Studiu privind echitatea digitală: punerea în aplicare a legislației UE este esențială pentru protejarea consumatorilor care fac cumpărături online
Astăzi, Ecommerce Europe, EuroCommerce și Independent Retail Europe au prezentat rezultatele unui studiu privind „Echitatea digitală în comerțul cu amănuntul online”. Acest studiu realizat de Prof. Dr. Jürgen Kühling și dl Cornelius Sauerborn concluzionează că actualul cadru juridic este în mare parte adecvat pentru a asigura corectitudinea digitală și că nu este nevoie de o revizuire majoră a normelor existente pentru a răspunde preocupărilor pe fondul „tiparelor întunecate”. Mai degrabă, raportul propune un set de recomandări axate pe o aplicare mai strictă a normelor actuale și pe ajustări progresive.
Studiul a evaluat cazurile de așa-numite „tipare întunecate”* , semnalate inițial de Comisia Europeană și de organizațiile de consumatori, și a analizat cazurile care apar cel mai frecvent în comerțul cu amănuntul online și modul în care legislația UE actuală ar putea aborda aceste cazuri în mod eficient.
(* Conform definiției din studiu, „un tip de interacțiune, online sau offline, care vizează consumatorii și care profită în mod obiectiv de comportamentul uman cu scopul de a pune în aplicare interesele unilaterale ale comerciantului, fără a lua în considerare interesele destinatarului, indiferent dacă acestea urmăresc și vreun interes public”.)
În ultimii ani, modelele obscure și corectitudinea digitală au atras atenția factorilor de decizie politică din UE
În ultimii ani, modelele obscure și corectitudinea digitală au atras atenția factorilor de decizie politică din UE, încercând să modifice legislația orizontală a UE în materie de protecție a consumatorilor, care se aplică tuturor comercianților, inclusiv celor 3,5 milioane de comercianți cu amănuntul europeni, în timp ce cele mai problematice exemple prezentate implică de obicei alte sectoare decât comerțul cu amănuntul.
Acest lucru ar putea duce la introducerea unor restricții inutile pentru comercianții cu amănuntul, limitând inovarea și concurența în sector, precum și reducând alegerea produselor și accesibilitatea acestora pentru consumatorii din UE.
Cele trei asociații au subliniat la evenimentul de lansare că UE are deja cel mai înalt nivel de protecție a consumatorilor. Legislația UE, cum ar fi GDPR, Directiva privind confidențialitatea în mediul electronic, Legea IA, DMA și DSA asigură protecția consumatorilor online.
În plus, plasa de siguranță bazată pe principii a UCPD acționează ca o garanție globală. Interacțiunea dintre aceste legi abordează în mod eficient modelele obscure. În locul unei noi reglementări, cele trei asociații solicită o aplicare mai eficace și mai eficientă pentru a se asigura că consumatorii sunt bine protejați.
O ultimă constatare a studiului se concentrează pe sugestia părților interesate de a inversa sarcina probei de la consumator la comerciant în ceea ce privește exactitatea unei reclamații. Studiul a constatat că acest lucru ar submina drepturile fundamentale ale comercianților în acest context specific.
Principalele recomandări ale studiului
Studiul „Digital Fairness in Online Retail” realizat de Prof. Dr. Jürgen Kühling și dl Cornelius Sauerborn concluzionează că nu este nevoie de o revizuire majoră a cadrului juridic pentru a asigura corectitudinea digitală în contextul „tiparelor întunecate”, deoarece acesta este în mare parte adecvat pentru a răspunde acestor preocupări. Mai degrabă, raportul propune un set de recomandări axate pe o aplicare mai strictă a normelor actuale și pe ajustări progresive:
1. Consolidarea mecanismelor de punere în aplicare: Studiul subliniază că, deși eliminarea unor zone gri va aduce o anumită valoare adăugată securității juridice, aplicarea corectă a normelor existente va fi mai eficientă în combaterea practicilor existente.
2. Ajustări specifice sectorului: Orice modificări viitoare ar trebui făcute de la caz la caz, abordând în mod specific sectoarele în care problemele sunt predominante, fără a fragmenta peisajul de reglementare. O astfel de abordare ar fi deja în conformitate cu UCPD, deoarece aceasta face deja distincții sectoriale, iar riscul de fragmentare ar fi destul de scăzut. O ajustare de la caz la caz, definită strict, a anexei I la UCPD ar putea fi o abordare rezonabilă.
3. Intervenția proporțională: Drepturile fundamentale includ, de asemenea, libertatea antreprenorială, prin urmare, este esențial să se ajungă la un echilibru fin între libertatea antreprenorială și drepturile consumatorilor. Scopul ar trebui să fie acela de a găsi soluții care să protejeze consumatorii fără a impune restricții care să interfereze drastic cu libertățile fundamentale ale întreprinderilor.
4. Bazate pe dovezi: Asigurați-vă că sarcina probei este suficientă pentru a demonstra necesitatea unei legislații împovărătoare și poate justifica astfel necesitatea unei intervenții intruzive și de anvergură în sectorul comerțului cu amănuntul online.
Dreptul neobligatoriu și autoreglementarea
5. Dreptul neobligatoriu și autoreglementarea: Orientări mai bune pot ajuta întreprinderile să devină și mai conforme, iar măsurile de „drept neobligatoriu” (de exemplu, certificarea voluntară a conformității) pot încuraja cele mai bune practici în materie de corectitudine digitală, oferind o abordare flexibilă a aplicării legislației, evitând în același timp costurile unei noi legislații rigide.
6. Evoluție, nu revoluție: Certitudinea juridică este un aspect esențial al oricărui mediu de afaceri, prin urmare măsurile evolutive ale legislației existente vor ajuta întreprinderile și consumatorii să se adapteze la noul mediu digital. Acest lucru este cu atât mai important cu cât raportul arată că există o legislație cuprinzătoare aplicabilă modelelor obscure și că noile intervenții legislative riscă să perturbe profund interacțiunea și coerența dintre aceste măsuri legislative.