Inspecția tehnică a mașinilor ucrainene la intrarea în România. Ucrainenii sunt deja în România și nu e neobișnuit ca aceștia să călătorească cu mașinile private. Ce trebuie să știe șoferii ucraineni când trec granița pentru a intra în România?
Reguli ITP 2024 în România. Începând cu data de 15 august 2024, intrarea în România cu un autovehicul privat este supusă unor noi cerințe ale Poliției de Frontieră. De la această dată, șoferii ucraineni sunt obligați să aibă un certificat special care să ateste că vehiculul a fost supus unui control tehnic.
Reguli pentru inspecția vehiculelor în România. Cum se face ITP
Conform regulilor din România, cetățenii străini trebuie să monitorizeze starea mașinii pe care o folosesc în țara noastră. De aceea, este obligatorie o inspecție tehnică periodică a mașinii. Se poate face la orice atelier din România care are licență în acest sens, potrivit site-ului Visit Ukraine Today.
Se oferă următoarele intervale de inspecție:
- Mașinile noi sunt supuse ITP-ului la 3 ani de la prima înmatriculare;
- Mașinile mai vechi de 3 ani și mai mici de 12 ani sunt supuse ITP-ului la fiecare 2 ani;
- Mașinile mai vechi de 12 ani sunt supuse inspecției anuale;
- Vehiculele pentru transportul de persoane, taxiurile, carsharing sau închiriere sunt supuse ITP la fiecare 6 luni;
- Camioanele cu o greutate mai mare de 3500 kg și mai puțin de 3500 kg sunt supuse întreținerii anuale.
Ce riscă cei care nu au inspecția valabilă
În România, dacă ITP-ul unui vehicul expiră, acest lucru echivalează suspendarea înmatriculării vehiculului. Totodată, legislația românească prevede amenzi, conform art. 102 din Legea nr. 195/2002 privind circulația rutieră.
Penalizarea pentru lipsa ITP-ului în România se calculează în puncte de penalizare. Astfel, conducerea unui autoturism fără ITP valabil se pedepsește cu 9 până la 20 de puncte de penalizare.
Costul unui punct de penalizare este de 5% din salariul minim, care în prima jumătate a anului 2024 era de 165 de lei. Penalizarea minimă de 9 puncte este de 1.485 lei (circa 300 euro). Penalizarea maximă este de 20 de puncte, dar se vor percepe alte 20 de puncte pentru înregistrarea suspendată.
40 de puncte penalizare înseamnă 6.600 de lei (aproximativ 1.320 de euro).
Amenzile pentru lipsa ITP-ului depind de circumstanțe specifice
După achitarea amenzii, trebuie să păstrați chitanța și să o trimiteți autorității competente care a emis-o, de obicei o secție de poliție, un birou de poliție rutieră sau o platformă online, dacă amenda a fost emisă printr-un sistem electronic.
Amenzile pentru lipsa ITP-ului în România depind de circumstanțe specifice. De exemplu, dacă un polițist oprește un șofer și află că acesta nu are o inspecție tehnică valabilă, dar înmatricularea mașinii nu a fost suspendată, se va aplica o singură amendă pentru lipsa inspecției tehnice. Aceasta variază de la 300 la 600 de euro (de la 1.500 la 3.000 de lei).
În cazul în care ITP-ul a expirat și înmatricularea mașinii a fost deja suspendată, șoferului i se vor aplica două amenzi: pentru nedeținerea ITP-ului valabil și pentru conducerea cu înmatricularea mașinii suspendată.
Dacă este detectat un vehicul cu ITP expirat, poliția din România poate elimina imediat plăcuțele de înmatriculare ale autoturismului. Pe lângă plăcuțe, se va confisca și certificatul de înmatriculare. După aceea, funcționarea mașinii este interzisă, putând fi transportată de o remorcă. Costurile vor fi achitate de șofer.