Anul 2008 marchează depăşirea pragului de un miliard de euro investiţi de Renault în Romånia. Pånă în 2011, grupul francez vizează majorarea producţiei la 800.000 de unităţi pe an. Este un obiectiv realist?

În acest moment, Romånia găzduieşte nu numai o uzină de asamblare a vehiculelor Dacia, ci şi unităţi care produc motoare şi cutii de viteze, un modern centru de export CKD (kituri complete care permit asamblarea maşinilor în alte locaţii), un centru de inginerie şi unul de design. Vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, spune că toate aceste investiţii au „încheiat bucla“ din industria locală de automobile. „Putem desena, testa şi produce o maşină cap-coadă în Romånia“, afirmă el. Dar drumul parcurs de Renault din 1999 pånă în acest moment nu a fost fără probleme. O surpriză neplăcută, care a reprezentat un semnal de alarmă pentru toţi investitorii din ţările emergente unde costurile cu forţa de muncă se majorează în ritm alert, a fost greva de trei săptămåni de pe platforma  Mioveni, la începutul acestui an. Mişcarea sindicală a cauzat pierderi estimate de francezi la circa 13 milioane de euro. Nu atåt veniturile grupului au avut de suferit, cåt întregul eşafodaj construit de şeful Renault în programul de redresare denumit „Contract 2009“. Bossul Renault, Carlos Ghosn, recunoaşte, după potolirea spiritelor, că evenimentul din Romånia i-a dat palpitaţii. „Această grevă a fost un eveniment major pe care l-am urmărit îndeaproape. Nu avem nici cea mai mică intenţie de a trece printr-o situaţie asemănătoare în fiecare an. Am declanşat o analiză precisă şi vom studia consecinţele“. Avertismentul oficialului francez nu a fost perceput la Mioveni ca o ameninţare, dat fiind faptul că avantajele ţării noastre nu pot fi trecute uşor cu vederea de niciun investitor, mai ales dacă vorbim de unul care a pus deja la bătaie impresionanta sumă de 1,2 miliarde de euro.

În urmă cu cinci ani, cånd Renault pregătea lansarea vehicului „de 5.000 de euro“ în Romånia, majoritatea concurenţilor stăteau în expectativă şi considerau ideea cel mult hilară. La numai cåteva luni de la apariţia Loganului, asistånd la succesul nebun al maşinii „made in Romånia“, întreaga lume auto a devenit partizanul iniţiativei franco-romåne, născåndu-se, astfel, „fenomenul low-cost“.

108-14393-1.jpg

Un trend pentru industria auto mondială

Şi totuşi, în 2008, numai Renault se poate måndri cu un world-car la preţ redus, deşi mulţi producători de renume parcurg ultimele etape ale dezvoltării unor proiecte similare. Trendul impus de francezi prin subsidiara lor romånească are toate şansele să devină unul mondial, dacă avem în vedere rezultatele pozitive consemnate pånă acum. Şi chiar dacă la startul „revoluţiei low-cost“ se aliniază şi alţi rivali, francezii vor rămåne cu un avans major. „După construirea maşinii low-cost, am iniţiat implementarea unei baze de date mondială cu preţurile furnizorilor. Realizånd acest mecanism, am reuşit să obţinem o reducere a costurilor de producţie cu 3%, ceea ce este foarte mult pentru un astfel de produs“, consideră Odille Desforges, vicepreşedinte pentru achiziţii al grupului Renault. Cumpărarea a peste 50% dintre subansamble de la furnizori aflaţi pe platforma industrială Mioveni a mai scăzut 100 de euro din costurile logistice şi de producţie. Prin urmare, competiţia mai are multe de învăţat pentru a recupera timpul pierdut.

Succesul familiei Logan, al cărui ultim exponent este modelul Sandero, lansat pe piaţă în aceste zile, n-avea cum să nu lase urme adånci în strategia grupului francez.

108-14394-3.jpg

Şarjă de 400.000 de vehicule în 2009

Un comunicat al companiei anunţa, recent, că uzina din Romånia rămåne o bază puternică a grupului, deşi la un moment dat au existat voci care, în timpul protestelor sindicale, au lăsat să se înţeleagă că dacă situaţii de acest tip se vor repeta, iar costurile locale vor continua să crească, nu este exclusă reorientarea grupului spre alte pieţe. „La Piteşti sunt produse cinci modele Dacia: Logan, Logan MCV, Logan VAN, Logan Pick-Up şi Sandero. Uzina şi-a dublat capacitatea din 2004, cånd a fost prezentat modelul low-cost, şi pånă acum, iar capacitatea de producţie de anul viitor va fi de 400.000 de vehicule. Cadenţa a crescut de la 28 de unităţi pe oră la 60 în 2008“, se menţionează în document. La toate acestea se adugă şi realizarea de kituri CKD pentru export. Aşadar, miza pe Romånia creşte puternic.

Patru noi variante Logan pånă în 2012

108-14395-2.jpgConştienţi de mina de aur pe care o au în subordine, francezii par tot mai entuziaşti. După deschiderea noului centru de design de la Bucureşti, unde vor lucra, în 2009, circa 30 de specialişti, la centrul de inginerie RTR numărul de ingineri şi tehnicieni va creşte de la 1.700, în 2007, la aproape 3.000 anul viitor. Tot în subordinea RTR, care va fi principala bază de cercetare pentru maşinile create pe platforma Logan, va intra şi viitoarea bază de testare de la Titu, a cărei piatră de temelie va fi pusă în această toamnă. Nici numărul de produse nu va stagna. De curånd, a intrat pe piaţă noul Sandero, iar în toamnă vom asista la prezentarea unei noi variante Logan Sedan. În 2009 va fi lansat şi mult aşteptatul SUV Dacia. Jacques Daniel, directorul de vånzări Dacia şi Renault în Romånia, spune că „Dacia va dezvolta şi va lansa un model SUV, pånă la sfårşitul anului 2009. Platforma Logan nu are tracţiune 4×4, ci 4×2, iar cånd  vorbim despre un SUV ne putem gåndi la un vehicul 4×4. De aceea, noul model Dacia va fi dezvoltat pe aceeaşi platformă Logan sau pe una uşor modificată.“ Directorul de design al întregului grup francez, Patrick le Quement, a confirmat pentru Capital lansarea a „patru noi variante pornite de la platforma Logan pånă în 2012. Unul este SUV-ul şi vor mai fi şi altele, dar nu vă pot dezvălui acum detaliile, pentru că nu vrem să afle concurenţii ce planuri avem în viitor. Chiar şi după 2012 veţi vedea multe vehicule noi care vor avea la bază platforma Logan“. Pånă atunci, marea provocare a producătorului francez în Romånia rămåne impunerea vehiculelor sale în faţa invaziei maşinilor noi şi second-hand din import şi, în scurt timp, în faţa noului competitor local, Ford.

108-14392-20_esteve_24.jpg«Pentru Renault, Romånia este cea mai eficientă ţară din punctul de vedere al costurilor.»
Christian Esteve, şeful managementului pentru zona Euromed