Comisia Europeană vine cu noi cerințe de mediu pentru companiile aeriene. Proiectul a fost deocamdată lansat în consultare publică. Despre ce este vorba mai exact?
Comisia Europeană lansează o etichetă pentru emisiile zborurilor
Comisia Europeană a lansat un proiect în consultare publică pentru instituirea unei noi cerințe de mediu pentru companiile aeriene, conform unui comunicat oficial.
Aceasta propune introducerea unei etichete UE privind emisiile zborurilor (FEL), care va permite pasagerilor să vadă informații standardizate despre amprenta de carbon a zborurilor pe care le rezervă online.
Schema va fi implementată începând cu anul viitor, pentru utilizare voluntară de către companiile aeriene.
Transparență și standardizare pentru companiile aeriene în raportarea emisiilor
Potrivit Comisiei Europene, în prezent, doar 5% dintre pasageri au acces la informații despre emisiile zborurilor, deși 80% dintre ei și-ar dori acest lucru.
Eticheta FEL urmărește să unifice metodele disparate de estimare a emisiilor, oferind o metodologie fiabilă și armonizată. Aceasta va lua în considerare factori precum tipul aeronavei, numărul de pasageri, volumul de marfă și tipul de combustibil utilizat.
Începând cu 2025, companiile aeriene care operează zboruri în UE sau pleacă din UE vor putea adopta această etichetă în mod voluntar, contribuind la transparența informațiilor și prevenind greenwashing-ul.
Zboruri mai lente pentru un consum de combustibil redus?
Într-un raport, oamenii de știință de la Universitatea Cambridge au propus reducerea vitezei de deplasare a avioanelor cu 15%, ceea ce ar crește durata zborurilor transatlantice cu aproximativ 50 de minute. Această măsură ar putea reduce consumul de combustibil cu 5-7%, contribuind astfel la scăderea emisiilor de carbon.
Raportul prezintă trei măsuri îndrăznețe de eficiență pentru a reduce consumul de combustibil în aviație până în 2050, transmite Daily Mail.
Prima măsură include înlocuirea accelerată a flotei de avioane, reducând vârsta de pensionare a aeronavelor de la 30 la 15 ani. A doua măsură vizează reducerea vitezei de deplasare cu aproximativ 15%, ceea ce ar putea reduce consumul de combustibil cu cinci până la șapte procente.
În fine, a treia propune optimizarea razei de acțiune a aeronavelor, care ar putea reduce consumul de combustibil cu patru până la șapte procente.
Viitorul aviației: măsuri îndrăznețe, dar necesare
Cercetătorii avertizează că fără acțiuni rapide și decisive, există riscul de a rata ținta de emisii nete zero până în 2050. Măsurile convenționale precum noi tehnologii pentru aeronave și motoare, împreună cu îmbunătățirea eficienței operaționale, ar putea reduce consumul de combustibil cu 22%.
Totuși, măsurile mai îndrăznețe ar putea duce la o reducere cu până la 50% până în 2050.