Reguli noi în UE. România, obligată să aplice din 2025. Se montează neapărat pe mașini

masini trafic aglomeratie ambuteiaj

SURSA FOTO: Dreamstime

Se clatină piața auto din Europa? Giganții auto din Europa par din ce în ce mai îngrijorați de perspectiva unor amenzi uriașe, pe măsură ce cererea de vehicule electrice scade, înainte de noile reglementări privind emisiile de carbon.

În prezent limita de emisii la nivelul întregii flote din Europa este de 115,1 grame CO2/km, măsurată pe baza procedurii de testare WLTP, dar urmează să scadă până la 93,6 g CO2/km în 2025 şi la 49,5 g CO2/km în 2030.

CEO-ul Renault, Luca de Meo, a declarat luna trecută că, dacă vânzările de vehicule electrice rămân la nivelurile actuale, industria auto europeană ar putea fi nevoită să plătească 15 miliarde de euro (16,5 miliarde de dolari) în penalități financiare, scrie CNBC.

Depășirea acestor limite poate duce la amenzi usturătoare

Normele UE impun producătorilor de automobile să atingă, până anul viitor, acel nivel global al emisiilor de CO2, de 93,6 de grame pe kilometru la nivelul întregului parc de noi vehicule vândute. Aşadar, producătorii vor fi nevoiţi să monteze noi dispozitive care să reducă emisiile pe maşinile cu motoare clasice care vor fi scoase la vânzare din 2025, iar asta va duce şi la creşteri de preţuri.

Depășirea acestor limite privind emisiile – care au fost convenite în 2019 și fac parte din ambiția UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 – poate duce la amenzi usturătoare.

Rico Luman, economist pentru transport și logistică la banca olandeză ING, a declarat că producătorii auto din Europa au toate motivele să fie îngrijorați de amploarea sancțiunilor financiare.

„Amenzile sunt uriașe. Când le calculezi se poate ajunge cu ușurință la milioane, în funcție de volumele pe care le produc”, a spus Luman.

CEO-ul Renault, Luca de Meo, a declarat luna trecută că, dacă vânzările de vehicule electrice rămân la nivelurile actuale, industria auto europeană ar putea fi nevoită să plătească 15 miliarde de euro (16,5 miliarde de dolari) în penalități financiare sau să renunțe la producția a peste 2,5 milioane de vehicule.

SURSA FOTO: Dreamstime

Regulile din Europa „nu țin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic”

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), spune că industriei îi lipsesc „condițiile cruciale” pentru a sprijini tranziția la zero emisii, „în vreme ce preocupările legate de îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025 pentru mașini și camionete sunt în creștere”.

Grupul de lobby din industria auto, care reprezintă BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen și Volvo, a avertizat că regulile actuale ale UE „nu țin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic” din ultimii ani.

„Producătorii auto europeni, reuniți în ACEA, solicită instituțiilor UE să adopte măsuri urgente, înainte ca noile obiective de CO2 pentru mașini și camionete să intre în vigoare în 2025”, a declarat ACEA într-un comunicat publicat pe 19 septembrie.

„O luptă uriașă”

Principalii producători auto din Europa se confruntă cu o serie de provocări în drumul către electrificarea completă. De la prețuri accesibile, o lansare mai lentă decât se anticipa a punctelor de încărcare și până la impactul tarifelor europene asupra vehiculelor electrice fabricate în China.

Volkswagen, și alți producători de automobile, inclusiv Ford și Mercedes-Benz Group, au anunțat planurile amânării obiectivelor anterioare de eliminare treptată a vânzărilor de vehicule cu motor cu combustie internă (ICE) în Europa.

„Producătorii se concentrează mult pe hibrizi convenționali și pe vehiculele ICE, deoarece sunt mult mai profitabile”, a spus Luman.

„Pe termen lung, trebuie să concureze cu noii jucători de pe piață și să-și restructureze organizațiile, pentru a face această tranziție, dar nu este atât de profitabil pe termen scurt. Deci, aceasta este o luptă uriașă”, a conchis el.

Conform ACEA, cota de piață a bateriilor electrice a scăzut la 12,6% în acest an, în scădere de la 13,9% în 2023, în timp ce vânzările VE în UE rămân cu aproximativ 18% mai mici decât nivelurile pre-pandemie, în 2019.