Reguli la bloc 2024. Asociația de proprietari te obligă să plătești cote de întreținere stabilite în lista de plată lunară. Iată care sunt penalizările și sancțiunile în cazul neplății acestora.
Reguli la bloc 2024. Penalizări pentru întârzierea plății cotelor de întreținere
Reguli la bloc 2024. Pentru neplata cotelor de întreținere stabilite în lista de plată lunară, inclusiv a celor neprevăzute, asociația de proprietari aplică un sistem de penalizări propriu, impunând o penalizare oricărui proprietar care întârzie plata mai mult de 30 de zile calendaristice față de termenul stabilit. Valoarea penalizării nu va depăși suma cotei de întreținere lunare pentru care a fost aplicată.
Asociația de proprietari monitorizează sumele restante ale proprietarilor pe baza extrasului din ultima listă de plată. Cheltuielile necesare pentru recuperarea datoriilor vor fi suportate de proprietarii restanțieri.
Ce sancțiuni riști dacă nu contribui la plata cheltuielilor comune
Asociația de proprietari este responsabilă de administrarea și funcționarea condominiului/condominiilor, inclusiv de întreținerea, repararea, renovarea și îmbunătățirea proprietății comune. Costurile asociate acestor activități vor fi calculate proporțional cu cota-părți de proprietate a fiecărui proprietar sau, acolo unde este cazul, în funcție de numărul de persoane prevăzute în anexa la prezentul acord de asociere. (Se pot face precizări clare privind distribuirea cheltuielilor comune de întreținere, pe cotă-parte indiviză sau pe număr de persoane, conform prevederilor legale și opțiunilor asociațiilor de proprietari, atunci când legea permite acest lucru.)
Niciun proprietar de apartament sau de spațiu cu altă destinație decât cea de locuință nu va fi scutit de obligația de a contribui la plata cheltuielilor comune, chiar dacă renunță la utilizarea unei părți din proprietatea comună, abandonează apartamentul sau spațiul respectiv sau în alte situații similare.
Administrarea condominiului va fi realizată în conformitate cu legislația în vigoare, cu prezentul acord de asociere, cu statutul asociației de proprietari, precum și cu regulile și reglementările adoptate prin hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari.
Toți proprietarii, chiriașii sau ocupanții unui apartament ori spațiu cu altă destinație decât cea de locuință sunt obligați să respecte regulile din prezentul acord de asociere, reglementările asociației de proprietari și hotărârile adoptate legal de către aceasta.
Nerespectarea acestor prevederi, hotărâri și reglementări va constitui temei pentru acțiune în justiție din partea asociației de proprietari, în scopul recuperării daunelor sau al obligării la conformare. Dacă un chiriaș sau alt ocupant nu respectă reglementările, asociația de proprietari poate deschide un proces împotriva acestuia sau împotriva proprietarului respectivului apartament ori spațiu, sau poate acționa împotriva ambilor, în funcție de decizia asociației.
Ce se întâmplă dacă sunt lezate drepturile unei minorități de proprietari
În cazul în care o hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari sau o prevedere din prezentul acord lezează interesele unei minorități de proprietari, orice proprietar poate acționa în instanță împotriva asociației, solicitând invalidarea hotărârii sau a prevederii respective, în termen de 60 de zile de la adoptarea acesteia.
Președintele comitetului executiv va reprezenta asociația de proprietari în procesele intentate de sau împotriva proprietarilor.
Oricare hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari ce intră sub incidența acestei reglementări va deveni aplicabilă doar după expirarea termenului de 60 de zile de la adoptarea acesteia.