Grupul francez vrea ca pana in 2009 sa creasca vanzarile anuale cu 800.000 de unitati. Logan are un rol cheie in aceasta strategie

Noul presedinte al Renault, Carlos Ghosn, vrea ca in trei ani grupul francez sa devina cel mai important producator auto european. Modelul Logan ocupa un loc central in planurile sale de crestere a volumelor de vanzari.




Daca in urma cu cativa ani grupul Renault ar fi strans cateva sute de jurnalisti pentru a-i anunta ca in urmatorii ani isi propune sa creasca vanzarile cu 800.000 de unitati, sa dubleze rata profitului si sa propulseze modelul Laguna in lupta cu Mercedes C Klasse sau BMW Seria 3, multi ar fi crezut ca este o gluma buna. Cu siguranta, zambetele ironice ale jurnalistilor ar fi fost indreptatite, daca ne gandim ca Renault nu a reusit astfel de performante in toata istoria sa. Pentru Carlos Ghosn insa, istoria a fost mai putin relevanta atunci cand a “desenat” pe hartie cum va arata grupul francez peste trei ani. El vrea ca, in 2009, Renault sa fie cel mai important producator european de automobile, din punctul de vedere al profitului.



“Nu este o previziune, este un angajament”, pluseaza Ghosn, care si-a intitulat planul de dezvoltare pentru grupul francez Contract 2009.
Lucratorii Renault au asteptat cu teama anunturile lui Ghosn. Multi se asteptau la restructurari de personal, iar pentru francezi asa ceva este aproape inacceptabil. De aceea, in ziua conferintei de la centrul Square Com din Paris, un grup de lucratori Renault demonstra deja impotriva restructurarilor de personal, desi nu fusese nimic anuntat in acest sens. “E vorba de o demonstratie preventiva”, a explicat intr-o nota ironica unul dintre angajatii grupului francez. Anuntul lui Carlos Ghosn a fost insa cat se poate de linistitor: “Noi ne propunem sa crestem, prin urmare nu poate fi vorba despre restructurari de personal”.


Atunci cand a venit la Renault, Ghosn s-a remarcat printr-o mare actiune de diminuare a costului de productie unitar. A fost racolat de Louis Schweitzer de la compania Michelin, prin intermediul unei firme de “head hunting”, si promovat direct intre cei sapte membri ai Comitetului Executiv al Renault. Planul sau de reducere a costului unitar a fost o reusita, insa i-a adus si porecla: “Cost Killer”. In 1999, este trimis sa salveze din pragul falimentului producatorul Nissan. Ghosn a reusit sa puna pe picioare o companie cu datorii de 20 de miliarde de dolari, ale carei uzine lucrau la 50% din capacitate. Privite din acest unghi, tintele stabilite de Ghosn pentru Renault par brusc realizabile.
De la figura de mic Napoleon care impune tinte marete pentru grupul auto francez si pana la realizarea acestora drumul este insa destul de lung. Mai ales ca timpul este destul de scurt.



O crestere a vanzarilor anuale ale Renault cu 800.000 de masini este cu adevarat fabuloasa. Oricum, circa jumatate din aceasta este de asteptat sa vina de la modelul Logan. “Nu vrem sa scoatem un alt model Logan. Vrem sa sa il “derivam” pe cel existent. Vor fi dezvoltate practic cinci modele pe baza acestei platforme”, explica Ghosn. Sunt anuntate deja Logan Break si Logan LCV, modelul produs la Pitesti putand fi numit un succes financiar pentru Renault. In-
tr-un an 2005 in care profitul operational a scazut cu 37,4%, de la 2.115 miliarde de euro, la 1.323 miliarde, activitatile internationale au marcat o crestere cu 214 milioane de euro, modelul Logan avand practic o pondere de 50% in aceasta suma.



Daca tinta de crestere a vanzarilor are sanse sa fie atinsa, dat fiind modelele ieftine aruncate de Renault in ultimii ani pe piata, obtinerea unei rate anuale a profitului de 6% in numai trei ani este cu adevarat dificil de realizat. Eficacitatea nu vine de la organizatie, ci de la oameni”, explica Carlos Ghosn. Dilema este cu atat mai mare cu cat tinta de profitabilitate este oarecum dependenta de reusita modelului Laguna pe care actualul presedinte al Renault il vede printre primele trei modele din clasa sa din punctul de vedere al calitatii. De fapt, planul lui Ghosn ataca doua directii clare, care impreuna vor conduce la o crestere a profiturilor: cresterea exploziva a vanzarilor, bazata pe modelele cu preturi mici, si lansarea unor produse care sa atinga zona premium (capitol la care Renault a suferit pana in prezent). Orice greseala in una dintre aceste directii vor insemna cu siguranta pentru micul Napoleon din fruntea Renault o infrangere similara celei de la Waterloo.

Carlos Ghosn despre:



Renault: “Nu este o companie in criza, insa este fragila”



Concedieri: “Nu exista planuri de reduceri de efectiv, pentru ca noi vrem sa crestem. Exista insa planuri de eficientizare”.



Eficienta: “Eficienta nu vine din organizatie, ci de la oameni”



Piata americana: “Este foarte brutala. Cu o strategie de genul: ne extindem in Brazilia, mergem in China si in Europa de Est si mai trimitem cativa oameni in SUA nu merge sa atacam piata americana”


Misiunea Renault: “Noi nu facem masini pentru a merge fabricile si nici pentru ca asa vrea presedintele companiei. Noi facem masinile pe care le vrea clientul”.

Un an contradictoriu pentru Renault



• Daca in 2004 grupul francez vindea 2.490.000 de masini in intreaga lume, in 2005 aceasta cifra a crescut cu 1,7%, pana la 2.533.000 de unitati.


• Veniturile companiei au crescut cu 1,9%, de la 40,29 miliarde euro in 2004, la 41,33 miliarde in 2005.


• Profiturile operationale ale companiei au scazut in 2005 cu 37,4% fata de anul anterior, de la 2,115 miliarde euro, la 1,323 miliarde euro. Rata profitului Renault s-a depreciat in 2005 cu 2%, de la 5,2% in 2004, la 3,2% in 2005.