Remi Vrignaud, Allianz-Țiriac Asigurări: Nu am avut ca obiectiv să creștem pe RCA. Anul trecut, ce am luat pe mere, am dat pe pere!

„Nu am avut și nici nu avem ca obiectiv să creștem pe RCA, însă vom continua să facem eforturi pentru a ne eficientiza rezultatele pe acest segment. În 2015, ce-am luat pe mere am dat pe pere: am reușit să ne reducem cheltuielile de achiziție și administrare, dar efectul a fost anihilat de creșterea despăgubirilor”, spune Remi Vrignaud, CEO Allianz-Țiriac Asigurări.

Conform spuselor sale, în ceea ce privește tarifele s-au făcut în principal reglaje fine, în funcție de profilul de riscă, însă pentru majoritatea segmentelor de clienți, prețul final al asigurării nu s-a modificat semnificativ. 

Majoritatea clienților Allianz-Țiriac au putut cumpăra, pe parcursul întregului an 2015, asigurări RCA la prețuri stabile, comparabile cu cele din 2014.  Dacă vorbim despre persoanele fizice, Allianz-Țiriac a încasat în 2015 o primă medie anualizată de circa 540 de lei per poliță RCA, sensibil egală cu valoarea din 2014. Anul trecut, la nivelul tarifului RCA pentru persoane fizice s-a făcut o ajustare relevantă, în ultimul trimestru, în sensul creșterii primei de bază cu 5%, pentru acoperirea inflației costurilor cu piesele de schimb și cu manopera pentru reparații.  

Pe parcursul anului, au mai existat intervenții punctuale – de tipul reglajelor fine – la nivelul tarifelor aferente anumitor segmente de clienți persoane fizice. De pildă, la mijlocul anului trecut, tarifele RCA pentru autoturismele de putere medie, respectiv pentru anumite categorii de autoutilitare deținute de persoane fizice, au fost reduse.

În ceea ce privește persoanele juridice, cei mai mulți clienți ai Allianz-Țiriac au putut cumpăra polițe RCA la tarife apropiate la începutul și la sfârsitul lui 2015. Să luăm drept exemplu un camion DAF de 44 de tone, utilizat pentru activități de transport (intern și/sau internațional) mărfuri, pentru care diferența de primă la sfârșitul lui 2015, față de începutul anului era de doar 1%. Au fost totuși, și segmente de clienți pentru care, urmare a înrăutățirii semnificative a daunalității, tarifele au fost majorate; este vorba strict la anumite categorii de vehicule comerciale de mare tonaj, pentru care, în funcție de domeniul de activitate, la tarifele RCA au fost implementate majorări de tarif cu până la 50%.   

„Trăgând linia, rezultatul din 2015 arată la fel ca în 2014: pentru fiecare 100 de lei încasați din polițe RCA, cheltuielile s-au ridicat la 110 lei”, explică Remi Vrignaud. 

În 2015, Allianz-Țiriac a vândut circa 275.000 de polițe RCA obligatorii, care au generat venituri de 256 milioane de lei.
Prima medie per poliță s-a majorat cu circa 19%, tendință susținută în principal de creșterea ponderii clienților persoane juridice în portofoliul de asigurați RCA ai companiei. Numărul polițelor RCA contractate de companii a avut în 2015 o pondere de aproape 60% în totalul polițelor RCA emise de Allianz-Țiriac. Față de un preț mediu de 540 de lei per poliță plătit de clienții persoane fizice, persoanele juridice achită, în medie, aproximativ 1.300 de lei per poliță RCA achiziționată de la Allianz-Țiriac, valabilă 12 luni de zile. 

În ceea ce privește despăgubirile, în 2015 Allianz-Țiriac a înregistrat un număr de aproximativ 19.000 de dosare de daune RCA. Compania a achitat în contul polițelor obligatorii indemnizații de peste 125 milioane de lei. Strict pentru incidentele întâmplate anul trecut, au fost create provizioane (rezerve de daune) de circa 95 milioane de lei, reprezentând, pe de o parte, cheltuieli exigibile, dar încă neachitate pentru incidente notificate (care, eventual, includ pretenții pentru vătămări corporale și daune morale), iar pe de altă parte provizioane pentru daune întâmplate care încă nu au fost notificate.

“Este foarte importantă o abordare prudentă în stabilirea așa-numitelor rezerve de daune pentru menținerea sub control a echilibrului financiar pe segmentul RCA. O subevaluare a acestor obligații de plată relevante poate crea dezechilibre semnificative de la un an la altul”, spune Aurel Badea, director al direcției subscriere în cadrul Allianz-Țiriac. 

Reprezentantul companiei a venit cu un exemplu edificator întâmplat de curând la nivelul portofoliului companiei: este vorba de o autoutlitară asigurată RCA, care a produs un accident în străinătate, soldat cu victime. Într-un interval de câteva luni, o nouă evaluare a dinamicii accidentului și a pretențiilor de despăgubire pentru acest caz a ridicat nivelul obligațiilor de plată ale asigurătorului de 5 ori, până la un nivel de peste 2 milioane de euro.

“Valoarea acestei despăgubiri este egală cu suma primelor de asigurare aferente unui număr de circa 10.000 (aproape 4% din total) polițe vândute, dacă ne raportăm la prima medie pe care o încasează Allianz-Țiriac pentru polițele RCA”, explică Aurel Badea
Acest exemplu arată la modul cel mai concret mecanismul care stă la baza funcționării asigurărilor, el definind principiul mutualității. Iar tariful RCA este unul care are in spate modele de calcul extrem de laborioase, el fiind determinat, în principal, de doi factori: frecvența daunelor, respectiv valoarea daunei medii.

La nivelul portofoliului Allianz-Țiriac, statisticile evidențiază diferențe semnificative ale celor doi indicatori pentru segmente de clienți diferite. Astfel, dacă ne referim la autoturisme, frecvența incidentelor în trafic produse de clienți persoane juridice este mai mult decât dublă comparativ cu frecvența accidentelor produse de persoane fizice. Iar autoutilitarele cu obiect de activitate transport internațional înregistrează cea mai ridicată frecvență a daunelor RCA: din 10 astfel de vehicule asigurate RCA la Allianz-Țiriac, 4 produc o daună (în străinătate).

Similar, dacă ne referim la dauna medie, valoarea acesteia este de de circa 4 ori mai mare în cazul autoutilitarelor (înmatriculate în România) care produc accidente în străinătate comparativ cu dauna medie aferentă accidentelor produse de autoturisme.
Statisticile privind nivelul acestor indicatori sunt sursele pe baza cărora sunt generate tarifele RCA și, alături de alți factori ce definesc profiluri de risc (ce iau în considerare comportamente ale șoferilor, respectiv caracteristici ale autovehiculului), determină prețuri finale diferențiate pentru diversele categorii de clienți.