Legea impune producătorilor auto să monteze sistemul de asistență inteligentă a vitezei (ISA) pe mașinile lor. ISA poate fi implementat în diferite moduri, inclusiv prin limitarea automată a vitezei autovehiculului.
Departamentul pentru Transport din Regatul Unit a confirmat că noua lege se va aplica și Irlandei de Nord, dar nu va fi obligatorie în Anglia, Scoția sau Țara Galilor. După cum se știe, Marea Britanie nu mai face parte din UE.
Cu toate acestea, este probabil ca mașinile noi vândute în Marea Britanie să respecte tehnologia ISA (Intelligent Speed Assistance) , potrivit Which.co.uk.
Ce este ISA
ISA detectează limita de viteză pe drumuri folosind o combinație de GPS și camere care sunt concepute pentru a recunoaște semnele depășirii vitezei. Apoi utilizează aceste informații fie pentru a limita viteza vehiculului, fie pentru a produce un avertisment vizual sau sonor când viteza este depășită.
ISA a devenit de fapt o cerință legală pentru toate modelele de mașini noi care au fost introduse din iulie 2022 (cum ar fi Honda ZR-V, Volkswagen ID.7 și Volvo EX30).
Legea se va aplica tuturor mașinilor noi vândute în UE
Din 7 iulie 2024, această lege se va aplica tuturor mașinilor noi vândute în UE și Irlanda de Nord, indiferent de momentul în care au fost lansate pentru prima dată (de exemplu, Volkswagen Touran, care a fost lansat în 2015, dar poate fi cumpărat în varianta nouă).
Producătorii pot monta pe mașini patru sisteme ISA diferite (avertismente sonore, avertismente de vibrații, feedback prin pedala de accelerație sau o funcție de control direct al vitezei), menite să împiedice șoferul să depășească limita de viteză detectată.
ISA trebuie să se activeze automat de fiecare dată când porniți mașina și nu poate fi dezactivat
Indiferent de sistemul ales de producător, noua lege prevede că acesta trebuie să se activeze automat de fiecare dată când porniți mașina și nu poate fi dezactivat definitiv.
Dacă sistemul ISA este setat să limiteze automat viteza cu care călătoriți, îl veți putea dezactiva, temporar, apăsând puternic pe accelerație, dar va fi reactivat de fiecare dată când porniți mașina.
De ce a fost introdusă noua lege?
Această schimbare a fost decisă de Uniunea Europeană și se bazează pe recomandările Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, o organizație non-profit care susține că introducerea obligatorie a tehnologiei ISA pe toate mașinile noi ar reduce decesele rutiere europene cu aproape 20%.
Comisia Europeană spune că introducerea ISA ar putea reduce atât costurile de asigurare, cât și emisiile de CO2 și ar putea ajuta la încetinirea mașinilor mai vechi care nu au ISA.
Deși Regatul Unit nu mai face parte din Uniunea Europeană, legea va fi în continuare obligatorie în Irlanda de Nord.
Cât de precis este sistemul ISA
ISA depinde de GPS-ul și camerele auto care detectează cu precizie limita de viteză a drumului pe care călătoriți.
Cu toate acestea, s-a constata că ISA nu este de încredere pentru multe dintre mașinile testate. De exemplu, au existat cazuri în care o mașină a înregistrat limita de viteză ca fiind de 80 mph în zone de 30 mph.
Cum a reacționat industria auto?
Producătorul auto Vauxhall din Marea Britanie a spus că toate mașinile sale vândute în Marea Britanie vor respecta legislația UE și că setarea implicită va fi ca ISA să fie activat permanent. Kia susține că, începând cu noul model 2025, toate mașinile sale din Marea Britanie vor fi echipate cu ISA. Deja, majoritatea mașinilor sale din 2024 sunt echipate cu ISA.
Comentând faptul că legea nu se va aplica mașinilor noi vândute în Marea Britanie, Mike Hawes de la Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) a declarat:
„Marea Britanie are unele dintre cele mai sigure drumuri din lume, dar legea ar trebui salutată. Ținând cont de natura puternic integrată a sectoarelor auto din Regatul Unit și din Europa, diferența de reglementare nu este avantajoasă pentru niciuna dintre părți.”