, sunt frecvente situaţiile în care experienţa profesională nu a fost certificată formal, ca urmare a faptului că nu există standarde ocupaţionale în domeniul respectiv de activitate.

5. În termen de un an de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, PFA şi asociaţiile familiale autorizate în baza Legii nr. 300/2004 au obligaţia de a opta în mod expres asupra noii forme de organizare sub care vor să-şi continue activitatea. Neexprimarea acestei opţiuni în termen duce la încetarea activităţii şi radierea din Registrul Comerţului, din oficiu, fără nicio altă formalitate.

6. Persoanele autorizate să desfăşoare activităţi economice sub formele prevăzute de ordonanţă sunt supuse impozitului pe venit, fiind obligate să ţină contabilitatea în partidă simplă. De altfel, în toate actele normative în care se face trimitere la PFA sau asociaţie familială, de acum înainte se va citi PFA, întreprindere individuală sau întreprindere familială.

7. OUG nr. 44/2008 nu face trimitere la niciun fel de norme de aplicare, astfel că, cel puţin deocamdată, va trebui să ne descurcăm doar cu ceea ce am primit până acum.

TERMEN

12 luni este termenul de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă în care PFA şi asociaţiile familiale au obligaţia de a opta în mod expres asupra noii forme de organizare sub care vor să-şi continue activitatea

EXCEPŢII

Nu intră sub incidenţa OUG nr. 44/2004:
• Profesiile liberale şi activităţile economice a căror desfăşurare este organizată şi reglementată prin legi speciale
• Activităţile economice pentru care legea a instituit un regim juridic special, anumite restricţii de desfăşurare sau alte interdicţii
• Activităţile de formare profesională prin ucenicie la locul de muncă
• Serviciile prestate în contextul libertăţii de prestare transfrontalieră a serviciilor.

Capital – Editia nr. 18, data 7 mai 2008