Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Registrul Auto Român (RAR) au semnat la începutul lunii martie un protocol de colaborare privind prevenirea și descoperirea timpurie a fraudelor în domeniul comerțului cu vehicule second-hand din Uniunea Europeană. RAR a anunțat că acest protocol a fost implementat și se aplică de la începutul săptămânii în toate reprezentanțele din țară.

Reguli noi pentru înmatriculările vehiculelor second-hand

Este vorba mai exact despre un schimb de informații între cele două instituții potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.120/2021, care prevede că pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE se solicită eliberarea Cărții de Identitate a Vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România.

„Începând cu data de 25 iulie 2022, RAR aplică prevederile OUG 120/2021, în baza căreia a fost elaborat protocolul încheiat cu ANAF, pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE și pentru care se solicită eliberarea cărții de identitate a vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România. Astfel, RAR eliberează CIV doar achizitorului intracomunitar, adică persoanei fizice sau juridice care a dobândit autovehiculul dintr-o țară membră UE și care este menționată în documentele de achiziție.

Pe lângă certificatul de înmatriculare, achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte și documentele de achiziție intracomunitară (de exemplu, factură sau contract de vânzare-cumpărare). Reprezentanții RAR se asigură că solicitantul activității este fie achizitorul intracomunitar, fie împuternicitul acestuia”, a precizat RAR într-un comunicat.

Potrivit sursei citate, documentele de achiziție pot fi prezentate în original sau în copie, dar trebuie sa fie lizibile, având în vedere obligația legală ca acestea să fie scanate de angajații RAR și transmise în format digital către ANAF.

ANAF poate bloca timp de cinci zile eliberarea CIV

Potrivit OG nr.78/2000, cu modificările aduse de OUG nr.120/2021, „Eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Procedura de eliberare a cărţii de identitate a vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen.”

În baza protocolului, RAR transmite la ANAF, înainte să elibereze cărțile de identitate, toate documentele pe care le primește de la persoanele care cumpără mașini second hand din UE.

„În situația în care, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF.

Solicitantul activității va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informații suplimentare poate fi contactată această autoritate”, mai transmite RAR.

Cartea de Identitate a Vehiculului poate fi primită și prin curier

În acest context, amintim că, începând cu data de 18 iulie, persoanele care solicită eliberarea Cărţii de Identitate a Vehiculului vor putea opta pentru expedierea acesteia la o anumită adresă specificată, prin intermediul noului serviciu de curierat rapid, „CIV prin curier”, lansat de RAR.

Clienţii vor putea menţiona pe cererea de activitate pe care o completează la sediul RAR faptul că doresc primirea CIV prin curier şi vor scana cu telefonul mobil un cod QR care permite accesarea directă a linkului pentru înregistrarea solicitării. Aceste facilităţi vor fi disponibile la intrarea în fiecare reprezentanţă RAR din ţară.