Din iulie ‘98, in cadrul Ministerului Finantelor functioneaza Directia asistenta pentru contribuabili. 18 functionari, inghesuiti si ca spatiu alocat, dar si ca fonduri, trebuie sa raspunda intrebarilor contribuabililor, sa le clarifice nedumeririle fiscale, sa-i informeze si sa-i educe. Cu toate ca directia cu pricina are mai mult de un an de la infiintare, dezghetul relatiilor fisc-contribuabili este departe de a se fi produs. Pentru ca acest lucru sa se intample, este nevoie de bani, pe care ministerul nu-i are, de timp si de o alta abordare a relatiei cu platitorii de impozite.
Banii pe sponci scolesc functionarii pe alese
Conform declaratiilor directorului Directiei asistenta pentru contribuabili, Benedict Ionescu, „majoritatea structurilor teritoriale si-au organizat compartimentele, iar la nivelul circumscriptiilor fiscale si perceptiilor rurale, desi nu sunt create departamente distincte, au fost stabilite sarcini clare prin regulamentul de functionare”. Cu alte cuvinte, functionarii de la ghiseele special amenajate si nu numai sunt gata deja sa raspunda intrebarilor contribuabililor. Circul declansat o data cu intrarea in vigoare a impozitului pe proprietate, cand inclusiv specialistii ministerului s-au balbait zdravan, infirma optimismul Finantelor.
Oricum, daca pana in prezent functionarii nu au prea dat dovada ca stiu si meserie, nu doar incaseaza banii, din aceasta saptamana se pun bazele schimbarii. Un prim nucleu, alcatuit din 20 de lucratori din teritoriu, incep cursuri de specializare. Cursurile sunt organizate de minister, in colaborare cu consultanti americani, si se axeaza doar pe pregatirea in domeniul relatiilor cu contribuabilii. Din cei 20 de alesi, vor fi selectate persoanele cu aptitudini pedagogice si, dupa o pregatire suplimentara, vor face apostolat, diseminand in judetele din care vin invataturile americanilor intr-ale politetii.
Acestor cursuri le vor urma altele, de fiscalitate. Directorul Benedict Ionescu prognozeaza ca, din 2000, miile de functionari din teritoriu vor fi de nerecunoscut, iar plata impozitelor o placere.
Fiscului nu-i iese numaratoarea
Finantele au numarat pana acum, cu exactitate, doar persoanele fizice platitoare de impozite. Rezultatul: 8,9 milioane in teritoriu si 1,4 milioane in Bucuresti. Cu societatile comerciale numaratoarea s-a impotmolit. Dupa unele surse autorizate ar fi circa 300.000, dupa altele 600.000. In fine, cert este ca, cel putin teoretic, contribuabilii pot cere si capata informatii referitoare la inregistrarea fiscala si intocmirea dosarului fiscal, termenele de plata si penalitatile aplicate in caz de intarziere, modalitatea de plata, prescriptiile aplicabile. Pe scurt, omul de la ghiseu trebuie sa fie atat de bine pregatit incat, indiferent care ar fi aspectul legislatiei fiscale neclar contribuabilului, sa dea un raspuns pertinent. Sau, daca problemele ridicate il depasesc ca si competenta stabilita prin regulament, sa le poata sistematiza si transmite mai departe structurilor superioare.
Introducerea impozitului pe venitul global este, in realitate, resortul tuturor acestor miscari de trupe. Finantele urmaresc in special ca functionarii sa poata invata contribuabilii persoane fizice cum sa-si intocmeasca dosarele fiscale. In paralel cu consultanta directa, Directia relatii cu contribuabilii editeaza brosuri informative. Inceputul este modest. Restrictiile bugetare nu permit tiparirea pe scara larga a acestor brosuri. Astfel, „Drepturile si obligatiile dumneavoastra, ca platitor de impozite si taxe”, prima aparitie editoriala destinata informarii si educarii contribuabililor, a aparut in 200 de exemplare. La peste zece milioane de contribuabili, inseamna ca aproximativ 50.000 de persoane isi disputa un exemplar.

Ce pot afla contribuabilii de la functionarii fiscului

q care sunt actele necesare intocmirii dosarului fiscal
q termenele de depunere a actelor
q cum se completeaza rubricile din formulare
q termenele de plata si/sau penalitatile aplicate in cazul intarzierii platii
q modalitatea de plata (casierie, virament)
q informatii legate de colectarea, executarea silita si stingerea prin compensare a obligatiilor bugetare
q informatii legate de prescriptie
q informatii privind prevederile legislatiei fiscale in domeniul impozitelor directe, indirecte si impunerea nerezidentilor.