În blocurile de locuințe de peste 4 etaje, prezența unui lift este considerată esențială. Există și persoane care nu utilizează acest mijloc de transport. Vă prezentăm în continuare cine este scutit de plata liftului la bloc.
Taxa de întreținere a liftului. Cine este scutit
Liftul este un mijloc de transport necesar în blocurile cu multe etaje, dar nu toți locatarii sunt obligați să plătească taxa de întreținere a liftului. Taxele pentru mentenanță, inclusiv cele legate de lift, sunt incluse în suma totală plătită lunar pentru întreținere.
Un aspect important în această privință este Legea 196/2018, publicată în Monitorul Oficial. Aceasta reglementează scutirea de la plata cheltuielilor legate de ascensor pentru anumite categorii de locatari. Decizia privind scutirea trebuie luată în cadrul unei adunări generale a asociației de locatari. Ea nu poate fi aplicată automat.
Costurile asociate funcționării unui ascensor pot fi împărțite în două categorii principale. Una este energia electrică consumată de ascensor. Cealaltă este reprezentată de cheltuielile necesare pentru întreținere și reparații. Factura de energie electrică este distribuită între funcționarea ascensorului și spațiile comune. Iar procentajele sunt stabilite în funcție de decizia majorității proprietarilor.
Este crucial ca toți locatarii să contribuie la acoperirea cheltuielilor de mentenanță și reparații ale ascensorului, deoarece acesta este considerat un bun comun. În cazul în care se produc daune, persoanele responsabile trebuie identificate. Acestea sunt cele care suportă costurile reparațiilor. Ele pot fi inclusiv adăugate la cuantumul întreținerii lunare.
Un lift necesită întreținere, iar cheltuielile pentru energia electrică consumată de acesta trebuie împărțite între locatari.
Cu toate acestea, nu toți locatarii utilizează ascensorul. În ceea ce privește energia electrică, costurile sunt distribuite în funcție de numărul total de locatari din imobil. Persoanele de la parter, demisol, subsol, mezanin și etajul 1 pot solicita scutirea de la aceste costuri. Asta se face prin depunerea unei cereri scrise la asociația de locatari.
În cazul spațiilor comune situate la etajele superioare, scutirea poate fi acordată cu condiția asumării unui angajament personal scris.
În ceea ce privește mentenanța și reparațiile, costurile sunt suportate de toți proprietarii și se împart proporțional cu cota-parte de proprietate din spațiul comun al fiecărui locatar.
Se depune o cerere pentru scutire
Conform legii, nu există scutire de la aceste cheltuieli pentru niciun locatar. Indiferent de etajul la care se află apartamentul.
Modernizarea ascensorului în cazul imobilelor mai vechi poate reprezenta o soluție eficientă pentru reducerea cheltuielilor. Cu toate acestea, este important ca toate aspectele legate de funcționarea și costurile asociate ascensorului să fie discutate cu administratorul blocului și asociația de proprietari.
Așadar, cine locuiește la parter, la subsol sau etajul 1, poate solicita scutirea de la plata costurilor asociate ascensorului în bloc. Trebuie depusă o cerere scrisă care ulterior va fi supusă aprobării asociației de locatari din bloc. Chiar și în acest caz, cei scutiți vor fi obligați să plătească pentru mentenanță și reparații.