Noul Fluence este ultima carte aruncată de grupul Renault în lupta pentru revenirea pe prima poziţie în segmentul C al pieţei autohtone. Miza este uriaşă.
Când unul dintre cele mai bine vândute modele ale unei game pierde, în numai doi ani, peste 9% din cota de piaţă deţinută în segmentul său, este clar că producătorul trebuie să reacţioneze cât mai repede. Aceasta este exact situaţia prin care trece acum marca Renault cu vehiculul său din clasa C, Megane. Dacă luăm în calcul şi faptul că românii au mizat în acest segment pe versiunile în trei volume, rezultă că Megane Sedan, mai mult chiar decât varianta hatchback, avea urgentă nevoie de o schimbare radicală pentru a se putea bate de la egal la egal cu noile modele ale concurenţilor de la Skoda, Ford sau Volkswagen. Aşa a apărut noul Fluence, înlocuitorul lui Megane Sedan şi modelul în care Renault îşi pune mari speranţe în încercarea de a recuceri primul loc într-un segment care ocupă mai bine de 30% din piaţa auto românească.
Cuvântul de ordine: upgrade
La testul organizat în urmă cu câteva zile în jurul oraşului Izmir din Turcia, oficialii francezi au ţinut să menţioneze faptul că Fluence este un model de clasă C dotat cu multe echipamente aferente claselor superioare. Asta, desigur, în combinaţie cu o majorare a spaţiului pus la dispoziţia utilizatorilor atât în habitaclu, cât şi în zonele destinate depozitării bagajelor. Opiniile despre designul noului model sunt împărţite şi, desigur, subiective. Cert este că habitaclul noului model este superior celui al lui Megane Sedan atât în privinţa materialelor folosite, cât şi în cea a dimensiunilor. Pornind de la ideea că Fluence trebuie să fie o maşină destinată în primul rând familiilor, confortul a fost o preocupare majoră a inginerilor. Creşterea ampatamentului furnizează un plus de spaţiu atât pasagerilor din spate, cât şi celor din faţă, portbagajul ajunge la 530 de litri, iar zona destinată şoferului este astfel profilată încât toate comenzile să fie la îndemână. Există însă şi multe elemente care ar fi necesitat o atenţie mai mare din partea designerilor. Scaunele, deşi foarte confortabile, nu au fost astfel profilate încât să permită menţinerea unei poziţii stabile în timpul virajelor bruşte, unele spaţii pentru depozitarea obiectelor de mici dimensiuni sunt destul de greu de utilizat în timpul mersului, iar sistemul de navigaţie, care se acţionează printr-o telecomandă, şi nu prin touch-screen, nu este suficient de intuitiv. În rest, noul Fluence a demonstrat că este un vehicul extrem de prietenos cu pasagerii, cel puţin din punctul de vedere al confortului.
În privinţa sistemului de propulsie, Renault a dat dovadă de cumpătare. Oferta pentru Fluence include, deocamdată, deja cunoscutul motor 1,6 – 16V alimentat cu benzină, care dezvoltă 110 CP, precum şi dieselurile de 1,5 litri de 85 şi 105 CP. Şi, întrucât majoritatea clienţilor din pieţele pentru care se anticipează vânzări majore ale noului model caută vehicule cu un consum cât mai redus de carburant, Renault pare să fi preferat „gâtuirea“ motorului alimentat cu benzină. Pentru a ţine şi costurile în frâu, acest propulsor este completat de o cutie de viteze cu numai cinci trepte. Deşi ţintele menţionate au fost atinse de constructor, comportamentul dinamic lasă de dorit. Mult mai bine echilibrat pare ansamblul motor-transmisie pentru varianta 1,5dCi – 105 CP. Pe lângă faptul că propulsorul este cuplat la o cutie cu şase trepte, răspunsul acestuia la comenzile şoferului este mult mai rapid şi mai aproape de aşteptări. Din nefericire, la testul organizat de Renault a lipsit varianta propulsată de motorul 1,5 dCi de 85 CP, în ciuda faptului că, în România, aceasta a fost de departe cea mai căutată de clienţi când au achiziţionat modelul Megane Sedan şi este foarte probabil să se menţină în topul preferinţelor.
La capitolul consum, toată gama Fluence se poate lăuda cu cifre interesante. Motorul pe benzină are un consum mixt de numai 6,5 l/100km, în timp ce ambele variante diesel sunt anunţate de producător cu valori de 4,5 l/100km.
Lansare cu discount, contrar uzanţelor
Surprinzător pentru jurnaliştii prezenţi la Izmir, oficialii Renault au anunţat că Fluence va fi comercializat, în curând, şi în Europa Occidentală. Dacă Megane Sedan era destinat numai pieţelor emergente, se pare că Fluence are calităţile necesare pentru a putea fi impus şi pe pieţe mult mai competitive. O altă surpriză a fost anunţul privind lansarea în semestrul al doilea din 2010 a unei versiuni Sport Way (foto), în ciuda faptului că, cel puţin până acum, sedanul Renault era considerat o maşină de familie şi atât.
Deşi nu s-au făcut estimări privind vânzările Fluence pe piaţa noastră, este destul de clar că acest model are o importanţă capitală pentru marca Renault. Acesta este, probabil, şi motivul pentru care maşina beneficiază de un discount de 1.200 de euro în luna lansării, noiembrie. Astfel, preţul de pornire coboară la 12.900 de euro.
972 de unităţi Megane Sedan, modelul înlocuit acum de Fluence, au fost comercializate în primele nouă luni din acest an pe piaţa românească.
Renault Fluence
Motorizare: 1,6 – 16V
Putere (CP): 110
Viteza maximă (km/h): 185
Acceleraţie 0-100 km/h: 11,7 sec.
Consum mediu (l/100 km): 6,5
Emisii CO2 (g/km): 155
Preţ (euro): 14.100 – 15.850
Concurenţa
Ford Focus Sedan
Motor Duratec 1,6L
Putere (CP) 100
Viteza maximă (km/h) 182
Acceleraţie 0-100km/h 12 sec.
Consum mediu (l/100km) 6,7
Emisii CO2 (g/km) 159
Preţ (euro) 15.875 – 18.909
Skoda Octavia
Motorizare 1,6 MPi
Putere (CP) 102
Viteza maximă (km/h) 190
Acceleraţie 0-100 km/h 12,3 sec.
Consum mediu (l/100km) 7,4
Emisii CO2 (g/km) 176
Preţ (euro) 14.824 – 19.091
Volkswagen Jetta
Motorizare 1,6i
Putere (CP) 102
Viteza maximă (km/h) 186
Acceleraţie 0-100 km/h 12,2 sec.
Consum mediu (l/100km) 7,4
Emisii CO2 (g/km) 176
Preţ (euro) 16.029 – 18.690