Constructorii auto din Detroit folosesc aceleasi argumente prezentate de marile otelarii din SUA in urma cu cativa ani, cand si acestea au trecut printr-o criza care le ameninta existenta.

General Motors, Ford si Chrysler incearca sa convinga Congresul American sa le aloce un ajutor de 25 miliarde de dolari pentru a iesi din situatia delicata in care se afla din cauza crizei financiare si a scaderii drastice a cererii.

„Ceea se se intampla in industria auto ne afecteaza pe fiecare dintre noi”, scrie pe un site apartinand companiei General Motors, avertizand: „consecintele inchiderii fabricilor auto ar fi devastatoare”.

Acum cativa ani, industria otelului, parte a identitatii SUA, era pe moarte. Marile otelarii de peste ocean, precum cea din Pennsylvania, au construit la propriu Statele Unite, insa competitia tot mai acerba si unele greseli proprii le-au adus in pragul disparitiei.

Daca guvernul va lasa otelariile sa se prabuseasca, spuneau la acea vreme sustinatorii companiilor, consecintele economice s-ar transmite in toate domeniile de activitate, iar costurile ar fi mult prea mari pentru a putea fi suportate.

In acel moment, zicala „Cum merge otelul asa merge natiunea” a reprezentat mai mult o amenintare decat o incurajare.

Totusi, salvarea industriei otelului din SUA nu a fost ajutorul guvernamental, ci paradoxal, ceea ce se incercase foarte asiduu sa se evite: falimentul.

Numai dupa ce s-au prabusit, marile otelarii au putut fi reutilate si organizate in unitati mai mici dar profitabile.

Dezbaterile pe acest subiect continua si acum, insa acest model poate constitui un exemplu bun pentru GM, Ford si Chrysler, psun din ce in ce mai multi analisti.

Pe langa diferentele evidente, atat industria otelului cat si cea auto au un element in comun si anume, ambele au nevoie intensa de capital, iar perioada lor de glorie a fost acum circa 50 de ani, de atunci si pana in prezent lovindu-se ciclic de probleme.

De asemenea, ambele industrii au incheiat acorduri cu sindicatele, bazate pe pachete ce contin tot mai multe beneficii, un compromis ce acum incepe sa-si faca simtita latura negativa pentru constructorii auto.

Sursa: IHT