În declaraţia 300 din luna noiembrie, am raportat eronat livrări intracomunitare (5.537 în loc de 55.357). Suntem în luna aprilie şi am primit adresa de la Administraţia Financiară că nu corespunde declaraţia 390 pentru trimestrul IV 2007 cu declaraţia 300. Cum pot regla această situaţie?
Viorica Andreescu – Bucuresti
Din cele descrise de dumneavoastră, înţelegem că eroarea s-a produs în decontul de taxă pe valoarea adăugată, declaraţia recapitulativă 390 fiind corectă. Prin urmare, pentru a regla această situaţie, va trebui corectat decontul de taxă pe valoarea adăugată. Fiind vorba de o preluare greşită a sumelor din jurnalul de vânzări în decontul de taxă pe valoarea adăugată, ne aflăm în situaţia unei erori de transcriere. Practic, s-a omis o cifră din suma corectă, înscriindu-se în decont, la rubrica „Livrări intracomunitare“, suma de 5.537 în loc de 55.357.
În această situaţie este aplicabilă procedura de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, aprobată prin Ordinul nr. 179/2007.
Ţinem să precizăm că în niciun caz eroarea descrisă de dumneavoastră nu poate fi corectată prin eventuala preluare a diferenţei la rubrica „regularizări“. Corecţiile de acest gen se aplică în cu totul alte situaţii, ca de exemplu: acordarea de reduceri de preţ ulterior livrării, modificarea preţului de vânzare, anularea totală sau parţială a unei operaţiuni după emiterea facturii fără ca bunurile să fie livrate, nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea şi alte evenimente de natură să modifice datele declarate iniţial.
Procedura de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată poate fi aplicată în corectarea unor erori de genul:
• erori de transcriere, cum sunt preluarea eronată a sumelor din jurnale sau inversarea unor cifre din sumele trecute în decont;
• preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare;
• înregistrarea în decont a diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată de plată, constatate de organele de control, contrar reglementărilor legale în materie;
• erori provenind din înscrierea în decontul de taxă pe valoarea adăugată a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioară.
Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate face în cadrul termenului de prescripţie de cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost depus decontul supus corectării. În cazul dumneavoastră, fiind vorba de o eroare din luna mai, corectată în luna noiembrie a aceluiaşi an, nu se pune problema depăşirii termenului de prescripţie.
Paşi de urmat
Procedura de corectare, în sine, constă în următoarele: veţi depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la poştă, prin scrisoare recomandată, iar compartimentul de specialitate vă va comunica în scris data, ora şi locul la care trebuie să vă prezentaţi, precum şi documentele necesare justificării erorilor. În situaţia dumneavoastră va fi vorba despre copii ale decontului şi jurnalelor de taxă pe valoarea adăugată, precum şi a balanţei de verificare, aferente lunii la care s-a produs eroarea, din care să rezulte cauzele care au generat-o.
Organul fiscal va emite, în baza documentelor solicitate şi verificate, un referat în care va înscrie constatările referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată şi, ulterior, decizia de corectare, în acest fel reglându-se situaţia descrisă de dumneavoastră.
Prescriptie
5 ani este termenul de prescripţie în cadrul căruia se poate face corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată; termen calculat de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost depus decontul supus corectării
SITUAŢII SPECIALE
Corectarea erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată prin preluarea eventualelor diferenţe la rubrica „Regularizări“ se pot aplica doar în anumite situaţii:
• acordarea de reduceri de preţ ulterior livrării
• modificarea preţului de vânzare
• anularea totală sau parţială a unei operaţiuni după emiterea facturii, fără ca bunurile să fie livrate
• nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea
• alte evenimente de natură să modifice datele declarate iniţial.