Recomandările specialiștilor privind revizia tehnică

Toți șoferii ar trebui să fie conștienți de riscurile pe care le presupune neefectuarea la timp a reviziei tehnice a mașinii. Revizia tehnică nu este doar o inspecție generală a vehiculului, ci și o măsură de prevenire a problemelor care pot apărea în timpul utilizării acestuia.

Specialiștii recomandă ca revizia să se efectueze de două ori pe an, primăvara și toamna, pentru a pregăti mașina atât pentru sezonul cald, cât și pentru cel rece. Revizia presupune verificarea și înlocuirea filtrelor, uleiului, antigelului, anvelopelor și frânelor, asigurând astfel funcționarea optimă a vehiculului.

Mecanicul Robert Marin spune că „primăvara și toamna ar fi bine să facem o revizie tehnică a mașinii pentru a pregăti vehiculul pentru sezonul cald sau rece. Trebuie verificate și înlocuite filtrele, uleiul, antigelul, anvelopele și frânele, practic, o verificare completă.”

Mulți șoferi confundă Inspecția Tehnică Periodică (ITP) cu revizia tehnică

ITP-ul este obligatoriu și trebuie efectuat cu regularitate, în funcție de tipul și destinația vehiculului, variind între 6 luni și 3 ani. Stațiile ITP acreditate de Registrul Auto Român verifică vehiculele și cele cu probleme grave sau periculoase nu primesc drept de circulație.

În schimb, revizia tehnică este opțională, dar esențială pentru întreținerea corectă a mașinii.

Dacă nu duci mașina la revizie, este posibil să nu se întâmple nimic imediat. Cu toate acestea, pericolul crește odată cu trecerea timpului, deoarece uleiul de motor și filtrele trebuie schimbate regulat. Uzura frânelor poate deveni inegală, iar neglijarea întreținerii poate duce la probleme grave.

„Recomandarea mea e ca la cel mult 10.000 de kilometri să schimbi uleiul. Sau după cel mult un an, dacă nu ai parcurs această distanță. Totuși, pentru cei care își permit, dacă mașina a fost folosită în condiții de trafic intens, deci în oraș, recomandarea mea e ca acest schimb să se facă de două ori pe an, toamna și primăvara, înainte și după sezonul rece. În special pentru cei care conduc în oraș, ar fi indicat ca la 6.000-7.000 de kilometri să înlocuiască uleiul”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.

Uleiurile de calitate superioară, care oferă același randament după 15.000-20.000 de kilometri, sunt mult mai scumpe.

Când trebuie schimbate filtrele de aer și ulei

Filtrul de ulei trebuie schimbat de fiecare dată când se înlocuiește uleiul, adică cel puțin o dată pe an sau după 10.000-15.000 de kilometri. Particulele metalice și praful pot pătrunde în motor, cauzând uzură prematură.

De asemenea, filtrul de combustibil trebuie înlocuit cu regularitate pentru a preveni uzura pompei de injecție. Filtrul de aer protejează motorul de praf și insecte, iar schimbarea acestuia este esențială pentru funcționarea optimă a vehiculului.

Uzarea plăcuțelor de frână variază în funcție de stilul de condus al șoferului. Este important ca la fiecare revizie de sezon, mecanicul să verifice plăcuțele de frână pentru a preveni problemele.

La efectuarea reviziei tehnice, este util să aveți talonul auto sau o copie a acestuia, precum și cartea tehnică a mașinii sau Cartea de Identificare a Vehiculului (CIV). Aceste documente ajută mecanicul să identifice exact modelul mașinii și al motorului.

Șoferii care circulă cu o mașină fără ITP valabil riscă două amenzi: una pentru lipsa ITP-ului și una pentru conducerea unui vehicul neînmatriculat. În total, amenda poate varia între 4.785 lei și 6.600 lei. Deși lipsa reviziei tehnice nu atrage sancțiuni, defecțiunile grave sau periculoase constatate pot duce la reținerea talonului și amenzi.