Regulamentul CEE 1.408/71 există! Cam atåt s-ar putea spune despre el după mai bine de doi ani de la aderarea Romåniei la UE. Instituţiile romåneşti încă descifrează legislaţia europeană, chiar în timp ce trebuie să o şi aplice.

O dată la cåteva luni, mai apare un act normativ cu rol de clarificare a rolului diferitelor instituţii, a procedurilor şi formularelor care trebuie folosite pentru punerea în aplicare a acestui regulament. Pentru cei mai puţini familiarizaţi cu subiectul, amintim faptul că Regulamentul CEE 1.408/71 al CE se referă la aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariaţi, cu lucrătorii independenţi şi cu familiile acestora care se deplasează în cadrul Comunităţii. Mai pe înţeles, regulamentul îşi propune să coordoneze sistemele de asigurări sociale existente la nivelul fiecărui stat membru UE.

Guvernanţii noştri nu au făcut niciun efort deosebit pentru a face cunoscute publicului romånesc regulamentele europene. Nu se ştie cu exactitate nici cåte regulamente sunt şi nici cåte dintre acestea au o traducere oficială în limba romånă.

Din acest punct de vedere, este de remarcat că inclusiv Regulamentul CEE 1.408/71 nu are în acest moment o traducere oficială. Ceea ce există pe site-ul MMSSF (Ministerul Muncii pe scurt) este o „traducere neoficială efectuată de Direcţia Relaţii Externe şi Organizaţii Internaţionale“.

Iată şi actele normative care s-au emis din 2007 încoace în temeiul Regulamentului 1.408/71:

1. Ordin nr. 122/2007, publicat în Monitorul Oficial în aprilie 2007, pentru aprobarea Normelor metodologice privind rambursarea şi recuperarea cheltuielilor reprezentånd asistenţa medicală acordată în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii la care Romånia este parte.

La vremea apariţiei lui, ordinul stabilea condiţiile în care un asigurat romån putea cere rambursarea cheltuielilor cu serviciile medicale plătite de către acesta cu ocazia deplasării sale în alt stat membru UE fără cardul european de asigurări sociale de sănătate. În acest context, se menţionează formularul E126, prevăzut în Regulamentul 1.408/71.

În februarie 2008, actul normativ a fost completat prin introducerea unui nou articol, în care se stabilesc condiţiile rambursării cheltuielilor cu tratamentul medical obţinut de un asigurat romån în alt stat membru UE, fără aprobarea prealabilă a casei de asigurări de sănătate unde este luat în evidenţă ca persoană asigurată.

2. OUG nr. 76/2007 privind procedura specială de înregistrare fiscală şi de plată a contribuţiilor sociale.
Actul normativ îşi propune să stabilească procedura „de înregistrare fiscală şi de plată a contribuţiilor sociale datorate în baza regulamentelor comunitare de contribuabilii nerezidenţi, ca urmare a angajării de lucrători romåni“.

În temeiul acestei ordonanţe, s-au emis ulterior alte cåteva acte normative:
• Ordinul 1388/2007 al MEF pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de virare în conturile de venituri bugetare a contribuţiilor sociale achitate de contribuabilii nerezidenţi în contul unic deschis în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2007 privind procedura specială de înregistrare fiscală şi de plată a contribuţiilor sociale
• Ordinul nr. 26/2008 al MMSSF pentru aprobarea modelului declaraţiei speciale prevăzute la art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2007 (…)
• Ordinul nr. 271/2008 al ANOFM privind desemnarea instituţiei din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, responsabilă la nivel naţional pentru evidenţa persoanelor care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2007 (…)
• Ordinul nr. 529/2008 al CNAS privind desemnarea instituţiei din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate responsabile pentru evidenţa persoanelor care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2007 (…)

Partea frumoasă în această poveste este că, din informaţiile neoficiale primite de la instituţiile nominalizate mai sus, contribuabilii nerezidenţi nu s-au înghesuit deloc să se înregistreze şi să plătească vreo contribuţie către instituţiile din Romånia.

3. Ordinul nr. 742/303/2720/2007 al MMSSF, Ministerului de Interne şi al Ministerului Educaţiei, publicat în august 2007, pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a prevederilor Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 (…), în domeniul prestaţiilor familiale.

Conform acestui ordin MMSSF reprezintă autoritatea competentă responsabilă de toate regimurile de securitate socială, cu excepţia celor din domeniul sănătăţii, şi organismul de legătură în domeniul prestaţiilor familiale. Prestaţiile familiale care sunt avute în vedere prin acest act normativ sunt:
• alocaţia de stat pentru copii;
• indemnizaţia pentru creşterea copilului sau, după caz, stimulentul lunar;
• indemnizaţiile lunare pentru creşterea copilului cu handicap.

4. Hotărårea nr. 682/2008 pentru aprobarea Înţelegerii dintre Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse şi Ministerul Sănătăţii Publice din Romånia şi Ministerul Muncii şi Incluziunii Sociale din Norvegia privind exceptarea anumitor categorii de lucrători de la prevederile art. 13 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 1.408/71 (…), semnată la Oslo la 7 noiembrie 2007.

Conform înţelegerii, „persoanele cuprinse în domeniul personal de aplicare a Regulamentului, care au domiciliul în Romånia şi sunt angajate la bordul navelor înregistrate în Registrul Norvegian Internaţional al Navelor, fără a lua în considerare prevederile art. 13 alin. (2) lit. c) din Regulamentul (CEE) nr. 1.408/71, pot rămåne supuse legislaţiei de securitate socială din Romånia, dacă solicită aceasta“.

5. Hotărårea nr. 73/2008, publicată în ianuarie 2008, pentru modificarea şi completarea Hotărårii Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.

Conform acestui act normativ (CNPAS) coordonează activitatea privind aplicarea regulamentelor referitoare la regimul de securitate socială a lucrătorilor migranţi pentru domeniul accidentelor de muncă şi bolilor profesionale.

6. Ordinul nr. 57/2008 al ANOFM, publicat în februarie 2008, pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a prevederilor Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 (…), în domeniul prestaţiilor de şomaj.

7. Ordin nr. 123/2281/008 al MMSSF şi al Ministerului Sănătăţii, publicat în martie 2008, privind constituirea şi funcţionarea Comisiei pentru Securitatea Socială a Lucrătorilor Migranţi.

8. Ordinul nr. 592/2008 al CNAS, publicat în august 2008, pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate din Romånia a formularelor emise în aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71 (…).

Actul normativ reglementează regimul formularelor E001, E101-E109, E112, E115-E118, E120-E121, E125-E127.

Culmea ironiei, normele privind utilizarea formularului E126, referitor la rambursarea cheltuielilor medicale efectuate în străinătate, apar la mai mult de un an după prima menţiune despre acesta din Ordinul nr. 122/2007.

E126 Este formularul cu care un asigurat romån poate cere rambursarea cheltuielilor cu serviciile medicale plătite cu ocazia deplasării sale în alt stat membru UE, fără cardul european de asigurări sociale de sănătate

1 an este perioada care a trecut de la prima menţiune a Formularului E126 în Ordinul nr. 122/2007 şi data la care au fost publicate şi normele privind utilizarea sa