Cu cât timp înainte de expirare trebuie schimbat actul de identitate?

Important pentru toți cei care au buletin! Actul de identitate al cărui termen de valabilitate se apropie de expirare poate fi preschimbat cu până la 180 de zile înainte de data expirării, dar nu mai puțin de 15 zile înainte de expirarea acestuia.

Titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligația de a solicita eliberarea unui nou act de identitate la serviciul de evidență a persoanelor din raza teritorială în care are domiciliul sau reședința.

Iată care sunt documentele necesare:

  • Cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • Actul de identitate deținut;
  • Certificatul de naştere;
  • Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
  •  Hotărârea de divorţ definitivă/certificat de divorţ însoţit de convenția privind stabilirea domiciliului și încredințarea minorului după caz;
  • Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani care își schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
  • Dovada adresei de domiciliu, original sau extras de carte funciară obținut cu cel mult 30 zile anterior datei depunerii cererii. Dacă solicitantul nu este titularul spațiului de locuit este necesară prezența proprietarului care va prezenta actul de proprietate și actul de identitate.
  • Documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

Documentele se prezintă în original, nu se acceptă copii legalizate.

Informare prin SMS cu privire la expirarea buletinului

Amintim că românii ar putea fi informați prin SMS că anumite acte de identitate, precum buletinul, pașaportul sau permisul de conducere, urmează să expire în trei sau șase luni. Senatul a adoptat, la începutul lunii iunie ,un proiect de lege în acest sens.

Inițiatorii consideră că statul ar trebui să faciliteze pe cât posibil demersurile birocratice, subliniind că, din cauza ritmului accelerat al vieții cotidiene, cetățenii pot uita sau amâna reînnoirea documentelor personale, potrivit Radio România Actualități.

Conform inițiativei legislative, autoritățile competente vor trimite notificări cetățenilor prin SMS sau e-mail cu 90 sau 180 de zile înainte de data expirării fiecărui document. Dacă autoritățile nu dețin datele de contact ale cetățeanului, notificarea poate fi realizată și prin intermediul poștei.

Raoul Trifan, senator USR și membru al comisiei de IT din Senat, a subliniat importanța acestei măsuri în cadrul procesului de digitalizare a administrației. Mai multe puteți citi aici.