Grupul francez Renault lanseaza o premiera in lumea business-ului in perioada de criza si anume somajul tehnic temporar, in care angajatii sunt platiti cu 100% din drepturile salariale nete. Renault a luat aceasta decizie, denumita „Contract social de criza” dupa ce s-a consultat cu sindicatele angajatilor grupului, in numar de patru, respectiv CFE-CGC, CFDT, FO si CFTC. Solutia a fost posibila in urma negocierilor prin care conducerea si departamentele administrativ si
Grupul francez Renault lanseaza o premiera in lumea business-ului in perioada de criza si anume somajul tehnic temporar, in care angajatii sunt platiti cu 100% din drepturile salariale nete.
Renault a luat aceasta decizie, denumita „Contract social de criza” dupa ce s-a consultat cu sindicatele angajatilor grupului, in numar de patru, respectiv CFE-CGC, CFDT, FO si CFTC. Solutia a fost posibila in urma negocierilor prin care conducerea si departamentele administrativ si engineering ale grupului renunta la plata unor zile de concediu de odihna neefectuate (zile de tip „RTT”), un total de 8, obtinandu-se astfel fonduri pentru acoperirea somajului tehnic temporar.
Acordul va intra in vigoare de la 1 aprilie si se aplica unui numar de 40.000 de salariati francezi ai firmei-mama, care isi vor putea primi astfel salariile integrale, in eventualitatea intrarii in somaj tehnic temporar.
- Legislatia franceza prevede ca angajatii care lucreaza mai mult de 35 de ore saptamanal au dreptul la un numar de „zile RTT” (Reduction du temps de travail*) un fel de zile de concediu de odihna in contul orelor suplimentare efectuate, zile evident platite. „Legea Aubry” introdusa in Codul muncii in 1998 si republicata in 2000 prevede un numar standard de 35 de ore de lucru/saptamana, numar care nu este insa maxim. Astfel, angajatorul poate suplimenta programul de lucru, numai prin stabilirea unui acord cu angajatul, ce presupune oferirea de zile libere RTT. Zilele libere de acest fel sunt foarte strict concepute si includ criterii concrete de evaluare, anexe cu definitii exacte ale „perioadei de timp in care angajatul este doar prezent la locul de munca” si „perioada de timp in care angajatul presteaza efectiv o activitate in acord cu sarcinile stabilite”, etc.
Practic, Renault ia cu o mana si da cu cealalta, insa aceasta masura este considerata optima pe timp de criza de catre toti cei implicati, reusind astfel sa se pastreze numarul de angajati, fara a se apela la reduceri salariale.
*(ro): reducerea timpului de lucru
Sursa: Liberation