Mulți fac aceste greșeli, deși regulile sunt clare și au fost anunțate de mult timp. Din această cauză riscă să nu primească înapoi garanția. Despre ce este vorba mai exact?
Mulți fac greșeala de a nu respecta anumite reguli esențiale atunci când duc sticlele și PET-urile la reciclare, ceea ce poate duce la refuzul returnării garanției.
Este foarte important să se țină cont de câteva aspecte pentru a fi siguri că primesc banii înapoi. Respectând aceste reguli, consumatorii se pot asigura că vor primi înapoi garanția de 50 de bani și vor contribui eficient la procesul de reciclare.
Ce trebuie să faci ca să primești banii înapoi?
În primul rând, doar ambalajele care poartă simbolul SGR (Simbolul Garanției Returnabile) vor putea fi predate la magazin pentru returnarea garanției. Acest simbol indică faptul că ambalajul este eligibil pentru returnare.
De asemenea, sticlele și PET-urile trebuie să fie goale. Dacă acestea conțin lichid, nu vor fi acceptate. Prin urmare, este esențial să golești complet ambalajele înainte de a le duce la reciclare.
În plus, ambalajele nu trebuie să fie turtite. Dacă PET-urile sau sticlele sunt turtite, aparatul nu va putea să recunoască codul de bare de pe ele. Ambalajele trebuie păstrate în forma lor originală pentru ca aparatul să le poată scana corect.
Raul Pop, cofondator și vicepreședinte al Coaliției pentru Economie Circulară, a explicat importanța acestor reguli și modul în care funcționează sistemul.
Consumatorii trebuie să se asigure că sticlele pe care doresc să le returneze poartă simbolul cu două săgeți rotunde și inscripția „ambalaj cu garanție”. Acest simbol garantează returnarea garanției de 50 de bani.
„Acum, consumatorul nu trebuie să știe toată poliloghia asta, dar trebuie să vadă dacă pe sticla pe care vrea să o returneze este simbolul cu două săgeți rotunde și dedesubt scrie «ambalaj cu garanție» (…) E important să ținem minte – simbolul acela înseamnă «50 de bani»”, a declarat acesta, conform stirileprotv.ro.
Dacă sticlele conțin lichid, complică procesul de reciclare
Aparatele automate preiau sticla, citesc eticheta, o înregistrează în baza de date, apoi o găuresc și o turtesc. Dacă sticlele conțin lichid, acest lichid se va scurge, complicând procesul de reciclare.
PET-urile și sticlele nu trebuie turtite de consumatori, acestea urmând a fi turtite într-o fază ulterioară, după ce sunt preluate de la magazin. În funcție de metoda de preluare (automat sau manual), ambalajele vor fi turtite corespunzător pentru a facilita procesul logistic.
„Nu mai trebuie să turtim niciodată PET-urile. Ele urmează să fie turtite într-o fază ulterioară, în funcție de modul în care se preiau de la magazin. Sunt situații în care se turtesc pe loc dacă le preluăm printr-un aparat.
Sunt situații în care, dacă nu există un aparat și este un magazin mic, vânzătorul le preia manual, le pune într-un sac, neturtite, ca să poată fi ulterior scanate, citite și numărate. Și atunci toată partea de turtire nu mai este la consumator, este la lanțul logistic de după aceea”, a mai spus acesta.